۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85167216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶۴ هزار و ۱۵ نفر در خراسان جنوبی غربالگری سرطان روده شدند

بیرجند - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طرح غربالگری سرطان روده بزرگ از ۶ سال قبل در استان خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون ۱۶۴ هزار و ۱۵ نفر غربالگری شده‌اند.

مجید شایسته روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه ماه نخست امسال هفت هزار و ۶۷۴ فرد ۵۰ تا ۶۹ ساله در خراسان جنوبی از لحاظ سرطان کولورکتال یا روده بزرگ غربالگری شدند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان روده در این استان وجود ندارد گفت: بخش بهداشتی فقط غربالگری را انجام می‌دهد و اینکه بیمار بعد از آن به پزشک مراجعه می‌کند یا خیر در سامانه مشخص نیست.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای مدیریت جامع سرطان اهمیت زیادی دارد لذا همه کسانی که به مقوله سلامت و اولویت آن برای جامعه اهمیت قایل هستند باید برای پیشگیری و درمان سرطان‌ها متحد و یکصدا شوند.

وی گفت: براساس مطالعات سبب شناسی؛ افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارای گوشت و چربی کمتر، غلات، میوه و لبنیات بیشتر، قطع مصرف سیگار و الکل می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

شایسته با بیان اینکه سرطان روده بزرگ، تکثیر کنترل ناپذیر سلول‌های این عضو است یادآور شد: روده بزرگ در انسان شامل بخش‌های سکوم، کولون صعودی، کولون عرضی، بخش نزولی، سیگموئید، رکتوم و کانال مقعدی است و سرطان‌های روده بزرگ طی دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله و به طور عمده از رشد پولیپ به وجود می‌آید.

وی گفت: سرطان روده بزرگ یکی از بیماری‌هایی است که براساس مطالعات انجام شده مهمترین عامل مرگ و میر به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: افراد می‌توانند با مراجعه به‌موقع به خانه‌های بهداشت در روستاها و پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت در نقاط شهری از وضعیت سلامت خود آگاهی یابند و گام مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت خود و جامعه بردارند.

وی تصریح کرد: تغییر در وضعیت اجابت مزاج و بروز اسهال یا یبوست، درد و ناراحتی در شکم، خون در مدفوع، ضعف و خستگی، کاهش وزن بدون هیچ دلیل خاص، از دست دادن اشتها و خونریزی از مقعد مهمترین علایم سرطان روده بزرگ هستند.

شایسته گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه برای ارائه خدمت به مردم به بهترین شکل ممکن از همه متخصصان، پژوهشگران، خیران سلامت، سیاستگذاران و دولتمردان تقاضا دارد در کنار مدافعان سلامت در پیشگیری از بروز سرطان‌ها یاریگر باشند.

وی افزود: برای پیشگیری از سرطان چهار عامل مهم کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، مصرف الکل و سبک زندگی که در بروز این بیماری تاثیرگذار بوده و همه به رفتارهای فردی مردم مرتبط است باید اطلاع‌رسانی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر لزوم امیدبخشی به بیماران سرطانی تاکید کرد و گفت: با پیشرفت‌های قابل توجهی که در تشخیص و درمان سرطان‌ها در کشور حاصل شده، چشم‌انداز خوب و بارقه‌های امیدی در این بیماران ایجاد کرده که سبب افزایش طول عمر و کیفیت زندگی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد و بیمارستان رادیوتراپی و انکولوژی ایران مهر در مرکز استان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha