شتاب توسعه درمانی و پوست اندازی قطب پزشکی جنوب کشور در دولت سیزدهم

شیراز-ایرنا-حمایت از سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه سلامت و درمان و بهسازی ظرفیت‌های موجود فارس و شیراز؛ قطب پزشکی جنوب کشور در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشته به نحوی که در سال گذشته از ۶۸ موسسه درمانی بهره برداری و در بهار امسال نیز ۳۲ پروانه جدید در حوزه سلامت استان صادر شد و اکنون نیز ۱۲۶ پروژه در حال اجرا زیربنایی درمان در این منطقه فعال است.

به گزارش ایرنا، بدون شک موتور محرکه توسعه اقتصادی امروز جهان، کارآفرینی با استفاده از نوآوری، تکنولوژی و فناوری است.

مضاف بر فعالیت‌های گسترده در زمینه کارآفرینی، جوامع جهانی به دنبال تحقق هر چه بیشتر مفهوم توسعه پایدار هستند که از جمله موارد زیربنایی در این حوزه سرمایه گذاری در بخش سلامت و درمان است.

کارآفرینی در حوزه سلامت به عنوان یک نیاز اساسی و یک بازار بزرگ، نه تنها می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور ایفا کند بلکه می‌تواند تأثیرات مثبت اقتصادی و مالی قابل توجهی برای کشور و کارآفرینان به دنبال داشته باشد.

فارس و شهر شیراز از دیرباز یکی از قطب های اصلی پزشکی کشور و به خصوص جنوب ایران است که سالانه تعداد قابل توجهی از هم وطنان و همچنین اتباع کشورهای دیگر جهان به خصوص حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی به شیراز سفر می کنند که از این رو سرمایه گذاری در این حوزه در قطب پزشکی کشور از اهمیت والایی برخوردار است و این مهم در دولت سیزدهم با جدیت بیشتری دنبال شده است.

حمایت از کارآفرینی در حوزه سلامت در سال گذشته

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در سال گذشته پروانه بهره برداری ۶۸ موسسه درمانی در بخش خصوصی از سوی اداره ارزیابی و صدور پروانه های معاونت درمان دانشگاه صادر شده است.

مهرداد شریفی در این باره گفت: ظرفیت های بی شماری در حوزه سلامت فارس وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این استان شود.

شتاب توسعه درمانی و پوست اندازی قطب پزشکی جنوب کشور در دولت سیزدهم

او افزود: توسعه اشتغال در بخش سلامت در چهارچوب قانون و مقررات و با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی همواره مورد توجه و تاکید مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت، اضافه کرد: در سال گذشته ۶۸ پروانه بهره برداری موسسات درمانی صادر شده است.

وی با بیان اینکه صدور پروانه های بهره برداری این موسسه ها در اداره ارزیابی و صدور پروانه های معاونت درمان انجام می شود، ادامه داد: وظیفه این اداره قانونمند کردن فعالیت مراکز و موسسات درمانی از طریق صدور پروانه های مربوطه و انطباق آنها با قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

شریفی افزود: فعالیت هر مرکز یا موسسه درمانی بدون صدور مجوز از سوی این اداره، قانونی نیست و از فعالیت آنها جلوگیری می شود.

تمدید ۳۱۰ پروانه موسسه درمانی، صدور موافقت اصولی با هزار و هشت موسسه، افزایش بخش، تجهیزات سرمایه ای و بررسی ۲۱۰ نقشه فضای فیزیکی موسسات درمانی، بخشی از عملکرد اداره ارزیابی و صدور پروانه های معاونت درمان در سال گذشته بود که شریفی به آن اشاره کرد.

صدور ۳۲ پروانه بهره برداری موسسات درمانی در بهار ۱۴۰۲

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام اینکه روند حمایت از کارآفرینی و توسعه اشتغال در بخش سلامت در سال جاری نیز ادامه دارد، از صدور ۳۲ پروانه بهره برداری موسسات درمانی در سه ماه نخست سال جاری خبر داد.

شریفی با اشاره به اینکه همکاری بخش خصوصی از حوزه درمان در دوران کرونا قابل تقدیر است، گفت: با توجه به پراکندگی جمعیتی در استان و نیاز مردم به دریافت خدمات پزشکی، توسعه ارایه خدمات درمانی در تمامی ابعاد لازم به ویژه تجهیزات پزشکی در سراسر استان در دستور کار مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار دارد.

شتاب توسعه درمانی و پوست اندازی قطب پزشکی جنوب کشور در دولت سیزدهم
اجرای ۱۲۶ پروژه زیربنایی سلامت محور در فارس/درمان نیازمند بهسازی

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این باره گفت: ۱۲۶ پروژه در حال ساخت حوزه بهداشت و درمان فارس در این استان در حال اجرا است.

سید ابوالفضل هاشمی‌ اصل افزود: در سال ۱۴۰۰ از ۷۲ پروژه تعریف و اجرایی شده بخش درمان تنها ۱۳ پروژه فعال بود، حال اینکه اکنون همه پروژه‌های درمانی استان فعال است و تا پایان امسال نیز ۳۵ پروژه در این بخش به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها با مشکلات کمتری در خصوص تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم، گفت: ١٥ بیمارستان دولتی در شهرستان شیراز ذیل دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارد که تنها ٢ مورد آن جدید التاسیس بوده و مابقی نیازمند بهسازی است.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته ساخت ۲ بیمارستان حضرت محمد رسول‌الله در بلوار مهندسین و صدیقه طاهره در کمیل آباد شیراز، وارد فاز اجرایی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیمارستان‌های ۲۸۹ تخت‌خوابی اعصاب و روان صدرا، ۱۶۰ تخت خوابی داراب، ۶۴ تخت خوابی ارسنجان، ۶۴ تخت خوابی مصیری و ۱۶۰ تخت خوابی مرودشت نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد و با تکمیل آنها در مجموع ۷۴۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های مراکز درمانی زیر مجموعه علوم پزشکی شیراز در فارس اضافه می‌شود.

وی افزود: در حوزه آموزش نیز پنج پروژه با میانگین پیشرفت ۴۶ درصد ازجمله دانشکده تغذیه در سایت صدرا، مرکز جامع آزمون‌ها، دانشکده پیراپزشکی ارسنجان و بازسازی ساختمان شماره یک دانشکده پزشکی شیراز وجود دارد که مقرر شده تا پایان امسال عملیات اجرایی آنها کامل شود

هاشمی ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی جامع سرطان جنب بیمارستان حافظ شیراز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه در حوزه دانشجویی نیز خوابگاه دانشجویی آباده سال گذشته به بهره برداری رسید، گفت: ساخت خوابگاه متاهلین دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از اسفندماه سال گذشته در زمینی به متراژ هشت هزار مترمربع آغاز شد و امیدواریم تا پایان خردادماه سال آینده به ظرفیت ٨٥ واحد به بهره برداری برسد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: هم‌اکنون هزار عضو هیات علمی، ۳۴ هزار کارمند و ۱۱ هزار دانشجو، در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و اداری این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شیراز و شهرستان‌های تحت نظارت این دانشگاه علوم پزشکی ۶۸ بیمارستان دولتی فعال است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ۶۰ مرکز تحقیقاتی، ۱۶ دانشکده و ٣٣ شبکه بهداشت و درمان زیرمجموعه این دانشگاه است، گفت: دی ماه ۱۴۰۰ در حوزه بهداشت ۱۷۶ پروژه عمرانی وجود داشت که تنها ٣١ پروژه، معادل ١٧ درصد، این تعداد فعال بود اما با جدیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵ پروژه تکمیل و تجهیز شد.

هاشمی‌ خاطرنشان کرد: اکنون ١٢٦ پروژه با پیشرفت فیزیکی بین ٢٠ تا ٨٥ درصد توسط دانشگاه علوم پزشکی شیر در حال اجرا و احداث است که امیدوارم که تا پایان امسال، بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها تکمیل شده و بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: بخشی از درآمد صنایع و معادن به حوزه سلامت در قالب مسئولیت اجتماعی باید اختصاص یابد اما بسیاری از صنایع و معادن و شرکت‌های فعال در حال حاضر از این کار سر باز می زنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha