دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران افتتاح شد

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم همکاری بخش‌های مختلف برای ارتقای صنعت چاپ، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد متولی صنعت چاپ است، برای ارتقای این صنعت همکاری بخش‌های مختلف از جمله حاکمیت، اصناف و  مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت و بخش‌های اقتصادی و مالی دولت ضروری است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، افتتاحیه دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران سه‌شنبه بیستم تیر ۱۴۰۲ در ایران‌مال برگزار شد. در این مراسم یاسر احمدوند معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت، علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بابک عابدین رئیس دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ حضور داشتند.

یاسر احمدوند با تقدیر از بخش خصوصی برای برگزاری نمایشگاه آینده چاپ به شکل خصوصی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق ماده دو قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنعت چاپ است و تلاش دارد تا وظایف خود را انجام دهد. رسیدن به این هدف نیازمند همکاری بخش‌های مختلف از جمله حاکمیت، اصناف و مردم است. همچنین لازم است مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت و بخش‌های اقتصادی و مالی دولت از این رویداد فرهنگی حمایت کند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه این صنعت نیاز به نوسازی ماشین‌آلات و تسهیلات دارد، ادامه داد: لازم است در این حوزه کمک‌های بیشتری انجام شود و اگر حمایت‌های خوبی صورت بگیرد، رشد چشمگیری در این عرصه خواهیم داشت که موجب تقویت سایر صنایع خواهد شد.

به گفته او در سال ۱۴۰۲ با حمایت مجلس و عنایت دولت اقدامات بهتری برای حمایت از صنعت انجام می‌شود. همچنین رشته‌ای مرتبط با چاپ در دانشگاه امیرکبیر از سال آینده دانشجو می‌پذیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت چاپ از اولین صنایع بود که به درگاه ملی مجوزها پیوست، ادامه داد: مجوز تاسیس چاپخانه میان ۳۷ مجوزی که وزارت فرهنگ و ارشاد شاد اسلامی چاپ می‌کند در دره اول و در کل صنایع در رده ششم قرار دارد. >

زمینه‌سازی برای رشد درآمد ارزی کشور

احسان قاضی‌زاده هاشمی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ از نظر تعداد غرفه‌ها و تکنیک، پیشرفت کرده است، ادامه داد: نوعی مشتری مداری در عرصه بسته‌بندی و ارتقای سطح تکنیکی باعث رضایت‌مندی می‌شود و صنعت را به روز می‌کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم همکاری در بخش‌های مختلف صنایع، توضیح داد: برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران در عرصه بسته‌بندی و چاپ دستاورد جدیدی به وجود می‌آورد. ضمن اینکه حوزه چاپ و نشر با صنعت و فرهنگ مرتبط است. مانند برخی موضوعات دیگر، امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت بتواند کمکی برای فعالان این حوزه برای تسهیل‌گری باشد.

به گفته وی وجه تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌ها این است که بخش خصوصی آن را طراحی و اجرا می‌کند. هر چقدر بتوان شرایط را برای بخش خصوصی تسهیل کرد، این بخش می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد و زمینه رشد درآمد ارزی برای کشور فراهم شود.

موفقیت در بسیاری از صنایع به چاپ و بسته‌بندی برمی‌گردد

همچنین مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت با تاکید بر اینکه به عنوان صنعت پیشران در حوزه چاپ باید گام‌های بزرگی برداشته شود، بیان کرد: موفقیت در بسیاری از صنایع به چاپ و بسته‌بندی برمی‌گردد و اگر به آمار گردش مالی آن در دنیا توجه کنیم، می‌بینیم فاصله ما با دنیا در این حوزه زیاد است و این حوزه به نوعی مغفول مانده و باید به آن توجه شود.

مونا ابروفراخ با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در رصد فعالان در دو سال گذشته، بیان کرد: در دو سال گذشته رصد خوبی داشتیم و می‌دانم ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه حضور دارند و تحولات خوبی در حال رقم خوردن است.

فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه آینده چاپ

بابک عابدین رئیس دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران، نمایشگاه آینده چاپ را نشانگر پیشرفت و توسعه در حوزه چاپ نشر و بسته‌بندی اعلام کرد و گفت: در دومین دوره این نمایشگاه تمام ارکان این صنعت از طراحان گرافیک و ساختار، چاپخانه‌ها ناشران تولیدکنندگان بسته‌بندی و تامین‌کنندگان حضور دارند.
وی هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه را معرفی آن در سطح بین‌المللی اعلام کرد و ادامه داد: در این نمایشگاه تولیدکنندگان و تجار داخلی و بین‌المللی می‌توانند به ارائه خدمات نوین خود بپردازند. ایجاد مکانی برای تبادل دانش، ایده‌ها و تجارب و فرصتی بی‌بدیل برای اینکه بتوانیم از رشد و پیشرفت صنعت بهره‌برداری بهینه کنیم، از مهم‌ترین دستاوردهای این نمایشگاه است.

به گفته عابدین، نمایشگاه آینده چاپ محفلی تخصصی است تا تولیدکنندگان، تجار و مشتریان بتوانند با هم در ارتباط باشند و نیازهای همدیگر را بشناسند. همچنین از آخرین فناوری‌ها، ماشین‌آلات و خدمات مرتبط با این صنعت مطلع شوند. گسترش شبکه‌های تجاری و فرهنگی و همکاری‌های جدید از دیگر اهداف این نمایشگاه است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ اقداماتی را که در این نمایشگاه ارائه می‌شود، نشان دهنده رشد صنایع کشور اعلام کرد و افزود: در دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ، شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خود را به نمایش خواهند گذاشت.

دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران، ۲۰ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مال برگزار می شود. این رویداد، از ساعت ۱۰ تا ۱۸، پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha