۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85166640
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راهکارهای مقابله با گرمازدگی در روزهای داغ تابستان

زنجان - ایرنا - با توجه به روزهای داغ تابستان و احتمال وقوع گرمازدگی به کارگیری راهکارهایی می‌تواند مشکلات و عوارض گرما را کاهش دهد و این موضوعی است که باید به آن توجه داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرمازدگی یکی از معضلات مرتبط با سلامت در فصول گرم سال و یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی است، گرمازدگی نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است در این حالت فرد به اندازه کافی عرق نمی کند تا دمای بدن را کاهش دهد گرمازدگی سه مرحله کرامپ (گرفتگی عضلات) گرمایی، خستگی ناشی از گرما و گرمازدگی شدید (سکته گرمایی) دارد که از فوریت‌های اختلالات گرمایی و جدی هستند.

متخصصان امر می گویند، اگر در فصل تابستان در مناطق با آب و هوای گرم زندگی و یا ورزش می‌کنید چگونه علائم گرمازدگی را تشخیص دهید چراکه این موضوع اهمیت زیادی دارد و تاکتیک‌های تغذیه ای هوشمند می‌تواند به مبارزه با کاهش میزان آب بدن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما را کاهش دهد.

برای اطلاع از راهکارهای مقابله با گرمازدگی خبرنگار ایرنا با نگین خالقی، مسوول بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت و گو کرده است.

راهکارهای مقابله با گرمازدگی در روزهای داغ تابستان

ایرنا: برای رهایی از گرمازدگی چه راهکارهایی توصیه می کنید؟

خالقی: در طول روز یک بطری آب همراه خود داشته و بطری هایی را در نظر بگیرید که درجه هایی روی آنها وجود دارد تا بتوانید میزان نوشیدنی خود را ببینید ضمن اینکه آن را جرعه جرعه نوشیده و جرعه های کوچک مایعات را به طور مکرر در طول روز بنوشید در ضمن افزودن لیمو، انواع توت ها یا خیار برای طعم دادن به آب می تواند موثر باشد.
در محیط های گرم یا مرطوب، نوشیدنی های خنک و طعم دار دارای سدیم اضافه شده را انتخاب کرده و یک زمان بندی برای خود قرار دهید و به خود یادآوری کنید که در فواصل زمانی معین نوشیدنی بنوشید و غذاهای با محتوای آب زیاد مانند خربزه، خیار، انگور یا گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و سایر مایعات غنی از مواد مغذی مانند شیر، آب سبزیجات یا چای بدون شیرینی را انتخاب کنید.

الکترولیت های اصلی از دست رفته در تعریق، سدیم و کلرید هستند لذا اگر ورزش را با رگه های سفید روی پوست یا لکه های نمک روی لباس خود به پایان برسانید، به احتمال زیاد مقدار زیادی سدیم در عرق خود از دست داده اید از این رو برای مقابله با این مشکل، در وعده های غذایی خود کمی نمک به غذا اضافه کنید و تنقلات نمکی مانند چوب شور، ترشی، آب سبزیجات، پنیر یا ماهی تن را انتخاب کنید و زمانیکه در گرما ورزش می کنید، بدن شما برای سوخت بیشتر به کربوهیدرات متکی است، خوردن منظم وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها در طول روز، الکترولیت‌ها و کربوهیدرات‌ها را جهت تامین انرژی، پروتئین و چربی در اختیار شما قرار می‌دهد.

ایرنا: مصرف چه موادی می تواند گرمازدگی را کاهش دهد؟
برای درمان خستگی ناشی از گرما به سمت ناحیه خنک‌تر و به دور از تابش مستقیم نور خورشید حرکت کنید.لباس‌ها را کمتر کنید، حوله‌های خنک و مرطوب را به صورت، گردن، قفسه سینه و دست و پای خود بمالید. اجازه دهید کسی پوست شما را با پنکه یا باد زدن خنک کند، هر ۱۵ دقیقه آب خنک بنوشید، نوشیدنی را سریع ننوشید، بلکه آن را جرعه جرعه مصرف کنید. توصیه می شود به طور مکرر آب نوشیده شود، نوشیدن انواع آب میوه به ویژه نارگیل یک راه عالی برای کنترل دما و احیای بدن است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌های موجود در آب نارگیل، آن را به عنوان روشی مؤثر برای هیدراته کردن بدن در هنگام استرس گرمایی تبدیل کرده است.
نعنا هم به دلیل خاصیت خنک کنندگی خود شناخته شده است، به علت داشتن مقدار بالای منتول که باعث می‌شود فرد احساس خنک شدگی داشته باشد. می‌توانید یک چای نعنا گرم یا یخ زده درست کرده و در طول روز بنوشید. اگرچه به نظر می‌رسد چای گرم موجب گرم‌تر شدن شما می‌شود، اما نوشیدن نوشیدنی‌های گرم ممکن است به شما در عرق کردن بیشتر کمک کند که این امر در صورت تأمین مایعات کافی بدن، به خنک شدن بدن کمک خواهد کرد.
میوه‌هایی مانند طالبی، هندوانه و توت فرنگی گزینه‌های خوبی هستند، بسیاری از سبزیجات مانند کاهو، خیار و کلم را مصرف می کنند، می‌توانید این غذاها را به صورت خام در سالاد میل کنید، از طرف دیگر، می‌توانید مقداری یخ به آنها اضافه کنید و با آنها یک اسموتی سالم با ماست درست کنید، زیرا ماست نیز یک ماده خنک کننده است.

راهکارهای مقابله با گرمازدگی در روزهای داغ تابستان

ایرنا: تابستان فصل میوه های مختلفی است استفاده از آنها چه کمکی به کاهش گرمازدگی می کند؟

برگ و ژل داخل برگ‌های آلوئه ورا می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند، برای اثر خنک‌کننده می‌توان ژل آلوئه ورا را روی پوست خود آغشته کرد. از ژل تازه داخل گیاه یا ژل خالص آلوئه ورا استفاده کنید، برای اضافه کردن اثرات خنک‌کنندگی این گیاه آن را قبل از استفاده در یخچال نگهداری کنید. نوشیدنی آلوئه ورا نیز اثر خوبی دارد، توت فرنگی را می‌توان یکی از برترین اعضای خانواده توت‌ها دانست چون خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در توت فرنگی ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند. اما این میوه خواص دیگری هم دارد از جمله اینکه ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند در پیشگیری از سرطان کمک کند، زیرا یکی از بهترین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. فیتو شیمیایی به نام اسید الاژیک که در توت فرنگی نیز یافت می‌شود بسیار مهم است.
اسید الاژیک دارای خواص ضد سرطان مانند سرکوب رشد سلول‌های سرطانی بوده که خوشبختانه، مزایای توت فرنگی شامل تقویت کننده‌های قدرتمند سلامتی قلب است، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوشیمیایی‌های موجود در توت فرنگی همچنین ممکن است به کاهش التهاب مفاصل کمک کند که می‌تواند باعث آرتروز و منجر به بیماری‌های قلبی شود.
توت فرنگی منبع عالی ویتامین C است ، جالب است بدانید که توت فرنگی سرشار از این نوعد ویتامین و زمینه ساز افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است ،خیار هم بیشتر از آب تشکیل شده است، بنابراین خوردن آن راهی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن است ، یک فنجان خیار تکه تکه شده فقط ۱۶ کالری دارد، اما با فیبر زیادی که دارد به بدن کمک می کند تا مواد مضر را دفع کند، خیار سرشار از ویتامین سی است و به سلامت پوست کمک کرده و به آن در مبارزه با اشعه های سرطان زا خورشید کمک می کند.

همچنین خوردن هندوانه نیز به عموم توصیه می شود، زیرا حاوی آب بسیار زیادی است همچنین به تعریق و خنک نگه داشتن بدن کمک می کند در پایان اینکه خوردن تنها چند تکه کرفس می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن و همچنین تامین مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم، روی و آهن بدن کمک کند و سلامت بدن را ارتقاء دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha