کمتر از ۱۰ بنگاه اقتصادی خراسان رضوی در بورس فعال هستند

مشهد-ایرنا- رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کمتر از ۱۰ بنگاه اقتصادی این استان در بورس فعال هستند و رغبت واحدهای تولیدی صنعت و معدن خراسان رضوی برای ورود به بورس کم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فیروز ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن افزود: در حال حاضر ۱۰۰ واحد تولیدی در حوزه صنعت و معدن استان خراسان رضوی ظرفیت ورود به بورس را دارند که یکی از دلایل رغبت کم واحدهای تولیدی استان به حضور در بورس زمان بر و طولانی بودن فرآیند ورود آن است.

وی ادامه داد: امسال نیز دو واحد شامل "آلیس" و "نیان الکترونیک" وارد بورس شدند که فقط یک واحد از آنها یک میلیون نفر سهامدار دارد و نمادشان در بورس اغلب سبز است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با انتقاد از دستوری بودن تعیین قیمتها برای بخش تولید گفت: اقتصاد دستور بر نمی دارد و یک فرمول است، با تورم ۵۰ درصدی نمی توان قیمتگذاری برای بخش تولید را دستوری کرد، عرضه و تقاضا بهترین مکانیزمی است که می تواند بازار را تنظیم کند.

وی خاطر نشان کرد: نرخ تورم در کشور همسایه ایران یعنی افغانستان تقریبا صفر است، چگونه است که نرخ تورم در ایران به ۵۰ درصد می رسد، دلیل این مهم آن است که طی ۴ دهه گذشته در حوزه اقتصاد تصمیماتی متناسب با شرایط اقتصادی کشور اتخاذ نشده است، لذا باید از اقتصاد دستوری دوری کنیم و به سمت اقتصادی پیش رویم که پایه آن آزاد و براساس رابطه خودکنترلی است.

ابراهیمی معضل دیگر بخش تولید را رفع تعهد ارزی ذکر و بیان کرد: واحدهای کوچک و متوسط ۶ درصد از صادرات غیرنفتی کشور و ۸۵ درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارند، بازگردان سهم ۶ درصدی این بخش از ارز حاصل از صادرات به مثابه گیر کردن در چرخ دنده های این رفع تعهد ارزی است، باید مقوله رفع تعهد ارزی از بخش تولید بویژه واحدهای کوچک برداشته شود یا اینکه ارز تک نرخی شود.

وی همچنین موضوع تسهیلات تکلیفی برای بانکها را یک مشکل اصلی ذکر و بیان کرد: ۵۰ درصد از منابع تسهیلاتی بانکها به پرداخت تسهیلات بانکی تکلیفی اختصاص دارد، در صورتی که سطح عرضه در بخش تولید تقویت شود دیگر نیازی به پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانکها نیست، نباید تا این حد به بانکها برای پرداخت تسهیلات بانکی فشار آورد.

ایجاد هشت باشگاه دانشگاهی توسط خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تلاش خانه صنعت، معدن و تجارت استان برای ارتباط گیری با دانشگاه های استان گفت: به منظور ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، این خانه طی سالهای گذشته هشت باشگاه دانشگاهی در مراکز آموزش عالی استان ایجاد کرد که بخشی از این اهداف محقق شد.

وی گفت: در نتیجه راه اندازی باشگاه های دانشگاهی مزبور مهندسین واحدهای صنعتی را از نزدیک مشاهده کردند و به صورت واقعی با جریان تولید روبه رو شدند، برخی از دانشجویان نیز از واحدهای معدنی از نزدیک دیدن کردند همان طور که تعدادی از آنان تا عمق ۱۵۰ متری معدن آق دربند در سرخس رفتند.

ابراهیمی اظهار داشت: در نتیجه ارتباط گیری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بخش دانشگاه، کارورزی های دانشجویان جهت دهی شد و از حالت صوری بودن خارج گردید، چرا که پیشتر نگاه دانشگاه به بخش صنعت، پروژه ای و غیرکاربردی بود، اما اکنون زمینه ارتباط معنادار بین صنعت و دانشگاه در استان فراهم شده است اما در حد مطلوب نیست.

وی بیان کرد: طبیعتا با تورم ۵۰ درصدی در کشور و وجود ۵۶ میلیون حقوق بگیر، زمانی که سفره آنان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کوچکتر می شود، آثارش در کف کارخانه مشخص می شود زیرا ۸۰ درصد کارخانه در کشور با هدف تامین نیاز داخل ایجاد شده اند، بنابراین معیشت حقوق بگیران باید متناسب با تورم باشد در غیر این صورت آثارش در کم مصرفی تولیدات داخل خودنمایی می کند.

۱۰ درصد از بنگاههای اقتصادی خراسان رضوی در بورس فعال هستند

تاثیر قطعی‌های اجباری برق

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به تاثیر قطعی های اجباری برق در زمان اوج بار در شبکه اشاره کرد و گفت: هم اکنون برخی از واحدهای تولید آگهی جذب نیرو زده اند که کاهش نیروی آنها در نتیجه همین قطعی های مکرر است.

وی گفت: در مراسم روز ملی صنعت، معدن و تجارت که امشب برگزار می شود، از ۷۰ واحد تولید نمونه تجلیل خواهد شد که انتخاب آنها تفاوت هایی با سالهای گذشته دارد به صورتی که پنج واحد تولیدی به صنعتگران زن تعلق دارد، ۲۵ واحد از شهرستان و ۲۰ واحد جدید هستند.

ابراهیمی مبنای انتخاب این واحدها را میزان فروش، میزان سودآوری، هزینه آموزش، انبارش، اهداف صادراتی و تعداد اشتغال ذکر و بیان کرد: همزمان با تجلیل از واحدهای نمونه استانی، پوشه اولویتهای سرمایه گذاری در صنعت و معدن استان که توسط خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی برای نخستین بار با همکاری دانشگاه ها و تشکلهای بخش خصوصی تدوین شده است نیز رونمایی می شود.

وی با اشاره به جمعیت ۲۵ هزار نفری شاغلین زن در بخش صنعت خراسان رضوی گفت: غربالگری سرطانهای زنان توسط خانه صنعت معدن و تجارت استان در واحدهای صنعتی اعم از کارفرمایان و کارگران آغاز شده است.

وی تامین کارگران برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی را از دیگر اقدامات خانه صنعت معدن و تجارت استان برشمرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha