۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85165720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش سرطان در«بصره» و «ذی قار»/ اثرات تسلیحات آمریکایی جان عراقی‌ها را تهدید می‌کند

تهران - ایرنا - بقایا و اثرات به جا مانده از تسلیحات نظامی آمریکا در جریان تجاوز نظامی به عراق، جان مردم این کشور به ویژه در استان هایی را که بیشتر در معرض این حملات قرار گرفته اند را تهدید می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری المعلومه عراق در گزارشی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان و تولد کودکان دارای ناهنجاری‌های مادرزادی در استان‌های «بصره» و «ذی قار» در جنوب عراق در سال‌های اخیر نوشت: گسترش بیماری‌های سرطانی به عوامل متعددی از جمله حملات آمریکا و استفاده از سلاح‌های خطرناک و ممنوعه بین المللی توسط آن‌ها در استان‌های عراق و همچنین عملیات استخراج نفت ارتباط دارد.

«مصطفی جبار سند» نماینده استان بصره در مجلس عراق گفت که شیوع بیماری‌های سرطانی در این استان به عوامل متعددی از جمله‌عدم رعایت قوانین ایمنی در سطح بین المللی توسط شرکت‌های نفتی که کار استخراج نفت را انجام می‌دهد، ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه استان بصره از نظر تعداد مبتلایان به سرطان و تولد کودکان دارای ناهنجاری‌های مادرزادی پیشتاز است، افزود: عدم تعهد شرکت‌های نفتی به رعایت استانداردهای بین المللی و جنگ‌های بیهوده در پشت افزایش بیماری‌های سرطانی و آلودگی‌های محیط زیستی قرار دارند.

نماینده بصره در مجلس عراق اظهار داشت: انتشار مواد ناشی از گازهای مشتعل بر فراز چاه‌های نفت و استخراج غیر استاندارد نفت، سالانه صدها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب‌های زیست محیطی به مردم بصره وارد می‌کند.

در این پیوند، «عارف الحمامی» نماینده استان ذی قار در مجلس نمایندگان عراق ابراز عقیده کرد که بقایای تسلیحات آمریکایی‌ها در جریان جنگ علیه عراق باعث شیوع بیماری‌های مرگبار سرطان در استان‌های جنوب عراق به ویژه شهر ناصریه شده است.

وی افزود: در ماه‌های آینده بزرگترین مرکز درمان تومورهای سرطانی در استان بصره افتتاح خواهد شد که به تمامی استان‌های مرکز و جنوب کشور خدمات‌رسانی خواهد کرد.

نماینده استان ذی قار در مجلس عراق افزود: آمار و بررسی‌ها از ارتباط بین افزایش مبتلایان به سرطان با بقایا و اثرات تسلیحات به کار برده توسط آمریکایی‌ها در عراق و آلودگی آب و همچنین استخراج غیر استاندارد نفت حکایت دارد.

الحمامی اظهار داشت: بقایای جنگ و سلاح‌های ممنوعه به کار گرفته شده توسط آمریکایی‌ها و آثار مخرب آن‌ها از عوامل اصلی افزایش مبتلایان به سرطان در استان ذی قار و سایر استان‌های جنوبی عراق است.

به گزارش المعلومه، با توجه به جنگ‌ها و به ویژه حمله آمریکا و استفاده سلاح‌های خطرناک و ممنوعه توسط نظامیان آمریکایی، درصد موارد مبتلایان به سرطان در این کشور به ویژه استان‌های جنوبی در حال افزایش است.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی همراه با متحدان خود به ادعای نابودی سلاح‌های کشتار جمعی به عراق حمله کردند اما نه تنها چنین سلاح‌هایی در واقعیت وجود نداشت بلکه تحقیقات نشان می‌دهد، آمریکا و متحدانش در این حمله از سلاح‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده‌اند.

تولد نوزدان ناقص‌ الخلقه، تنها یکی از پیامدهای فاجعه‌ بار تجاوز نظامی آمریکا به عراق است.

آمارهای بیمارستانی عراق به ویژه در فلوجه، بصره و نجف نشان می دهد که تولد نوزادان ناقص الخلقه در طول این سال ها افزایش یافته است و بیماری های مختلفی نظیر سرطان خون و دیگر بیماری های سرطانی به طرز نگران کننده ای در نوزادان بصره و فلوجه دیده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha