چرا ما فقط تماشاگران فوتبالیم؟

شهرکرد-ایرنا- فوتبال؛ یک بازی گروهی هیجانی که حتی نقل و انتقالات بازیکنان باشگاهی در زمانی که رقابت‌های آن هم تعطیل است، دارای جذابیت است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فوتبال در سراسر جهان همچنان طرفداران بی‌شمار خود را دارد و برخی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی نیز به همین دلیل همین جذابیت‌های رسانه‌ای - ورزشی، سراغ سرمایه‌گذاری در این ورزش رفته‌اند.

مزیت فوتبال نسبت به سایر رشته‌ها شاید جدابیت و رقابت رسانه‌ها در پرداختن به این ورزش باشد در حالی که در برخی از کشورها فوتبال رشته ورزشی حتی پنجم یا ششم هم نیست.

اما در نهایت فوتبال همچنان هواداران خود را دارد و یکی از مهمترین رشته‌های ورزشی اقتصادی در حال حاضر همین رشته ورزشی است.

این روزها که لیگ‌های فوتبال تعطیل است، بحث‌ها و خبرهای انتقال بازیکنان یا ثبت قرارداد جدید و تمدید قرارداد داغ‌داغ است و هواداران زیادی را هم به خود معطوف کرده است.

اما این رشته ورزشی تا چه اندازه با عدالت همراه است؟ آیا در همه استان‌های کشور برخورداری از رشته ورزشی فوتبال به طور یکسان است، این در حالی است که برخی از همین بازیکنانی که قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند از استان‌های کمتر برخوردار راهی فوتبال ایران شده‌اند.

با نگاهی به بازیکنان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران یا لیگ‌های دیگر، نقش استان‌های زاگرس‌نشین در تربیت نسل فوتبال نوین کشور مشخص است در حالی که بیشتر این استان‌ها فاقد لیگ برتری هستند و حتی قیمت یک بازیکن لیگ یک به اندازه بودجه ورزشی یک شهرستان است.

این در حالی است که در برخی از استان‌ها ۲ یا سه تیم لیگ برتری یا لیگ دسته یک وجود دارد اما در همین استان‌های زاگرس‌نشین حتی یک تیم لیگ برتری نیست.

برخی از این استان‌ها نه تنها در لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دو تیم‌داری می‌کنند بلکه باشگاه‌های آنان نیز در بیشتر رشته‌ها دارای تیم در لیگ های مختلف هستند.

شناخته‌شده‌ها در زاگرس مدرسه فوتبال دایر کنند

برخی از فعالان حوزه ورزشی به ویژه فوتبال بر این عقیده‌اند که نبود زیرساخت‌های لازم در این منطقه باعث مهاجرت استعدادی ورزشی با سایر استان‌های متمول می‌شود.

به گفته آنان، وقتی برخی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها ماهیت ملی دارند، بهتر است به همه مناطق و استانها اطراف در ورزش نگاه ویژه‌ای داشته باشند و به دنبال استعدادیابی در این استان‌ها برای دهه های بعد باشند.

برخی از این کارشناسان فوتبال معتقدند که بهتر است بازیکنان و فوتبالیست‌های شناخته شده استان‌های زاگرس‌نشین، در مناطقی که رشد کرده‌اند مدرسه فوتبال بر پا کنند و به صورت رایگان با یا تخفیف ویژه به دنبال جذب استعدادهای فوتبالی برای دهه‌های بعدی باشند.

یکی از همین فوتبالیست‌های قدیمی مناطق زاگرس‌نشین چند روز پیش نوشته بود: کاش باشگاه‌های فوتبال که متعلق به همه مردم کشور است، به جای پرداخت ۹۰ میلیارد پول به بازیکنان، بخشی از آن را برای دایر کردن مدارس فوتبال در مناطق کمتر توسعه یافته هزینه می‌کردند.

نظام باشگاهداری؛ آیا عدالت در فوتبال رعایت می‌شود؟

چند وقتی است که توجه به شفافیت پرداخت‌ها در باشگاه‌های لیگ برتری و سایر باشگاه‌های فوتبال مورد توجه است و با اجرای نظام باشگاه‌داری می‌توان زمینه توسعه این رشته را در همه استان‌ها فراهم کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و رییس کمیته ورزش مجلس شورای اسلامی چندی پیش در آیین عملیات بازسازی چمن تختی شهرکرد، گفت: ۲ لایحه نظام جامع باشگاه‌داری و «سرباز قهرمان» آماده طرح در صحن علنی مجلس هستند که اقدام مهمی برای حمایت از جامعه ورزشی است.

احمد راستینه هفشجانی اظهار داشت: برخلاف جاهای دیگر، حوزه ورزش تنها جایی است که دارای تورم قوانین نیست.

وی افزود: نخستین گام برداشته شده برای این کار، تصویب قانون شرح اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان بود که پس از ۱۱ سال از زیر خروارها خاک درآوردیم و پس از تاییدیه‌های شورای نگهبان، ابلاغ شد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: قانون شرح اهداف، وظایف و اختیارات برای کمک به وزارت ورزش و جوانان بی‌نظیر است و یکی از بندهای آن ایجاد صندوق حمایت از قهرمانان، مربیان و پیشکسوتان ورزشکاران است که با ریاست معاون اول رییس جمهور باید شکل بگیرد.

وی افزود: در گام دوم تنقیح قوانین در حوزه ورزش نیز پیگیری شد تا ۱۰۰ سال نظام قانونگذاری کشور در بخش ورزش جمع‌آوری و احکام منسوخ کنار گذاشته شود و یک کتابچه در این زمینه منتشر شد که قوانین مشابه و منسوخ حذف شد.

راستینه گفت: قدم سوم تکلیف بر دولت برای ارائه لایحه نظام جامع باشگاه‌داری بود چرا که ۲۵ هزار باشگاه ورزشی از باشگاه زیر راه پله تا باشگاه بزرگ در کشور وجود دارد که دارای اساسنامه و شیوه‌نامه اجرایی نیستند؛ ساز و کارهای قانونی حمایت از آنها وجود ندارد، اتحادیه و صف ندارند و نظام یکپارچه در حوزه ورزش کشور وجود ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای حمایت از ورزشکاران و مربیان طرح نظام جامع باشگاه‌داری را تدوین کردیم که دولت قبل اعلام کرد در قالب لایحه این نظام جامع را خودش پیگیری می‌کند.

وی گفت: این فرایند همزمان با واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس شد و بدون تنظیم این نظامنامه واگذاری ۲ باشگاه خطر بزرگی برای ورزش بود که این ۲ باشگاه را با فروپاشی روبرو می‌کرد.

راستینه اظهار داشت: قمیت‌گذاری این ۲ باشگاه عجیب بود به گونه‌ای که کل قیمت‌گذاری را ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بودند که اگر مجلس شورای اسلامی ورود پیدا و آن واگذاری را متوقف نمی‌کرد، فوتبال کشور متضرر می‌شد.

وی گفت: در حالی که فقط باشگاه پرسپولیس ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قیمت داشت، نامه‌ای به کمیسیون اصل ۹۰ نوشتم و خوشبختانه وزیر وقت ورزش و جوانان همراهی کرد و جلوی آن واگذاری را گرفت.

راستنیه افزود: لایحه نظام باشگاه‌داری در دولت قبل ضعیف بود و اهداف آن را تامین نمی‌کرد که در دولت جدید اشکال‌ها برطرف و لایحه با امضای رییس‌جمهور به مجلس ارائه شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و رییس کمیته ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته‌ای بین مجلس و دولت در این زمینه تشکیل شد و لایحه در کمیسیون فرهنگی پس از ۱۵ جلسه، اکنون برای وورد به صحن مجلس بارگذاری شده است.

به گفته وی در لایحه نظام جامع باشگاه‌داری ساز و کار سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی، مشوق‌های بخش خصوصی، مجموعه اصناف و اتحادیه‌ها دیده شده است که در اقتصاد ورزش نقش‌آفرین خواهد بود.

راستینه گفت: یکی دیگر از گام‌ها، پایداری منابع برای ورزش بود چرا که متاسفانه ورزش از نداشتن منابع پایدار از ورزش حرفه‌ای، قهرمانی و همگانی رنج می‌برد.

وی گفت:در جلسه‌ای که با وزیر وقت صمت داشتیم اعلام شد که ساز و کار حمایت از ورزش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درست نیست که هم وزارت ورزش و جوانان و هم وزارت صمت آن را پذیرفتند.

راستینه ادامه داد: گام دیگر، تاکید بر پایداری منابع ورزش در لایحه بودجه است، چرا که متاسفانه سال گذشته یکی از مولفه‌های مهم ورزش یعنی ۲۷ صدم درصد مالیات ارزش افزوده حذف شده بود که با پیشنهاد در صحن مجلس رای آورد و ۶ هزار میلیارد تومان به ورزش کشور کمک شد.

به گفته وی، امسال در لایحه بودجه یک بند دائمی ۲۷ صدم ارزش افزوده دیده است که عدد قابل توجهی شکل خواهد گرفت.

راستینه گفت: حقیقت این است که در سیاست‌های کلان برنامه هفتم توسعه باید از سیاست‌های درمان محور به سلامت محور تغییر جهت دهیم که در لایحه برنامه هفتم ضعیف است و فصل ورزش دیده نشده است.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در جهان اقتصاد ورزش از اقتصاد نفت پیشی گرفته است و در حوزه اقتصاد ورزش باید نگاه کلانی داشت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه ورزش کار، اختصاص اعتبار از محل تبصره ۱۴ بود که امسال هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای فدراسیون‌ها ردیف اعتباری دیده شده است که ۲ هزار میلیارد ریال از محل این تبصره برای بازی های گوانژو در نظر گرفته شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه سرباز قهرمان نیز به صحن رسیده که حرکت خوبی برای حمایت از ورزشکاران سرباز است.

راستینه ادامه داد: ورزش چهارمحال و بختیاری استعدادهای بی‌نظیری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، ۱۸۹ میلیارد تومان برای ورزش استان در سفر رییس جمهور مصوب شده که ورزشگاه ۱۵ هزار نفری مرکز استان ردیف ملی گرفته است و ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی ادامه داد: هتل ورزشکاران در شهرکرد برای استان به دلیل اینکه چند سال کار نشده به یک غصه شده بود که اکنون اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است و به مناقصه رفت تا تجهیز کارگاه شود.

این نماینده مجلس گفت: در ورزش دانش‌آموزی احداث ۴۰ چمن مصنوعی مصوب شد و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ورزش مدارس در نظر گرفته شده است.

عدالت در توزیع اعتبارات ورزشی رعایت شود

رییس هیات فوتبال چهارمحال و بختیاری می‌گوید: معتقدیم که اعتبارات ورزشی در همه استان براساس شاخصه ها به عدالت توزیع شود.

تهمورث حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تیم هایی بزرگی در استانهای همجوار چهارمحال و بختیاری وجود دارد که توزیع و تقسیم اعتبارات در برخی مناطق به صورت عادلانه توزیع نمی شود.

به گفته وی، این استان ۵۰ کیلومتری برخی از شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های بزرگ است اما هیچ سرمایه‌گذاری برای ورزش چهارمحال و بختیاری از سوی این شرکت‌های ملی انجام نمی‌شود.

حیدری عقیده دارد که مناطق زاگرس‌نشین‌ها مردم دارای فیزیک بالای قدرتمندی دارند که اگر سرمایه‌گذاری ورزشی در این مناطق انجام شود، بهترین بازیکنان از این مناطق به لیگ‌های مختلف انتقال می‌شوند.

به گفته وی، نبود حامیان مالی باعث می‌شود این استان نتواند در لیگ‌های فوتبال ایران حضور داشته باشد و حداقل برای لیگ دسته دومی باید ۱۲ میلیارد تومان اعتبار وجود داشته باشد.

رییس فوتبال چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نبود اعتبارات لازم، نبود صنایع بزرگ، نبود حامی مالی و کمبود زیرساخت‌ها در استان باعث می شود که این استان نتواند در لیگهای فوتبال حضور داشته باشد.

حیدری اظهار داشت: نام چهارمحال و بختیاری در بخش داروی فوتبال، لیگ ساحلی ، لیگ برتر بانوان درخشیده است و این یعنی استان دارای ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در فوتبال است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که در فوتبال چمنی در لیگ‌های گذشته در دسته دوم تیم‌داری کرده بود که به دلیل نبود حامی مالی این استان بدون حضور در لیگ باقی ماند.

مجید جلالی با سابقه ترین سرمربی فوتبال

مجید جلالی سرمربی با سابقه فوتبال ایران در شهرکرد

جواد زینچه کاپیتان سابق  تیم استقلال

جواد زینچه کاپیتان سابق تیم استقلال

شجاع خلیل زاده بازیکن تیم ملی ایران

شجاع خلیل زاده بازیکن تیم ملی فوتبال ایران

موسی کولیبالی بازیکن سابق فولاد

موسی کولیبالی بازیکن سابق فوتبال فولاد خوزستان

عبدالله ویسی و محمد قنبری مربیان فوتبال ایران

عبدالله ویسی و محمد قنبری مربیان فوتبال ایران

محمد نصرتی بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس

محمد نصرتی بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس

نریمان جهان بازیکن سابق پرسپولیس

محمد نریمان جهان بازیکن سابق پرسپولیس

رسول خطیبی مربی سابق تراکتورسازی

رسول خطیبی سرمربی سابق ماشین سازی و تراکتورسازی

بازیکنانی که در جوانی به شهرکرد امدند

مهدی پاشازاده ملی پوش سابق ایران و استقلال

مهدی پاشازاده ملی پوش سابق ایران و استقلال

مرحوم منصور پورحیدری سرمربی سابق استقلال

منصور پورحیدری سرمربی سابق استقلال تهران

میثم منیعی بازیکن سابق استقلال تهران

میثم منیعی بازیکن سابق استقلال

کاوه رضایی بازیکن سابق استثلال

کاوه رضایی بازیکن سابق استقلال و کنونی سپاهان

میلاد میداودی بازیکن سابق فوتبال استقلال

میلاد میداوودی بازیکن سابق استقلال

تیم سایپا در دوران طلایی خود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha