تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با سارقان روشنایی در شیراز

شیراز-ایرنا-سرقت کابل‌های مسی و تجهیزات برق به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم شیراز است که شرکت توزیع برق در طول پنج سال گذشته با بهره‌گیری از کابل‌های خودنگهدار و تبدیل شبکه‌های زمینی به شبکه‌های هوایی تلاش بسیاری برای کاهش این سرقت‌ها انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرقت سیم‌های برق سالانه خسارت بسیاری را به شبکه برق و سرمایه ملی کشور وارد می‌کند؛ این سرقت‌های ناشیانه افزون بر ضرر رساندن به شبکه برق شهری باعث می‌شود انواع لوازم‌های برقی خانگی نیز به شدت آسیب ببینند یا حتی بسوزند؛ در واقع مردم با سرقت هر قطعه‌ از کابل‌های برق به اجبار باید خاموشی‌های چند ساعته و هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند.

تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با سارقان روشنایی در شیراز

سرقت سیم برق از شبکه های توزیع و انتقال در فارس

در فارس هم سرقت سیم برق از شبکه های توزیع و انتقال به یک مشکل جدی و چالش بزرگ تبدیل شده و شهرستان های مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، اقلید و فیروزآباد بالاترین آمار سرقت سیم‌های برق در استان را دارا هستند.

مردم در محله‌های مختلف شهر شیراز نیز همواره با این معضل مواجه هستند و حتی در برخی موارد، سرقت‌ها در طول روز انجام می‌شود. اگرچه آمار سرقت کابل‌ها و سیم‌های برق نسبت به دیگر انواع سرقت چشمگیر نیست، اما این اقدام به سبب اثر نامطلوب آن بر سیستم‌ها و تجهیزات نیروی برق می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

در حال حاضر با وجود گسترش خدمات شرکت برق در مناطق مختلف شهر شیراز، همچنان سرقت ناشیانه و گسترده کابل توسط سارقان موجبات قطعی گسترده برق منازل را فراهم کرده و گزارش‌ها حاکی از آن است که سارقان پس از سرقت کابل‌ها، فلز آنها را به صورت کیلویی به ضایعاتی‌های شهر می‌فروشند.

تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با سارقان روشنایی در شیراز

قانون چه می‌گوید؟

این در حالیست که قانون برای کسانی که جرم سرقت کابل برق را جدی نمی گیرند و خسارت وارده را پوشش نمی‌دهند مجازات حبس در نظر گرفته است. در واقع استفاده غیر مجاز از کابل برق نوعی جرم محسوب می شود.

بر اساس ماده ۶۶۰ قانون مجازات هر شخصی بدون پرداخت حق انشعاب و اخذ انشعاب برق اقدام به استفاده غیرمجاز از برق کند در نهایت جبران خسارت وارده برای او ۲برابر خواهد بود و اگر شخص مرتکب این جرم از مأموران شرکت برق باشد به حداکثر مجازات محکوم می شود.

بر همین اساس قانونگذار مجازات جرم سرقت برق را می‌تواند به صورت نقدی و یا یک تا ۲برابر خسارت وارده اعلام کند و در صورتی که جرم سرقت کابل برق ثابت شده باشد به میزان نوع سرقت و شرایط کابل هزینه نقدی لحاظ خواهد شد.

ادامه‌یافتن سرقت‌ها با وجود برخوردهای قانونی

اگرچه با راه‌اندازی مرکز اجرائیات برخورد با برق‌های غیرمجاز در شیراز طی سال‌های گذشته اقدامات گسترده و اثرگذاری در بحث شناسایی و جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز و برخورد قانونی با سارقان تأسیسات برقی انجام شده اما روند این تخلفات و سرقت‌ها همچنان ادامه دارد.

به عنوان نمونه در ۱۴بهمن سال ۱۴۰۱ فرمانده انتظامی شیراز از انهدام اعضای یک باند چهار نفره خریدار انواع کابل برق و مخابرات مسروقه و کشف ۲ تن مس کابل برق و مخابرات در این شهرستان خبر داد.

تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با سارقان روشنایی در شیراز

در آن زمان مأموران پایگاه تجسس از قصد انتقال یک محموله انواع کابل برق و مخابرات مسروقه با یک دستگاه کامیون از محدوده این شهرستان به مقصد یکی از شهرهای بزرگ خارج از استان با خبر شده و بلافاصله موضوع در دستور کار آنها قرار گرفت.‌ خودرو مورد نظر در یکی از معابر ورودی این شهرستان متوقف و در بازرسی از آن مقدار یک هزار و ۷۰۰ کیلو مس کابل برق و مخابرات کشف و راننده نیز دستگیر شد.‌

در ادامه تحقیقات مأموران سایر همدستان وی را شناسایی و آنها را در یک عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهشان دستگیر کردند که در بازرسی از انبار آنها موفق به کشف پنج دستگاه ضبط خودرو و ۳۰۰ کیلو مس کابل برق و مخابرات شدند.

به طور کلی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در شهر شیراز بیش از پنج تن سیم و کابل سرقتی کشف و سارقین دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

راهکارها برای کاهش سرقت کابل‌های برق

به گفته کارشناسان امور برق سرقت سیم‌های برق که از جنس مس هستند یکی از عمده‌ترین سرقت‌ها در این بخش به شمار می‌رود؛ دلیل تمایل سارقان به سرقت این سیم‌ها ارزش ریالی بالای مس به عنوان یک فلز گران‌بهاست. از این رو جایگزین کردن مس با کابل‌های خودنگهدار راهکار مناسب برای جلوگیری از این سرقت‌ها محسوب می‌شود؛ راهکاری که توسط شرکت توزیع برق شیراز بکار گرفته شده و توانسته به کاهش سرقت در این بخش کمک کند.

جایگزین کردن مس با کابل‌های خودنگهدار

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین سرقت کابل برق در شیراز در شبکه برق فشار ضعیف صورت می‌گرفت، در واقع سرقت هادی‌های مسی شبکه‌های فشار ضعیف از عمده‌ترین سرقت‌های کابل برق در شهر شیراز به شمار می‌رفت.

تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با سارقان روشنایی در شیراز

محمدرضا سلاحی ادامه داد: در پروسه پنج ساله، کل سیم مسی فشار ضعیف شیراز را با کابل خودنگهدار تعویض کردیم و در این زمینه جزو شرکت‌های پیشرو هستیم و به همین دلیل نسبت به سایر شهرها با سرقت کمتری روبرو هستیم.

تبدیل شبکه‌های زمینی به شبکه‌های هوایی

وی اضافه کرد: در شیراز تأسیسات روشنایی بیش از سایر تأسیسات برقی متأثر از موضوع سرقت است و تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا شهروندان دچار مشکل نشوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر از مرحله‌ای که سرقت بتواند شرایط برق‌داری را تحت تأثیر قرار دهد عبور کرده‌ایم.

سلاحی عنوان کرد: البته برخی تأسیسات صنعت برق مانند کابل‌های روشنایی هنوز در معرض سرقت هستند؛ برای حل این مشکل بسیاری از شبکه‌های زمینی تبدیل به شبکه‌های هوایی شده‌اند. این اتفاق قطعا به کاهش سرقت کمک می‌کند و امیدواریم با این اقدامات روند سرقت در این کلانشهر متوقف شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha