زمینه حضور تمام استانها در جشنواره موسیقی نواحی با منطقه‌بندی فراهم شد

کرمان- ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: منطقه‌بندی برگزاری موسیقی نواحی، رویکرد وزارت ارشاد برای توجه بیشتر به این موسیقی و گسترش آن است و با این رویکرد در حال حاضر از هر استانی حداقل یک گروه در جشنواره موسیقی نواحی در کل کشور شرکت خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، محسن روحی روز یکشنبه در نشست خبری پیرامون شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در جمع خبرنگاران، افزود: این جشنواره با شعار ایران فرهنگی، وحدت و کثرت موسیقایی از ۲۱ تا ۲۳ تیرماه در کرمان برگزار خواهد شد که در آن استان کرمان میزبان منطقه پنجم با حضور استان‌های خراسان رضوی، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان است.

وی ادامه داد: مانند روال سال‌های گذشته این جشنواره طی سه روز در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار می شود و ۱۴ گروه در این سه روز اجرای برنامه خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در قالب غیر رقابتی و با حضور گسترده مردم این استان اجرا خواهد شد، گفت: اهالی استان کرمان به منظور بهره‌مندی از برنامه‌های این جشنواره طی روزهای مذکور از ساعت ۱۹:۳۰ می‌توانند در تالار فرهنگ و هنر شهر کرمان حضور داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری همزمان جشنواره موسیقی نواحی استانی در شهرستان بافت هم راستا با شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی، گفت: دور نخست این جشنواره نواحی استانی طی ۱۵ سال قبل در استان برگزار شد، اما دور دوم آن پارسال در بافت برگزار و امسال هم دور سوم آن را نیز در این شهر برگزار می‌کنیم.

روحی با تاکید بر اینکه در جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی جمعا چهار گروه از استان حضور خواهند داشت، تصریح کرد: برخی میهمانان جشنواره موسیقی نواحی از استان‌های دیگر در جشنوار استانی نواحی به میزبانی شهر بافت نیز اجرا خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ هنرمند استانی در جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی اجرای موسیقی خواهند داشت، تاکید کرد: علاوه بر این ۲۰ هنرمند،۴۲ مهمان خارجی نیز در این جشنواره حضور دارند و جمعا ۶۲ هنر در تالار فرهنگ و هنر کرمان به اجرای برنامه‌های موسیقیایی خود خواهند پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تاکید بر اینکه کیفیت جشنواره موسیقی نواحی نسبت به سال‌های گذشته افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم مردم در این جشنواره شرکت و از آن استقبال کنند.

چرا جشنواره موسیقی نواحی در پنج منطقه برگزار می‌شود؟

زمینه حضور تمام استانها در جشنواره موسیقی نواحی با منطقه‌بندی فراهم شد

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه در حوزه موسیقی نواحی، پنج منطقه را در نظر گرفته تا استان‌ها و هنرمندان بیشتری در جشنواره شرکت کنند، گفت: در سیاست وزارتخانه برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی تجدید نظر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: با توجه به تصمیم وزارتخانه مبنی بر منطقه‌بندی برگزاری موسیقی نواحی و بنا به خواست مردم به وزارتخانه اعلام آمادگی کردیم که میزبانی یک منطقه را برعهده داشته باشیم.

نقصی در مورد نحوه برگزاری موسیقی نواحی از سوی وزارتخانه به ما اعلام نشده است

روحی در پاسخ به رابطه از دست‌دادن کلیت جشنواره موسیقی نواحی ایران توسط کرمان و کاستی های برگزاری این جشنواره در این استان، گفت: طی این یکسال، موضوعی مبنی بر اینکه جشنواره موسیقی نواحی موضوعات یا کاستی هایی داشته چیزی به این استان اعلام نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: بعد از اعلام سیاست‌های وزراتخانه مبنی بر برگزاری منطقه‌ای جشنواره موسیقی نواحی، نامه‌ای به وزارتخانه نوشتیم که در آن برای بخش‌های منطقه‌ای و ملی این جشنواره اعلام آمادگی کردیم که در نهایت میزبانی بخش منطقه‌ای به کرمان داده شد اما تصمیمی که وزارتخانه برای بخش ملی گرفته هنوز چیزی به ما اعلام نشده است که اینکه کرمان را میزبان جشنواره ملی می‌دانند یا خیر؟

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان افتتاحیه و اختتامیه ندارد

وی با اشاره به اینکه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی افتتاحیه و اختتامیه ندارد، گفت: ذات این جشنواره غیررقابتی است و اما اگر قرار باشد جشنی به صورت ملی در انتهای پنج منطقه برگزار کننده جشنوار برگزار شود، استان کرمان اعلام آمادگی کرده و این تصمیم وزارتخانه است که آیا این جشن را بگیرد یا نگیرد.

تولید محتوا رویکرد جشنواره منطقه‌ای موسیقی نواحی است

زمینه حضور تمام استانها در جشنواره موسیقی نواحی با منطقه‌بندی فراهم شد

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز در این نشست افزود: رویکرد ما در این جشنواره تولید محتوا است تا خروجی‌های آن به گنجینه موسیقی نواحی کشور اضافه کند.

پیروز ارجمند ادامه داد: تالار فرهنگ و هنر یک رویداد بزرگ در اتفاقات هنری کرمان بود و به عنوان کاخ جشنواره نواحی، اتفاقی مبارک برای هنر در این استان است.

وی با اشاره به اینکه با تاسیس تالار فرهنگ و هنر اتفاقات بزرگی در تاریخ فرهنگ و هنر کرمان اتفاق می‌افتد، گفت: این تالار یکی از مجهزترین تالارهای ایران است.

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی خاطرنشان کرد: تمام اجراهای این ۱۴ گروه شرکت کننده در شانزدهمین جشنوار موسیقی نواحی در باغ موزه هرندی نیز ضبط و پس از پایان جشنواره در فضای مجازی برای بازدید علاقمندان به اشتراک گذاشته خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری بخش‌های پژوهشی در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: بخش پژوهشی این جشنواره نیز ۲۱ تا ۲۳ تیرماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ در موسسه آوینوکس خیابان نامدار محمدی برگزار و میزبان علاقمندان به موسیقی خواهد بود.

موسیقی نواحی گنج فرهنگی با ارزش

زمینه حضور تمام استانها در جشنواره موسیقی نواحی با منطقه‌بندی فراهم شد

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست افزود: موسیقی نواحی گنج فرهنگی با ارزشی برای همه ما و سرمایه معنوی است که به حس وطن دوستی کمک می‌کند.

وحید محمدی ادامه داد: در جشنواره‌های قبل موسیقی نواحی، استان کرمان بیشتر به هنرمندان کشوری می‌پرداخت، اما هم‌اینک ۲سال است که توجه بیشتر خود را بر روی هنرمندان موسیقی نواحی استان گذاشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ نفر از هنرمندان موسیقی نواحی استان کرمان از شهرهای بم، رابر، شهربابک، بردسیر، قلعه گنج، کرمان، اُرزوئیه و رمشک در جشنواره استانی موسیقی نواحی در بافت حضور پیدا خواهند کرد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه گروه‌های شرکت کننده در جشنواره استانی موسیقی نواحی با گروه‌های شرکت کننده پارسال کاملا متفاوت هستند، گفت: سال گذشته ۲۱ گروه و امسال ۱۶ گروه در جشنواره استانی موسیقی نواحی در شهر بافت شرکت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha