۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85164903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان: اظهار نظر درباره نتیجه بخش بودن اقدامات طالبان در رفع نگرانی همسایگان زود است

اسلام‌آباد - ایرنا - نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان چالش تروریسم در مرزهای مشترک را یک موضوع جدی دانست و ضمن تاکید بر عدم مذاکره اسلام‌آباد با عناصر تروریستی، گفت: هرگونه اخذ نتیجه درمورد اقدامات کابل علیه تروریسم و رفع نگرانی همسایگان زود است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، رسانه‌های پاکستانی این اظهارات را به نقل از آصف علی خان دُرانی طی مصاحبه وی با یک رسانه آمریکایی در اسلام‌آباد عنوان کردند.

آصف دُرانی که اوایل خرداد امسال به عنوان نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان منصوب شد، اظهار کرد که پاکستان خوشبین است که طالبان افغانستان بطور موثر با تروریسم و تهدید آن در مرزهای مشترک مبارزه خواهد کرد.

وی افزود که حکومت موقت طالبان اخیراً تدابیری خاصی را برای رسیدگی به نگرانی های پاکستان و دیگر همسایگان افغانستان از جمله چین از تروریسم فرامرزی اتخاذ کرده است با این حال اسلام‌آباد معقتد است که حدس زدن در مورد نتیجه اقدامات کابل زود است.

آصف دُرانی که تا تابستان ۱۳۹۷ به مدت دو سال به عنوان سفیر پاکستان در ایران فعالیت کرد، تاکید کرد که گفت‌وگو و تعامل بین‌المللی مستمر با طالبان افغانستان تنها راه برای تقویت روندهای مثبت و رسیدگی به چالش‌های ادامه دار در این کشور است.

درانی هشدار داد که قطع ارتباط یا عدم تعامل با طالبان، که اکنون در کابل قدرت دارند، کمکی نمی کند. از سوی دیگر ما امیدواریم که سایر مسائل معلق در افغانستان مانند فراگیری دولت، تحصیل دختران یا اشتغال زنان نیز به صورت دوستانه حل شود.

نماینده ویژه پاکستان در واکنش به تصمیم اخیر طالبان مبنی بر نقل مکان اعضای گروه ضدپاکستانی تحریک طالبان از مرزهای دو کشور به داخل افغانستان گفت: این یک موضوع جدی است با این حال اقداماتی برای خنثی کردن تهدید تحریک طالبان پاکستان در حال انجام است. ما باید درک کنیم که این روند مدتی طول می کشد اما این روند آغاز شده است.

وی وضعیت فعلی افغانستان را در مقایسه با سال‌های قبل صلح آمیز تعبیر کرد و در عین حال نسبت به ادامه تهدید طالبان پاکستانی و گروه جنبش اسلامی ترکستان شرقی در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: باید منتظر نتایج اقدامات طالبان پاکستان ماند بنابراین برای اظهار نظر خیلی زود است.

این دیپلمات پاکستانی افزود: اگر جابجایی تحریک طالبان پاکستان از مرزهای مشترک با افغانستان واقعاً اتفاق بیفتد و منجر به صلح در سراسر مرزهای ما شود، این یک تحول مهم خواهد بود و اسلام‌آباد از آن استقبال خواهد کرد.

وی اظهار داشت که اسلام‌آباد به اصرار طالبان افغانستان با سرکردگان فراری گروه تحریک طالبان پاکستان مذاکره کرد تا آنها را متقاعد کند که خشونت را متوقف کنند، اما این روند سال گذشته به دلیل مطالبات مضحک ستیزه جویان طالبان پاکستانی شکست خورد.

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان افزود که این کشور گزینه مذاکره با تحریک طالبان را تمام کرده است و تنها را برای این عناصر تروریستی تسلیم شدن و مواجهه با قانون است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha