افزایش تحرکات مشترک سئول-ناتو؛ هدف چیست؟
عکس آشیوی از دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی با دبیرکل ناتو

تهران – ایرنا -رئیس جمهوری کره جنوبی برای شرکت در اجلاس ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سفری شش روزه عازم لیتوانی شد؛ سفری که می توان آن را بخشی از تلاش های ناتو به رهبری آمریکا و هم پیمانان آسیایی اش نظیر سئول و توکیو برای مهار چینی ها تفسیر کرد.

به گزارش سه شنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، نشست ناتو روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ویلنیوس خواهد شد و سران ۳۱ کشور عضو و شریک مانند کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و نیوزلند در آن حضور خواهند داشت. به گفته دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، موضوعات مورد بحث شامل جنگ در اوکراین، همکاری بین ائتلاف نظامی و منطقه هند و اقیانوس آرام و تهدیدات امنیتی در حال ظهور خواهد بود.

به گزارش این دفتر، یون سوک یول حداقل ۱۰ نشست دوجانبه را در حاشیه نشست ناتو برگزار خواهد کرد؛ از جمله با سران نروژ، هلند، نیوزلند، رومانی، لیتوانی، سوئد، اسلواکی، استونی، فنلاند و مجارستان، همچنین با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دیدار خواهد کرد. این دومین باری است که یون پس از نشست قبلی در اسپانیا در سال گذشته در اجلاس ناتو شرکت می کند.

افزایش تحرکات مشترک سئول-ناتو؛ هدف چیست؟

نکته قابل توجه، دیدار احتمالی یون با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن خواهد بود که در پی منازعات مربوط به رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا با موافقت آژانس بین المللی انرژی رخ می دهد.

این گزارش واکنش شدیدی را در کره جنوبی به دنبال داشت و معترضان فرودگاه سئول را که رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعه گذشته از طریق آن وارد سئول ‌شد، مسدود کردند.

افزایش تحرکات مشترک سئول-ناتو؛ هدف چیست؟

به گفته کیم تائه هیو، معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کره جنوبی، حضور یون در نشست ناتو به تقویت همکاری با این ائتلاف علیه تهدیدات هسته‌ای و موشکی رو به گسترش کره شمالی کمک می‌کند و پیامی مشخص ارسال می‌کند که اقدامات غیرقانونی کره شمالی تحمل نخواهد شد.

علاوه بر این، قرار است کره جنوبی و ناتو اسنادی را برای همکاری دوجانبه در ۱۱ بخش از جمله منع اشاعه، امنیت سایبری و فناوری‌های نوظهور امضا کنند.

کیم طی یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما راه‌هایی را که کره جنوبی برای کمک به صلح در اوکراین که یکی از مهم‌ترین موضوعات جامعه بین‌المللی است، به اشتراک می‌گذاریم و دیپلماسی مسئولانه جهانی خود را با جزئیات تشریح خواهیم کرد.»

یون قرار است اواخر روز چهارشنبه از ویلنیوس برای یک سفر رسمی سه روزه به ورشو سفر کند که شامل نشستی با آندری دودا رئیس جمهور لهستان خواهد بود.

افزایش تحرکات مشترک سئول-ناتو؛ هدف چیست؟

یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال سفر رئیس جمهور کره جنوبی به اوکراین بعد از نشست ناتو، این موضوع را تکذیب کرد و گفت چنین سفری در دستور کار نیست.

تحلیلگران می گویند تلاش های ناتو برای تقویت همکاری در منطقه که به طور فزاینده ای زیر نظر چین است، از سوی رهبران سایر کشورهای آسیا-اقیانوسیه که وابستگی کمتری به پکن دارد به شدت مورد استقبال قرار می گیرد.

در عین حال برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا نگرانی خود را در مورد حضور این اتحاد در منطقه ابراز کرده اند .

مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز به تازگی در مصاحبه خبری پس از اینکه ژاپن برنامه بازگشایی دفتر رابط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور را تصدیق کرد گفت: «ما می خواهیم اعلام کنیم منطقه آسیا-اقیانوسیه از تقابل های گروهی و تقابل های نظامی استقبال نمی کند. » وی همچنین افزود ژاپن باید احتیاط مضاعفی در زمینه مسائل امنیتی نظامی داشته باشد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است دفتر رابط در ژاپن برای تسهیل مشاوره در منطقه هند-اقیانوسیه بازگشایی کند.

کره جنوبی از زمستان سال گذشته دفتر نمایندگی خود را نزد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو ) در بروکسل برای آغاز و برخی همکاری های خود را با این نهاد نظامی فعال کرده است.این اقدام سئول زمینه خزیدن آرام ناتو به منطقه شرق آسیا را فراهم می کند و البته خشم و نارضاتی مردم کره جنوبی نسبت به دولتمردان این کشور را تشدید کرده است. مردم کره جنوبی معتقدند دولت این کشور بجای حرکت در مسیر ناتو و بالا بردن هزینه های کشور، باید اوضاع اقتصادی و معیشت مردم را در اولویت قرار دهد.

کره جنوبی در اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان اولین کشور آسیایی به عضویت گروه سایبری ناتو پیوست. عضویت اخیر کره جنوبی در گروه دفاع سایبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به معنای پیوستن به این سازمان (ناتو) نمی باشد.

با وجودی که کره‌جنوبی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیست اما به عنوان کشور متحد به همراه ژاپن، استرالیا و نیوزیلند به این نشست این سازمان در ماه ژوئن که در اسپانیا برگزار شد دعوت شده بود.

رییس جمهوری کره‌جنوبی همچنین بدنبال ایجاد «شبکه جامع امنیتی» با کشورهای عضو ناتو و گسترش راه‌های موثر برای پاسخگویی به تهدیدات امنیتی از جمله امنیت سایبری، تهدیدات فضایی و تغییرات آب و هوایی است.

کره جنوبی که در ماه های اخیر رزمایش های مشترکی دریایی و هوایی در ابعاد مختلف را با آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدهای کره شمالی انجام داده است، در واقع با انجام این رزمایش ها بدنبال اثبات خوش خدمتی خود به ناتو و به رخ کشیدن ظرفیت های دفاعی و نظامی خود به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.

کره جنوبی در ماه ها و سال های اخیر در حوزه تامین و فروش برخی تجهیزات نظامی به برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو نیز فعال شده است . لهستان در تابستان امسال قراردادهای اولیه برای خرید جنگنده‌های تهاجمی سبک FA-۵۰، تانک‌های K۲ و هویتزر K۹ (نوعی سلاح توپخانه‌ای) ساخت کره‌جنوبی را با این کشور امضا کرد.

این نوع فعالیت ها از جانب سئول حاکی از آن است که کره جنوبی درحال حرکت در مسیر تقویت توان نظامی خود است و از آنجا که یکی از هم پیمانان آمریکا در منطقه به شمار می رود، تلاش خواهد کرد تا با خوش خدمتی به ناتو و حتی تامین بخشی از هزینه های سنگین این نهاد نظامی آمریکایی-غربی، خود را به این نهاد نزدیک تر کند شاید روزی لازم باشد که کره جنوبی در برابر تهدیدات احتمالی، به چتر حمایتی ناتو نیاز داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha