مهاجرت ۵۷ هزار جفت پرنده جوجه‌آور تابستان‌گذران به جزایر شهرستان دیر

بوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: براساس نتایج حاصل از عملیات پایش و آماربرداری از پرندگان جوجه آور تابستان گذران امسال، حدود ۵۷ هزار جفت پرنده به جزایر شهرستان دیر این استان مهاجرت کردند.

به گزارش ایرنا، عبدالرحمن مرادزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این پرندگان شامل پرندگان آبزی مهاجر زادآوری هستند که بیشتر متعلق به گونه‌های پرستوهای دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره، سلیم خرچنگ‌خوار و اگرت ساحلی بوده و در جزیره خان واقع در منطقه حفاظت شده مُند، جزایر نخیلو و اُم الگُرم از پارک ملی دیر نخیلو جوجه آوری می‌کنند.

وی افزود: از بین این پرندگان تابستان گذران، جمعیت پرستوهای دریایی کاکُلی کوچک ۱۲ درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش نشان می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: این پرندگان از فروردین مهاجرت خود را به این جزیره آغاز کرده و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه‌ها در شهریور ماه از این منطقه خارج می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص چگونگی آماربرداری از این پرندگان گفت: این سرشماری با استفاده از روش‌های معمول بین‌المللی و بسته به شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه‌ها به طور معمول با پلاک‌گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر صورت می‌گیرد.

خسرو درویشی با اشاره به کمبود زیستگاه بهینه برای این پرندگان،عنوان کرد: همپوشانی محل لانه گزینی بیشتر آنها به خصوص در جزیره نخیلو که مهمترین کانون زادآوری آنان است از شاخصه های کنونی این جزیره است.

وی ادامه داد: این امر به واسطه امنیت زیستی و طبیعی بهتر از جمله نبود دشمنان طبیعی پرنده‌ها و مصون بودن کلونی‌های تخم‌گذاری از پدیده‌های جزر و مدی بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این جمعیت حداکثری، شرایط زیستی این جزیره را بسیار حساس کرده و بهتر است مردم بومی محلی و صیادان بیش از بیش همگام با اداره محیط زیست در راه صیانت از این تنوع زیستی غنی استان کوشا باشند و از تردد و اقامت نابه جا و انتقال گردشگر به جزیره بدون هماهنگی با این اداره کل اجتناب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha