کاهش ۴ درجه‌ای دمای ساختمان‌ها با سفیدکردن بام‌ها

تهران- ایرنا- دانشمندان با تشدید موج گرما، یک طرح عالی را مقابله با اثر جزیره گرمایی بارسلون پایتخت کاتالونیا مدنظر دارند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از یورونیوز، آیا رنگ‌آمیزی بام ساختمان ها با رنگ سفید می تواند به کاهش دمای هوا کمک کند؟ دانشمندان می خواهند بارسلون این طرح را امتحان کند. آنها با تشدید امواج گرما، ایده ای عالی برای مبارزه با اثر جزیره گرمایی پایتخت کاتالونیا (بارسلون) دارند.

جزیره گرمایی شهری به پدیده بالا بودن چشمگیر درجه دمای برخی از شهرها یا مناطق شهری در مقایسه با حومه شهر یا محدوده‌های روستایی نزدیک گفته می‌شود. معمولاً اختلاف دما در شب بیشتر از روز است و این تفاوت دما هنگامی که وزش باد ضعیف است، آشکارتر می‌شود.

جزایر گرمایی شهری هم در تابستان و هم در زمستان دیده می‌شوند. علت اصلی جزایر گرمایی تغییر چیدمان زمین به دنبال توسعه شهری است.

بررسی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد به دلیل از بین بردن رستنی‌ها و گیاهان و جایگزینی آنها با مصالح، به ویژه مصالح تیره رنگِ ساختمانی در تمامی شهرهای بزرگ چنین مشکلی پدیدار شده‌ است.

اثر جزیره گرمایی شهر، دمای هوا را در مرکز بارسلون تا هشت درجه سانتیگراد افزایش داده است. با پیشرفت بحران تغییرات اقلیمی، دانشمندان دانشگاه بارسلون (UAB) پیشنهادی ارائه کرده اند که می تواند چهره شهر را برای همیشه تغییر دهد.

با اجرای این پیشنهاد، پشت بام‌های پایتخت کاتالونیا به منظور کاهش آثار مخرب امواج گرما، سفید رنگ می‌شوند.

سفیدکردن بام‌ها و کاهش ۴ درجه‌ای دمای ساختمان‌ها

رنگ آمیزی شهر/ کاهش ۴.۷ درجه‌ای دما

رنگ‌آمیزی بام‌های شهر به رنگ سفید می‌تواند دمای هوا را تا ۴.۷ درجه در جریان موج گرما کاهش دهد.

بر اساس آمارهای جدید، اروپا سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است و دمای سالانه مناطق شهری ۱.۷ تا ۱.۹ درجه سانتیگراد در حال افزایش است.

بارسلون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شهر در سال ۲۰۲۰ گرمترین سال را در بیش از دو قرن پشت سر گذاشت و میانگین دمای ۱۶.۸ درجه سانتیگراد را ثبت کرد.

اکنون گروهی از محققان تغییرات اقلیمی برای حل این مشکل، طرحی را برای رنگ آمیزی بام‌های شهر به رنگ سفید ارایه کرده اند که به گفته آنها می‌تواند دما را تا ۴.۷ درجه در طول موج گرما کاهش دهد.

سرگی ونتورا کارشناس هواشناسی دانشگاه بارسلون می‌گوید: شهرهایی که دارای جزایر گرمایی شهری هستند، می‌توانند پشت بام‌هایشان را سفید کنند.

وی گفت: در مطالعه ای که انجام دادیم، میانگین کاهش هشت دهم درجه سانتی گراد را در طول موج گرما مشاهده کردیم و اوج گرما در مکان‌های خاص و در ساعات خاصی از روز تا چهار درجه سانتی گراد کاهش یافت.

این تحقیق نشان می‌دهد مصالح ساختمانی موجود در بارسلون تابش آفتاب را در طول روز حفظ کرده و به انباشت گرما در سراسر شهر کمک می‌کنند.

بام‌های سرد با رنگ سفید

به جای آن، با رنگ آمیزی بام ساختمان ها با رنگ سفید، می توان «بام های سرد» ایجاد کرد. این اقدام باعث افزایش درصد بازتاب نور می شود. درصدی از نور خورشید از سطح بام بازتابش می کند، بدون اینکه جذب ساختمان شود.

ونتورا افزود: با نهادهای عمومی مانند طرح جامع شهری بارسلون همکاری می کنیم. آنها از رنگ آمیزی بام ساختمان ها به رنگ سفید حمایت می کنند. با این حال تاکنون اقدامی نشده است. این یک راهبرد کم هزینه است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، این طرح در شهری مانند بارسلون حتی بهتر از افزایش فضاهای سبز عمل می‌کند.

آیا پشت‌بام‌های سفید برای خنک نگه‌داشتن ساکنان بارسلون کافی است؟

در سال‌های اخیر، شورای شهر بارسلون با کاشت و نگهداری درختان بیشتر در مناطق شهری، به موضوع تغییرات اقلیمی ورود کرده است اما با تشدید این مشکل، فضای سبز به تنهایی برای جلوگیری از موج گرمای مکرر که شهر را تهدید می کند، کافی نیست. برخی از کارشناسان معتقدند اقدامات جدی تری نیاز است.

آدریان فرناندز، فعال محیط زیست صلح سبز می گوید: باید به دنبال تغییر ساختار شهر باشیم.

وی افزود: تغییر رنگ می تواند راه حلی برای این مشکل باشد و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، اما در مواجهه با چالش موج های مکرر و شدید گرما، به راه حل های بزرگ تری نیاز داریم.

صرف نظر از یافته های این مطالعه، موفقیت این پروژه اکنون در دستان ساکنان آپارتمان های بلندمرتبه بارسلون است.

ساموئل سنتوت یکی از ساکنان این شهر این طرح را یک ایده عالی دانست و گفت: قطعا این کار را انجام خواهم داد و امیدوارم همه هم این کار را انجام دهند. با این کار در مصرف انرژی صرفه جویی می شود که برای مقابله با گرمایش زمین بسیار بسیار خوب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha