۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85164589
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سقوط نظام دو حزبی در آمریکا؛ مردم به دنبال چهره‌های جدید

تهران-ایرنا- هفته نامه نیوزویک نوشت: مردم آمریکا از نظام سیاسی فعلی این کشور به ستوه آمده اند و تشنه گزینه های سیاسی جدیدتر و بهتری هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا،نیوزویک افزود: محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به پایین ترین سطح در کل دوران ریاست جمهوری اش رسیده و بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است. کنگره هم تنها ۲۰ درصد محبوبیت دارد و این درحالی است که دیوان عالی که همواره شهرت خوبی داشت، تنها مورد تایید ۴۰ درصد آمریکایی ها است و ۵۸ درصد مخالف آن هستند.

این گزارش به اختلافات در کنگره بر سر سقف بدهی ها و تصمیم دیوان عالی برای ملغی کردن حکمی ۵۰ ساله تحت عنوان «رو در برابر وِید» (Roe v. Wade) درباره حق سقط جنین اشاره کرده و نوشت این که مردم از کنگره و دیوان عالی راضی نیستند، عجیب نیست. در حقیقت، رهبران فعلی ما به جای حل اختلافات قدیمی مانند زیرساختارهای ضعیف، نظام تحت فشار مهاجرت و شکست آموزش عمومی، مشکلات جدیدی را به بار می آورند.

سقوط نظام دو حزبی در آمریکا؛ مردم به دنبال چهره های جدید

این واقعیت باعث شده که آمریکایی ها تشنه گزینه های جدید و بهتر سیاسی باشند و ۷۵ درصد کشور، عملا تحت حاکمیت تک حزبی است و هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها، حتی از تلاش برای رقابت در مناطق وسیعی از آمریکا دست کشیده اند.

تقریبا از هر پنج آمریکایی، سه نفر بر این باورند که به یک حزب جدید سیاسی نیاز هست و نسل جوانتر در آمریکا حتی تمایل کمتری به ادامه دادن با نظام فعلی دو حزبی دارد. فقط ۴۰ درصد آمریکایی ها فکر می کنند که نظام دو حزبی به اندازه کافی نماینده آنها بوده است.

به نوشته نیوزویک، افراد مستقل‌ و رای‌دهندگان فارغ از وابستگی های حزبی، تاکنون بزرگترین بلوک رای‌دهی را تشکیل داده اند و با توجه به کاهش شدید عضویت در دو حزب، تقریباً تعداد رای‌دهندگان مستقل از مجموع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بیشتر است.

این مساله عمدتا ریشه دراین باور دارد که دو حزب دموکرات و جهوریخواه به شکل فزاینده ای در خدمت اهداف و پایگاه های حزبی خود هستند. از آنجایی که در انتخابات مقدماتی افراد مستقل حضور ندارند، تنها وفادارترین اعضای حزبی در آن رای می دهند و نامزد انتخاب می شوند که جذابیت بیشتری برای حزب دارند.

این هفته نامه آمریکایی خاطرنشان کرد که نظام فعلی در آمریکا باعث تداوم دو قطبی شدن مقامات منتخب می شود. در نظام فعلی سیاست خوب اهمیتی ندارد زیرا هیچ یک از دو طرف انگیزه ای برای حل مشکلات ندارند و فقط از مشکلات برای تضعیف پایگاه طرف مقابل استفاده می کنند. در حقیقت آمریکا، گرفتار رسیدگی به مسائل قبلی است و فرصتی برای پرداختن به مسائل جدید ندارد.

در ادامه روایت نیوزویک از به تنگ آمدن مردم آمریکا از نظام سیاسی کنونی در این کشور، بر ضرورت برنامه اصلاحاتی در خصوص برگزاری انتخابات آزاد و غیرحزبی مقدماتی و رای گیری به طوری که همگان صدایی در انتخاب نامزدها داشته باشند تاکید شده و آمده است: آمریکایی ها بیشتر از اصلاحات، به انتخاب های بیشتری نیاز دارند اما ایجاد نظامی که فقط حق انتخاب از بین دو گزینه در آن وجود دارد باعث می شود هر حزبی فقط تلاش کند رای دهندگان را در زمینه عملکرد بهتر خود نسبت به حزب مقابل برای پیروزی در انتخابات، قانع کند.

نیوزویک اشاره کرده که سیستم کنونی انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه و دموکرات تنها رقابتی است که همه ما اکنون از عواقب آن رنج می بریم زیرا وارد یک رقابت احتمالی بین دو نامزد انتخابات می شود که آمریکایی ها هیچ یک را نمی خواهند.

با این حال بیشتر از گزینه ها و حق انتخاب های بیشتر، آمریکایی ها به انتخاب های بهتری هم نیاز دارند.

آندرو یانگ نویسنده این مقاله در نیوزویک، تاجر، وکیل و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ژوئیه ۲۰۲۲، در کنار دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها، حزب جدیدی موسوم به «فوروارد پارتی (Forward Party) یا حزب رو به جلو» راه‌اندازی کرد با این استدلال که آمریکایی‌ها حق انتخاب بیشتری در جامعه دموکراسی داشته باشند.

وی مدعیست این حزب بر اساس ایدئولوژی حزبی یا سیاست های خاص آن بنا نشده و ارزش های مشترک از جمله مسئولیت پذیری، احترام به حاکمیت قوانین و تمرکز بر حل مشکلات در آن لحاظ شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha