۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85165738
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیانیه پایانی نشست چهارجانبه ایگاد درباره سودان

تهران-ایرنا- نشست چهارجانبه سازمان ایگاد (هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا)  با حضور روسای چهار کشور آفریقایی و تحریم نشست از سوی نمایندگان ارتش سودان، در پایتخت اتیوپی برگزار شد و حاضران در بیانیه پایانی نشست بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سودان تاکید کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری العهد، در این بیانیه آمده است: هیچ راه حل نظامی در سودان وجود ندارد و طرفین درگیر باید به دنبال راه حل سیاسی باشند.

حاضران در این نشست طرف‌های درگیر در سودان را به آتش‌بس فوری و درپیش گرفتن گفت‌وگو فراخواندند.

در ادامه این بیانیه بر گشایش سریع گذرگاه‌های امن برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به شهروندان جنگ زده سودانی تاکید شد.

نشست چهارجانبه ایگاد (IGAD) درحالی ظهر امروز با حضور روسای چهار کشور آفریقایی و تحریم نشست از سوی نمایندگان ارتش سودان، در حالی در پایتخت اتیوپی برای بحث در مورد بحران سودان روز دوشنبه آغاز بکار کرد که نبردها در خارطوم ادامه دارد.

در همین حال ارتش سودان اعلام کرد که در برابر نیروهای پشتیبانی سریع در «کردفان» شمالی دستاوردهایی داشته است.

در افتتاحیه این اجلاس، «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی از دو طرف درگیری در سودان خواست تا جنگ را متوقف کنند.

«ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا نیز خواستار آن شد که جنگ در سودان بدون هرگونه پیش شرط، متوقف شود تا رنج غیرنظامیان پایان داده شود.

این اولین نشستی است که گروه چهارجانبه IGAD در سطح سران کشورها برگزار کرده است.

پیش از این منابع سودانی اعلام کرده بودند که ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در این نشست شرکت خواهند کرد، اما خبرنگار الجزیره در آدیس آبابا گفت که این اجلاس با تحریم آن از سوی هیات ارتش سودان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

طی این مدت نبردهای گاه بسیار سنگین بین دو طرف جریان داشته که تاکنون موجب کشته شدن چند صد سودانی و آوارگی و ترک دیار حدود سه میلیون نفر دیگر شده است.

ارتش سودان مدعی یکپارچه کردن نیروهای نظامی این کشور برای رفتن به سمت تشکیل نهادهای دموکراتیک و واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی است، اما نیروهای پشتیبانی سریع مدعی است که ارتش سودان مانع تشکیل دولت غیرنظامی شده و روند دموکراتیک در این کشور را به خطر انداخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha