گفتگوی وزیر دفاع آمریکا با همتای ترک برای نوسازی ارتش ترکیه

تهران- ایرنا- پس از اعلام موافقت ترکیه برای پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، وزیر دفاع آمریکا با همتای ترک خود درباره حمایت از نوسازی ارتش ترکیه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا طی تماسی با یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه، درباره حمایت از نوسازی نظامی ترکیه گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، ترکیه در اکتبر (مهر/آبان) ۲۰۲۱ درخواست خرید ۲۰ میلیارد دلار جنگنده F-۱۶ شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیماهای جنگی خود را اعلام کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره تماس تلفنی بین آستین و گولر اعلام کرد: آنها درباره مذاکرات مثبت بین ترکیه، سوئد و ینس‌ استولتنبرگ دبیرکل ناتو و همچنین درباره حمایت وزارت دفاع از نوسازی نظامی ترکیه گفتگو کردند.

پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از یک سال ممانعت از پذیرفته شدن درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، موافقت خود با این موضوع را اعلام کرد.

روز گذشته جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا همواره از خواسته ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کرده و همچنان از آن حمایت می‌کند. وی در عین حال تاکید کرد که تمرکز ما بر روی (عضویت) سوئد که آماده پیوستن به ناتو است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضمن استقبال از تصمیم ترکیه برای پیوستن سوئد به ناتو اعلام کرد: برای همکاری با اردوغان و کشورش برای بهبود دفاع و بازدارندگی در منطقه یورو آتلانتیک آماده هستم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که همراه با جو بایدن به انگلیس سفر کرده است، روز دوشنبه در پی موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو اعلام کرد: از تعهد ترکیه برای ارجاع تصویب الحاق سوئد به پارلمان استقبال می‌کنیم.

استولتنبرگ به همراه مقامات کشور آمریکا در چند ماه اخیر منتقد جدی موضع اردوغان در ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha