جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشاغل به وضع قانون با ضمانت اجرایی قوی‌ نیاز دارد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر تلاش زیادی از سوی این نهاد برای کشف فرارهای مالیاتی صورت می‌گیرد، گفت: البته جلوگیری از فرار مالیاتی در برخی اصناف و مشاغل، به وضع قوانینی با ضمانت اجرایی قوی‌تر نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر پورمختار روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آماری از فرار مالیاتی برخی مشاغل ندارد، افزود: طبق قانون، پزشکان، داروخانه‌ها و وکلا مکلف هستند از دستگاه پز و پایانه فروشگاهی استفاده کنند در غیر این صورت از مصادیق فرار مالیاتی است.

وی با بیان اینکه ما فقط مسوول وصول مالیات هستیم و نمی‌توانیم اجبار بیشتری داشته باشیم، اضافه کرد: سازمان مالیاتی متولی وصول مالیات است، جریمه کردن وظیفه ما نیست، در این خصوص چقدر می‌توانیم مقصر باشیم.

به گفته وی، تصمیم گیران قوه مقننه، ضمانت اجرایی ضعیف‌ به عنوان جریمه گذاشته‌اند و ما نیاز داریم تا قانون به روز رسانی شود.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی ادامه داد: علاوه بر آن، بخش اعظمی از مشاغل مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیستند در حالیکه اگر این مشاغل عضو شوند، فاکتور تعریف می‌شود و می‌توان در وصول مالیات موفقیت‌های بیشتری داشت.

پورمختار اظهار کرد: البته آذربایجان غربی در مبارزه با فرار مالیاتی جزء استان‌های پیشرو محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه سال گذشته در رسیدگی به عملکرد ۱۴۰۰، حدود ۱۶۳ هزار فقره مالیات توافقی در استان دریافت شد، گفت: امسال این رقم به ۲۱۱ هزار مورد رسیده که رقمی قابل توجه است.

وی یادآور شد: در سال جاری ۷۸ درصد مودیان مالیاتی در آذربایجان غربی، مالیات را به صورت توافقی پذیرفته و اقدام به پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: سال گذشته با تلاش همه مجموعه‌ها وصول و تحقق مالیات در استان به بیش از ۱۲۶ درصد رسید.

پورمختار گفت: در سال گذشته ۴۴ هزار میلیارد ریال وصول مالیات در آذربایجان‌غربی داشتیم که بخش عمده‌ای از آن به جلوگیری از فرار مالیاتی اختصاص داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha