عملیات اجرایی اولین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب کشور در اراک آغاز شد

اراک - ایرنا - عملیات اجرایی اولین سردخانه استراتژیک پلاسمای غرب و جنوب غرب کشور با ظرفیت ۶۰ هزار لیتر، روز یکشنبه با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان محلی در اراک آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: سردخانه پلاسمای تهران، هشت هزار لیتر ظرفیت دارد که سردخانه اراک با ظرفیت ۶۰ هزار لیتر می‌تواند علاوه بر تامین نیاز استان مرکزی، پلاسمای مازاد را ذخیره‌سازی کند.

«مصطفی جمالی» افزود: سردخانه پلاسمای دیگری نیز در قزوین در حال ساخت است تا به چرخه درمان و تامین نیاز فرآورده‌های خونی کشور مرتبط شود.

وی در ادامه به چگونگی مصرف پلاسما پرداخت و تصریح کرد: خون فرآوری‌ شده به گلبول قرمز ، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود که یک سوم پلاسما در مراکز درمانی استفاده می‌شود و در گذشته، ۲ سوم آن از چرخه مصرف خارج می‌شد اما اکنون به داروهای مشتق شده از پلاسما تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: پلاسما ارزشی برابر طلا در درمان بیماران را دارد و با گذر زمان داروهای جدید از پلاسما برای درمان انواع بیماری‌های قابل استفاده شناسایی می‌شود.

جمالی با بیان اینکه، ۴۰ تا ۵۰ هزار لیتر پلاسما در داخل کشور تامین می‌شود، افزود: متاسفانه اکنون پلاسما مورد نیاز از خارج کشور تامین می‌شود و در خارج به فرآورده‌های دارویی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: عمده معضل این سازمان، نگهداری پلاسما در دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد است و اکنون ظرفیت سردخانه‌های کشور پایین است و باید از پلاسما به عنوان سرمایه ملی نگهداری کرد.

جمالی افزود: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه در سال جاری برای ساخت سردخانه پلاسمای خون اراک پیش‌بینی شده و تا تکمیل آن نیاز به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است و پیش‌بینی می‌شود با حمایت استاندار مرکزی تا پایان سال آینده این سردخانه به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: این سردخانه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۷۰ مترمربع با زیربنای ۹۴۵ متر با تفکیک چند سردخانه ۱۰ هزار لیتری ساخته می‌شود.

راه‌اندازی سردخانه پلاسمای خون در اراک حلقه مهم زنجیره سلامت

استاندار مرکزی هم گفت: عملیات اجرایی سردخانه راهبردی پلاسمای خون در استان مرکزی یکی از حلقه‌های مهم زنجیره سلامت را تکمیل می‌کند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: این سردخانه از اتلاف سرمایه ملی که همان پلاسمای خون اهداکنندگان است، جلوگیری می‌کند و ظرفیتی برای تکمیل شبکه درمان است.

وی بیان کرد: بخش عمده اعتبار این طرح درمانی از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری تامین شده و ادامه از مشارکت خیران و سایر منابع استفاده می‌شود.

راه‌اندازی اولین اتوبوس سیار اهدای خون استان مرکزی

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور همچنین در آیین افتتاح اولین اتوبوس سیار اهدای خون استان مرکزی نیز در اراک گفت: این اتوبوس ظرفیت خونگیری از ۱۵ هزار نفر را در یک سال دارد.

جمالی افزود: شمار اتوبوس‌های سیار اهدای خون در سطح کشور، کمتر از ۲۰ دستگاه است که با راه‌اندازی اتوبوس سیار، عدالت در اهدای خون برای همه هموطنان در سطح شهرها و روستاها ممکن شده است.

وی بیان کرد: با اهدای خون، سه فرآورده گرفته می‌شود که می‌تواند برای ۱۵۰ نفر قابلیت استفاده داشته باشد.

مدیرعامل انتقال خون کشور با تاکید بر حمایت و همکاری استاندار مرکزی در راه‌اندازی پایگاه سیار انتقال خون استان گفت: با حمایت استاندار مرکزی، انتقال خون استان که دارای رتبه و جایگاه در سطح کشور نبود، اکنون رتبه اول را کسب کرده است.

جمالی با بیان اینکه،۲۰ درصد خون اهدای کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، افزود: ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در کشور در هفته ۲ بار از فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته از ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر خونگیری انجام شد که آمارها نشان از افزایش این مهم در سال جاری دارد.

استاندار مرکزی نیز گفت: با راه‌اندازی اولین پایگاه سیار انتقال خون استان، این امکان فراهم شده تا همه مردم استان در شهر و روستا بتوانند در کار نیکوکار اهدای خون در سلامت هموطنان مشارکت داشته باشند.

فرزاد مخلص‌الائمه افزود: ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مسولیت اجتماعی صنعت نفت، منابع داخلی و کمک سازمان انتقال خون کشور تامین شده و راه اندازی دومین پایگاه سیار استان در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: توسعه شتابنده استان در حوزه سلامت و ۱۳۸ طرح درمانی این حوزه که در استان در حال راه‌اندازی است، راه‌اندازی این واحد سیار یک ضرورت بود.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و با این اقدام، انتقال خون در ایران قانونمند و از پراکنده کاری در این زمنیه جلوگیری شد.

اکنون سازمان انتقال خون در ایران بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha