۳۰۰ طرح متخصصان ایرانی ساکن خارج برای جایگزینی خدمت سربازی تایید شد

تهران- ایرنا- معاون مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدرت زمان انجام پروژه جایگزین خدمت سربازی برای متخصصان ایرانی ساکن خارج از کشور را ۱۲ تا ۲۴ ماه اعلام کرد و گفت: ۳۰۰ طرح و پروژه علمی متخصصان ایرانی ساکن خارج از کشور برای جایگزینی خدمت سربازی تایید شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید علی حسینی روز شنبه در مراسم اعطای کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این طرح از سه سال پیش و با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفت. در قالب این طرح که مجوز آن سال ۱۴۰۰ دریافت شده است، متخصصان و فناوران ایرانی خارج از کشور دارای سوابق ارزشمند آکادمیک و صنعتی می توانند با انجام پرژوه های علمی و صنعتی از طرح صدور کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه، مخاطبان این طرح فارغ التحصیلان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند، در عین حال گفت: التبه افرادی که در شرکت‌های فناور در لبه تکنولوژی در خارج از کشور فعالیت دارند و کارآفرین هستند، می توانند از این طرح استفاده کنند.

حسینی در ادامه تاکید کرد: مدت زمان انجام پروژه جایگزین خدمت سربازی برای ایرانیان خارج از کشور ۱۲ تا ۲۴ ماه است و این افراد با ارائه سه گزارش از فرآیند پیشرفت پروژه خود و پس از تایید نهایی و دفاع کارت جایگزینی خدمت سربازی خود را اخذ خواهند کرد.

معاون مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه، ۲۰ دانشگاه اول ایران در رشته های فنی، مهندسی، پزشکی و اقتصاد و همچنین هلدینگ های دانش بنیان دارای تحقیق و توسعه را به عنوان همکار و میزبانان این پروژه ها برای انتقال تکنولوژی اعلام کرد.

وی در باره جزییات بهره مندی متخصصان ایرانی خارج از کشور از این طرح، گفت: پلتفرم کانکت https://connect.isti.ir با هدف برقراری ارتباط بین متخصصان ایرانی با شرکت‌های دانش بنیان داخلی و دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

حسینی ادامه داد: این افراد می‌توانند رزومه خود را در این پلتفرم بارگذاری و همچنین پرپوزال و طرحی را که در ایران می‌خواهند اجرایی کنند، در این پلتفرم آپلود کنند.

وی درخصوص اولویت‌ها و حوزه‌های علمی مشمول این طرح نیز اظهار داشت: حداقل ۱۰ حوزه پیشران همچون هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی اقتصاد، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی کشاورزی و سایر حوزه‌های اولویت دار کشور که نیاز کشور را مرتفع کنند، برای این طرح در نظرگرفته شده است.

معاون مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه، در یک سال گذشته تاکنون حدود ۳۰۰ طرح تایید شده است، افزود: از این ۳۰۰ پروژه تاکنون از ۲۵ پروژه دفاع شده است و متخصصان ارائه کننده نیز که از دانش آموختگان دانشگاه‌های برتر دنیا هستند و از رزومه‌های ارزشمندی برخوردارند در مرحله دریافت کارت جایگزینی خدمت قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha