انتظارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

یاسوج - ایرنا-عشایر کهگیلویه و بویراحمدی این روزها و در آستانه دومین سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان موضوعات مختلفی را به عنوان انتظارات مهم از مسئولان بلندپایه کشور مطرح می کنند.

به گزارش ایرنا،این مردمان سختکوش که قناعتشان از زندگی با کمترین امکانات آنان در دل طبیعت پیداست،مطالباتی ساده اما مهم از مقامات کشور دارند،آنان براین باور هستند که تولیدکنندگان در هر نقطه ای از ایرانمان ساکنند نیازمند حمایت واقعی دولتمردانند تا در خودکفایی کشورمان آنچنان که بایسته است نقش آفرینی کنند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که سادگی، صبر، قناعت و سختکوشی را از هم نشینی با خاک، هم نفسی با باد و طبیعت سرسخت آموخته اند می گویند ماندگاری آنان در سکونتگاه هایشان نیازمند توسعه امکانات رفاهی و بهبود وضعیت معیشتی اهالی است.

جمعیت بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانواری عشایر کهگیلویه و بویراحمد که ۱۲درصد از ساکنان این استان را تشکیل می دهند کمبود زیرساخت های جاده ای و ناپایداری آب آشامیدنی را به عنوان مهمترین نیازهای خود مطرح کرده و از رئیس جمهور انتظار دارند در این خصوص اقدام های شایسته ای صورت گیرد.

این مردمان سختکوش که ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش، سیاه چادر و بخش زیادی از نیازهای زندگی خود را با دستان توانمندشان تولید می کنند همچنین از مسئولان می خواهند تا با ایجاد کمپ های عشایری ضمن فراهم کردن شرایط بهبود درآمد آنان به رونق فروش محصولات تولیدیشان کمک کنند.

آب نیاز نخست عشایر

یکی از ساکنان مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ایجاد امکانات آب پایدار مهمترین نیاز عشایرنشینان این استان است تاکید کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و حضور رئیس جمهور در سفر نخست دولت در سکونتگاه های آنان ساکنان به تحقق مطالباتشان امیدوار هستند.

انتظارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

رحیم حیدری تاکید کرد: زندگی پرمشغله عشایری از چرای دام ها، درست کردن غذا، نان،دوغ، دوشیدن شیر، رسیدگی به امور خانه و خانواده باعث شده که طی مسافت زیاد با چهارپایان به منظور تهیه آب از چشمه برای اهالی سخت باشد.

راه ارتباطی

یکی دیگر از ساکنان مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هموار شدن جاده های عشایری را مهمترین خواسته خود از رئیس جمهور ذکر کرد و افزود: راه های دسترسی مناطق استان به ویژه در هنگام بارندگی ها که مسدود می شود دردسرهای زیادی برای ساکنان ایجاد می کند.

انتظارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

بی بی زینب با اشاره به اینکه نبودن امکانات رساندن برخی بیماران به مراکز درمانی و زنان باردار برای وضع حمل از مواردی بوده که به علت غیراستاندارد بودن راه های ارتباطی مناطق عشایری استان تجربه شده تاکید کرد که از رئیس جمهور انتظار می رود تا برای این مهم چاره اندیشی شود.

گردشگری عشایری

یکی از معتمدان ساکن در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد می گوید که ایجاد امکانات بومگردی عشایری یا همان اقامتگاه سیار گردشگری نیازی برای کمک به وضعیت معیشتی عشایرنشینان با باز کردن پای ایرانگردان و جهانگردان است.

نادر نادری افزود:رونق بومگردی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم چهار فصل این استان می تواند برای سرمایه گذاران هم ثروت آفرین باشد زیرا در این سبک گردشگری کارآفرینان بر خلاف سایر شاخه ها که معمولا در برخی زمان های سال به علت شرایط آب و هوایی بازارشان کساد می شود اینجا سیاه چادرها با تغییر آب و هوا ییلاق و قشلاق می کنند و این یعنی سودآوری مداوم بدون خواب سرمایه.

نیازهای زندگی عشایرنشینان به روایت مسئولان

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ماندگاری عشایرنشینان در سکونتگاه هایشان نیازمند بهبود امکانات رفاهی است گفت:براساس برآوردهای کارشناسی که امسال انجام شده یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های زندگی عشایرنشینان این استان در بخش راه های دسترسی و آب آشامیدنی نیاز است.

انتظارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

سید مهدی عباسیان افزود: این اعتبار برای اجرای ۱۵۰ طرح عمرانی و رفاهی در مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد مورد نیاز است.

وی ایجاد زیرساخت های آب پایدار در مناطق مختلف عشایری استان را مهمترین نیاز این قشر تلاشگر دانست تاکید کرد:آوردن شیرهای آب در نزدیکی سیاه چادرهای عشایری حیاتی ترین نیاز سلامتی آنان و محصولات دامیشان است که ضرورت دارد مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

عباسیان با یادآوری اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده بهار و تابستان امسال قرار است ۲هزار سرویس با تانکر به مناطق عشایرنشین کهگیلویه و بویراحمد ارسال شود که برای ارسال هر سرویس آب ۸۵۰ هزار تومان اعتبار هزینه می شود تصریح کرد:تحقق ایجاد زیرساخت های آب پایدار موجب صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه سال های گذشته ۱۵ دستگاه تانکر آبرسان به استان اختصاص یافت که پنج دستگاه آن از رده خارج و بقیه فرسوده است تصریح کرد: تامین تجهیزات آبرسانی سیار اقدام اساسی دیگری است که بهبود زندگی عشایر در کوتاه مدت کمک کند.

عباسیان عنوان کرد:تامین اعتبار برای احداث، بازگشایی، مرمت، تعریض، بازسازی راه های اعتباری براساس شاخص های جمعیتی ساکنان نیاز دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲هزار کیلومتر از راه های مناطق عشایری در شهرستان های مارگون،بویراحمد،دنا و بخش هایی از شهرستان کهگیلویه در مناطق ییلاقی بازگشایی شده است که در صورت توسعه زیرساخت ها نیاز نیست سالیانه چندین بار برای انجام بازگشایی هزینه صرف شود.

ظرفیت ها و برنامه های گردشگری عشایری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس پیشنهادی که مسئولان استان به وزیر میراث فرهنگی داده اند و قرار است و نیازمند تصویب در هیات وزیران و نشست شورای گردشگری است قرار است برای رونق بومگردی عشایر در استان اقدام شود.

فرشید کرمی افزود: عزت الله ضرغامی در سفر ۲ روزه خود به کهگیلویه و بویراحمد پس از بررسی میدانی ظرفیت های مناطق عشایری و مشاهده توانمندی های عشایر در جشنواره ملی عشایر ایران زمین با اذعان به قابلیت های استان برای تبدیل به الگوی بومگردی عشایر برای تحقق این مهم قول مساعد داده است.

انتظارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین امسال با حضور مهمانانی از پانزده استان کرمانشاه، خراسان جنوبی، بوشهر، فارس، هرمزگان، گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، یزد، همدان، زنجان و لرستان در حال برگزاری است.

وی بیان کرد:این استان با داشتن بیش از ۷۰هزار نفر جمعیت عشایری ظرفیت های خفته زیادی به منظور درآمدزایی در این مناطق از طریق صنعت گردشگری دارد اما تاکنون سرمایه گذاری در این خصوص انجام نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سرزمین چهار فصل استان گردشگران شانس همراه‌ شدن با ایل‌های لر و قشقایی به عنوان میراث داران یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های سبک زندگی ایرانی را دارند تصریح کرد: در صورت تحقق این امر مسافران می توانند دوره ای چند روزه ضمن زندگی در طبیعت بکر با آداب و رسوم عشایر این مناطق آشنا شوند.

برنامه های دولت برای بهبود شرایط زندگی عشایرنشینان

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته شده طرح ساماندهی سکونتگاه های عشایری (ساخت سکوهای نشیمن) با مشارکت امور عشایر،گروه های جهادی و عشایرنشینان اجرا می شود.

انتظارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

سید مهدی عباسیان افزود:در این طرح که چهار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافته سکوهایی با ارتفاع یک متر و در ابعاد چهار در ۶ متر مربع احداث می شود.

وی بیان کرد: به ازای احداث هر سکوی نشیمن مصالح ساختمانی به ارزش ۱۵ میلیون تومان به عشایر پرداخت می شود.

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با تامین مصالح، عشایرنشینان با کمک گروه های جهادی استان سکوهای نشیمن احداث می کنند.

عباسیان تاکید کرد: ساخت سکوهای نشیمن باعث می شود تا اهالی از گزند نیش خزندگان و حشرات در امان باشند و همچنین در بارندگی های سیلابی دچار آبگرفتگی نشوند.

وی ابراز کرد:بازگشایی راه های عشایری در شهرستان های مارگون،بویراحمد،دنا و بخش هایی از شهرستان کهگیلویه در مناطق ییلاقی بازگشایی استان از دیگر اقدام های انجام گرفته امسال برای رفاه این قشر تولید کننده است.

عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶ ایل بومی،۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha