بازگشت گردوغبار به خراسان‌شمالی/ مردم در منزل بمانند

بجنورد- ایرنا- مردادماه با هوای گرم و سوزانش عطش خشکسالی را بیش از پیش نمایان کرده و هجوم گرد و غبار به آسمان هم که ریه‌های مردم خراسان شمالی را نشانه گرفته، قوز بالا قوز در تابستان بی باران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاخص کیفی هوای بجنورد از صبح امروز روند به افزایش به خود گرفته و ارقام که در تابلو نقش می بندد حکایت غم انگیز و بحرانی از کاهش کیفیت هوا دارد.

شاخص کیفی هوا بجنورد ساعت ۱۰ امروز روی عدد ۲۲۳ قرار گرفت و وضعیتی بسیار ناسالم را برای تنفس ایجاد کرد و کارشناسان در فضای مجازی مردم را به استفاده از ماسک تشویق می کنند. گویا ماسک ها همچنان باید بر روی دهان و بینی نقش ببندد و مهمان صورت ها باشد.

اواخر تیرماه بود که آسمان بجنورد، آلوده ترین هوا در میان شهرهای کشور را داشت، البته این بحران دیگر برای مردم این خطه تکراری شده و هر از چند گاهی شهرستان های استان را عرصه جولان و تاخت و تاز قرار می دهد و آسمان را آلوده می کند و گویا کسی تاکنون یارای مقابله با این سپاه ریزگرد را ندارد.

تجهیزات سنجش کیفیت هوای خراسان شمالی تنها در ۲ نقطه شامل بجنورد و جاجرم وجود دارد اما داده های شهر جاجرم در دسترس نیست و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

آسمان غبار آلود خود گویای این بحران بزرگ است بحرانی که گفته می شود دست بشر در آن دست دارد و مسبب آن شده است.

بازگشت گردوغبار به خراسان‌شمالی/ مردم در منزل بمانند

ماندگاری ریزگردها تا آخر هفته جاری

اگرچه انگشت شماتت و سرزنش به خشکسالی ها نشانه رفته که سال‌های سال بر این استان چنبره زده و زهر خود را این بار بر آسمان و هوای شهر ریخته است اما شخم شیارها و رها شدن زمین های کشاورزی و از بین بردن مراتع در وقوع پدیده گرد و غبار بی تاثیر نیست.

بر اساس آمار هواشناسی؛ گرد و غبار تا اواخر هفته مهمان استان و آسمان شهرستان ها است، البته میزان غلظت آن در ساعات مختلف شبانه روز متغیر خواهد بود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: امروز افزایش غلظت آلاینده ها در آسمان استان شرایط را به حد بحران رساند و پیش بینی می شود که شرایط ناسالم بودن هوا تا روز جمعه تداوم داشته باشد.

حسین هراتی اظهار کرد: ریزگرد ها و گرد و غبار در آسمان علت آلودگی هوا و منشا این ریزگردها در داخل و خارج استان است ضمن اینکه کانون های گرد و غبار در کشور همسایه گاه و بی گاه آسمان استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: زمین های کشاورزی رها شده در جنوب استان و دشت قره میدان در مانه و سملقان از منابع تولید گرد و غبار در استان است همچنین دشت قره قوم در کشور همسایه ترکمنستان از دیگر کانون های ریزگردها محسوب می شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی ها، رها شدن زمین های کشاورزی بعد از برداشت محصول، از بین رفتن مراتع و فضای سبز به دنبال چرای بی رویه دام سبب تغییر در بافت خاک شده که با وزش باد گرد و غبار برخاسته از این مناطق به آلودگی هوا دامن می زند.

وی با اشاره به مطالعاتی که سازمان محیط زیست در خصوص منشا یابی گرد و غبار در استان انجام داده است اضافه کرد: در جنوب استان ۲۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در تولید مستقیم گرد و غبار دخیل است که در حوزه اسفراین، گرمه و جاجرم حدود ۱۵ هکتار جزو مناطق بحرانی است که مستعد تولید گرد و غبار است.

هراتی با بیان اینکه سهم سنگ شکن ها و کارخانه ها در تولید گرد و غبار و آلایندگی هوای بجنورد ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می شود گفت: بر اساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت سنگ شکن ها در روزهای آتی تعطیل است.

بازگشت گردوغبار به خراسان‌شمالی/ مردم در منزل بمانند

مردم در منزل بمانید

توصیه همیشگی مسوولان بهداشت این است که مردم در منزل بمانند تا از گزند گرد و غبار در امان باشند، آنان که بیرون می آیند هم حتما ماسک داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این خصوص توصیه کرد: افراد با توجه به آلودگی هوا از منزل خارج نشوند و در موارد ضروری برای حضور در فضای باز توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند.

محمدرضا اکبری اظهار کرد: در این شرایط که هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم است، سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار و افرادی که در معرض آسیب هستند از منزل خارج نشوند.

وی با بیان اینکه مراقبت از کودکان، مادران باردار، سالمندان و بیماران آسمی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: درصورت مواجه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مردم در این روزها هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند افزود: توصیه می شود در این روزها بیشتر غذاهای سالم مانند شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات استفاده کنند تا اثرات آلاینده های هوا کاسته شود.

براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

کارشناسان بر این باورند که گرد و غبار علت مهم آلودگی هوای بجنورد است ضمن اینکه محدوده شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده قرار دارد.

همچنین کاسه‌ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha