استاندار همدان: ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر افزایش یابد

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر(مرکز ماده ۱۶) در این استان باید افزایش یابد که این موضوع در دیدار با دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح و حتی ایجاد مراکز ماده ۱۶ جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا قاسمی فرزاد روز یکشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: باید ظرفیت سازی لازم در مرکز ماده ۱۶ کبودرآهنگ فراهم شود تا زمینه پذیرش معتادان متجاهر شهرستان های شمالی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: مرکز ماده ۱۶ نهاوند با توجه به محدودیت ظرفیت تنها امکان پذیرش از این شهرستان را دارد بنابراین باید در شهرستان های بزرگی نظیر ملایر نیز چنین مرکزی برای پوشش معتادان متجاهر جنوب استان دایر شود.

استاندار همدان اظهار داشت: در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر و موادمخدر با وجود فعالیت های صورت گرفته اما بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله زیادی است که تلاش های صورت گرفته اقناع کننده نیست.

قاسمی فرزاد افزود: نارضایتی در زمینه فرایند درمان و مدیریت مراکز ماده ۱۶ زیاد است و با وجود تذکر به مسئول مربوطه این هشدار و تذکرها موثر واقع نشده است.

وی ادامه داد: باید در مکاتبه ای با مرکز و مسئول ملی، آنها را نیز در جریان فرایند امور در استان، مسئولیت پذیر نبودن مدیر استانی و تاثیر نداشتن تذکرها قرار داد چرا که دستگاه های مختلف مراتب ناخرسندی را چند بار از عملکرد این مجموعه اعلام کردند.

استاندار همدان گفت: با توجه به رخدادهای اخیر این نوع مدیریت بیش از این قابل تحمل نیست بنابراین باید برای مدیریت مجموعه و تغییر رویکرد فکری اساسی شود.

قاسمی فرزاد بیان کرد: نحوه مدیریت مرکز ماده ۱۶ کبودرآهنگ کاری حساس است با این توصیف بی توجهی و سرسختی در برخی بخش ها برای ادامه وضعیت موجود قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت مبحث دو طرفه است یعنی ستاد شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر برای تامین امکانات و اعتبار لازم باید همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار همدان با بیان اهمیت و ضرورت تداوم اجرای طرح های پیشگیری و فرهنگی توسط همه اعضا ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: همه دستگاه ها به خصوص آموزش و پرورش باید در زمینه بلای خانمان سوز پیشگام شوند و معتقدم آشنایی جوانان از سنین پایه و از مدارس با این پدیده خانمانسوز درصد گرفتاری آنان در این گرداب را در بزرگسالی کاهش می دهد.

قاسمی فرزاد ادامه داد: می توان از مراکز تجمعی نظیر کارخانه ها، محیط کارگری و اداری نیز برای آموزش و فرهنگسازی پیشگیری از اعتیاد بهره گرفت در عین حال رسانه ها نیز باید به طور مستمر به بیان پیچیدگی و گستردگی مواد مخدر بپردازند.

وی اضافه کرد: مافیای موادمخدر بخش های مختلف جامعه را درگیر خود کرده است چرا که پس از تجارت اسلحه ، قاچاق موادمخدر بیشترین سود را دارد و این تجارت پرسود شماری زیادی از افراد را برای تهیه موادمخدر با عناوین مختلف جذب خود کرده است.

استاندار همدان، توجه ویژه به طرح یاریگران زندگی به ویژه در روستاها، ضربه به اموال قاچاقچیان، برخورد بازدارنده و قوی دستگاه قضایی با قاچاقچیان و ضبط اموال آنها، جلب مشارکت های مردمی و گسترش کمی و کیفی برنامه ها در بخش های مختلف حتی پس از درمان معتادان را خواستار شد.

قاسمی فرزاد با بیان نقش و اهمیت ایجاد اشتغال در پیشگیری از بازگشت مجدد فرد بهبود یافته به دامن اعتیاد گفت: برخی از مجموعه ها و کارگاه های تولیدی از معتادان بهبود یافته در محل فعالیت به عنوان نیروی کاری استفاده می کنند که برای توسعه این کار باید نسبت به جلب و مشارکت خیران و واحدهای تولیدی تلاش شود.

وی افزود: نظارت بر عملکرد دستگاه عضو شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان توسط فرمانداران و تشکیل دست کم ماهانه یک جلسه در شهرستان با توجه به اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر و پدیده اعتیاد مورد تاکید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha