نبود نظرات کارشناسی عمده دلیل اطاله دادرسی برخی پرونده های قضایی در زنجان است

زنجان - ایرنا - معاون قضایی دادگستری استان زنجان، عمده دلیل اطاله دادرسی برخی از پروندهای قضایی را عدم ارائه به موقع نظرات کارشناسی عنوان کرد و گفت: نظرات کارشناسان باید مستدل و مستند قانونی داشته باشد و مهمتر اینکه در موعد تعیین شده اعلام نظر شود تا پرونده ها دچار اطاله دادرسی نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، منصور مختاری روز یکشنبه در آیین تحلیف ۳۶ نفر از کارشناسان کانون رسمی دادگستری استان افزود: کارشناسان رسمی جزو خانواده دستگاه قضایی هستند و عملکرد آنها همانند قضات باید بسیار دقیق باشد، چراکه نظرات کارشناسان در تعیین سرنوشت پرونده ها بسیار موثر است.

وی به ارجاع بخش قابل توجهی از پرونده ها قضایی به کارشناسان و استفاده از نظریات کارشناسی در حوزه های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: هرچند که قانون اختیار رد یا قبول نظرات کارشناسی را به قاضی واگذار کرده است ولی دستگاه قضایی در اغلب پرونده ها از نظریات کارشناسان استفاده می کند.

این مسوول ادامه داد: قضات در تصمیم گیرهای خود تنها نیستند و با استناد به نظرات قانونی و مستند کارشناسان می توانند بالهای عدالت را بگسترانند.

معاون قضایی دادگستری استان زنجان کارشناسان را از اعلام نظر در خارج از حوزه تخصصی و کارشناسی خود برحذر داشت و گفت: نظرات کارشناسان باید در حوزه تخصصی کارشناس باشد و شعب باید در انتخاب کارشناسان آیین نامه ابلاغی از سوی قوه قضاییه را مد نظر قرار داده و توزیع عادلانه ارجاع به کارشناسان را رعایت کنند.

مختاری، شجاعت، دقت، تخصص و دوری از حاشیه ها را از ویژگی های لازم کارشناسان دادگستری عنوان کرد و افزود: ارتباطات خارج از حد متعارف کارشناسان با طرفین پرونده موجب می شود که در مظان اتهام قرار بگیرند.

این مسوول صراحت ماده ۱۴ قانون کارشناسان مبنی بر اخذ هر گونه مبلغی خارج از تعرفه تعیین شده توسط کارشناسان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: اخذ مبلغ به هر عنوان خارج از تعرفه قانونی موجب محکومیت به مجازات ارتشا خواهد بود و تعرفه دستمزد کارشناسی باید طبق آیین نامه های ابلاغی مد نظر قرار گیرد همچنین ترمیم دستمزد باید به صورت مکتوب و مستند به دادگاه ارائه شود.

وی، آیین تحلیف را پر اهمیت عنوان و خاطرنشان کرد: آیین تحلیف صرفا جنبه شکلی و تشریفاتی ندارد، بنابراین باید با قصد انشاء انجام گیرد و محلف به گفته های خود معتقد و عامل باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha