کره شمالی به تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتراض کرد

تهران – ایرنا –کره شمالی روز یکشنبه تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای صدور مجوز رهاسازی میلیون ها تن آب آلوده به رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا به باد انتقاد گرفت و بار دیگر مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از کیودونیوز، یک مقام ارشد وزارت حفاظت از زمین و محیط زیست کره شمالی در بیانیه ای گفت: "رهاسازی این آب های آلوده تأثیر نامطلوب مرگباری بر زندگی انسان ها، امنیت و محیط زیست خواهد داشت. "

سه‌شنبه گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی نتایج بررسی ایمنی خود را در مورد رهاسازی آب های رادیواکتیو توسط ژاپن منتشر کرد و اعلام داشت این طرح با استانداردهای ایمنی بین‌المللی «سازگار» است و در صورت اجرا «تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط‌زیست» خواهد داشت.

در بیانیه وزارت محیط زیست کره شمالی آمده است: «مهم، رفتار غیرمنطقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به طور فعال از تخلیه آب‌های آلوده هسته‌ای ژاپن حمایت می‌کند و این امر غیرقابل تصور است».

این مقام ارشد با اشاره به اینکه هیچ ماده یا بندی در حقوق بین الملل مبنی بر اینکه ناظر هسته ای حق دارد به یک کشور یا منطقه اجازه تخلیه "آلوده های هسته ای" را بدهد، وجود ندارد، تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمانی برای ارزیابی محیط زیست و آب نیست.

پیونگ یانگ همچنین از " استانداردهای دوگانه افراطی" رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و گفت وی "حق مشروع" کره شمالی برای پیگیری برنامه‌های هسته‌ای اش را محکوم کرده و در عین حال "اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی ژاپن برای به خطر انداختن جان و امنیت بشر را نادیده گرفته است. "

این بیانیه همچنین به گزارش‌های رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر پیشنهاد ۱ میلیون یورویی ژاپن به یکی از کارکنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در بازرسی تخلیه آب های آلوده فوکوشیما دست داشت، تا به توکیو فرصتی برای اصلاح گزارش نهایی داده شود، اشاره کرده است.

مدیر کل آژانس مدعی شده است که براساس دوسال تحقیقات کارشناسان این نهاد، آثار و تبعات رهاسازی میلیون ها تن پساب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته ای فوکوشیما به آب اقیانوس "ناچیز و قابل" اغماض است. اما برخی کشورها مخالف این نظر هستند و می گویند تیم های کارشناسی دیگر، نظر متفاوتی در این خصوص دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha