همکاری تجاری ایران و اوگاندا با سفر رئیس جمهور رونق می‌گیرد

تهران-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا گفت: حدود ۱۱ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری‌های مختلف میان ایران و اوگاندا مبادله شده اما بخشی از آنها نیازمند بررسی‌های بیشتر است که در کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده‌ نزدیک در تهران آماده امضا می‌شود.

مجید صفار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر پیش روی آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، با اشاره به ظرفیت‌های همکاری میان ایران و اوگاندا اظهار داشت: وضعیت مناسب آب و هوایی و اقلیمی اوگاندا، خاک بسیار حاصلخیز، منابع آبی گسترده در منطقه، دریاچه‌های بزرگ در شرق آفریقا و در مجاورت دریاچه ویکتوریا که جزو چهار دریاچه بزرگ بسته دنیا هست ظرفیت‌های خوبی را جهت توسعه همکاری‌های کشاورزی فراهم می‌کند.

وی گفت: کشور اوگاندا از ذخایر و منابع طبیعی و معدنی بسیاری برخوردار است که حتماً مورد نیاز ایران است و ما می‌توانیم با «همکاری در حوزه معادن» با این کشور نیازهای خودمان را تامین کنیم و اوگاندا هم نسبت به سرمایه گذاری‌های کشورمان در این بخش‌ها و توسعه همکاری‌ها با ایران تمایل دارد.

صفار ادامه داد: جمعیت مسلمان اوگاندا و عضویت این کشور در سازمان همکاری‌های اسلامی شرایط خوبی را جهت «همکاری‌ها در زمینه فرهنگی» با جمهوری اسلامی ایران فراهم آورده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا تصریح کرد: از لحاظ سیاسی هم «اوگاندا از ابتدای سال ۲۰۲۴ ریاست جنبش عدم تعهد» را به عهده خواهد گرفت و می‌توانیم با توجه به سیاست‌های مستقلی که این کشور در سطح منطقه‌ای و بین المللی اتخاذ می‌کند در چارچوب ظرفیت‌های جنبش عدم تعهد از این شرایط استفاده کنیم و همکاری‌های خود را با اوگاندا توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه دولت و رئیس جمهور اوگاندا سیاست‌های مستقلی را در پیش گرفته و همواره در برابر کشورهای غربی یا هر طرفی که بخواهد به اوگاندا فشار سیاسی وارد کند ایستادگی کرده است، گفت: اوگاندا همواره به کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای غربی، تاکید کرده که تمایل به همکاری های مشترک دارد و توسعه روابط با آنها را بر اساس منافع و نیازهایی متقابل تنظیم می‌کند، این کشور صراحتا به غربی‌ها اعلام کرده است که در تنظیم روابط اوگاندا با سایر کشورها دخالت نکنند.

صفار بیان داشت: به لحاظ اقتصادی زمینه‌های همکاری خوبی میان ایران و اوگاندا فراهم است ما می‌توانیم بخش زیادی از «نهاده‌های دامی که در داخل کشور به آن نیاز داریم» را از اوگاندا تامین کنیم و با توجه به کم آبی که در کشور ما وجود دارد می‌توانیم با صرفه‌جویی در مصرف آب نیازهای خودمان را در حوزه محصولات کشاورزی که بخش زیادی از مصرف آب را به خود اختصاص داده است، از این کشور آفریقایی تامین کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما در حوزه «خدمات فنی مهندسی، تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های دانش بنیان» هم ظرفیت‌های خوبی داریم که می‌توانیم این توانمندی‌ها را در اختیار مجامع علمی، دانشگاهی و تجاری اوگاندا قرار دهیم که به شدت مورد استقبال مقامات ارشد دولت اوگاندا نیز قرار دارد.

صفار بیان کرد: برخی از آمارها در سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که «ارزش تبادلات تجاری میان ایران و اوگاندا ۲.۲ میلیون دلار» است که از این میان ۱.۶ میلیون دلار صادرات ایران به اوگاندا و ۶۰۰ هزار دلار هم صادرات اوگاندا به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا گفت: ظرفیت مبادلات تجاری و همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بسیار بیشتر از آمار و رقم‌های موجود از تبادل تجاری میان دو کشور است.

وی افزود: کشور اوگاندا می‌تواند تامین کننده بخش زیادی از نیازمندی‌های کشور ما باشد و ایران نیز تامین کننده بخش زیادی از نیازمندی‌های اوگاندا به خصوص در حوزه محصولات پتروشیمی، فراورده‌های نفتی و انرژی در این کشور است.

صفار تصریح کرد: ما تاکنون مراودات خوبی را با کشور اوگاندا داشتیم و «سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به اوگاندا» منجر به شناسایی ظرفیت‌های بیشتر و همکاری میان دو طرف خواهد شد و در سال‌های آینده می‌توانیم شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات تجاری دو کشور باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا گفت: در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به اوگاندا برخی «اسناد و توافقات همکاری میان دو طرف امضا می شود» که ممکن است تعداد آنها ۴ تا ۶ سند همکاری باشد.

وی ادامه داد: حدود ۱۱ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری‌های مختلف میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا مبادله شده است اما بخشی از آنها نیازمند بررسی‌های بیشتر است و مواردی که باقی بماند در جریان «کمیسیون مشترک اقتصادی که در آینده‌ای نزدیک در تهران» برگزار خواهد شد، آماده امضا شدن میان مقامات می‌شود.

صفار اظهار داشت: صرف نظر از اینکه چرا در ۱۱ سال گذشته سفر رئیس جمهور از ایران به کشورهای آفریقایی را نداشتیم، مهم این است که این عزم و اراده در «دولت سیزدهم» وجود دارد که با توجه به شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورهای آفریقایی توسط همکارانمان در نمایندگی‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در آفریقا، تعاملات و همکاری‌های خودمان را با آنها افزایش دهیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا در پایان خاطر نشان کرد: امید است این ظرفیت‌ها و پتانسیل ها به صورت بالفعل در آمده و زمینه همکاری‌های تجاری بیشتر میان دو طرف فعال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha