انتقاد نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از مخالفت بایدن با عضویت اوکراین در ناتو

تهران- ایرنا- نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده با انتقاد از مخالفت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، گفت که این اقدام مانع از پایان جنگ و به نفع «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای خبری هیل، نیکی هیلی همزمان با برگزاری اجلاس سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی، در مصاحبه با شبکه خبری "فاکس نیوز" افزود: مخالفت بایدن با عضویت اوکراین در ناتو در واقع «روز پوتین» را ساخت. ببینید چه اتفاقی می‌افتد. آنها طرح دقیقی که می‌تواند به این جنگ پایان دهد را از دست می‌دهند.

هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: دلیلی وجود ندارد که اوکراین عضو ناتو نباشد.

جو بایدن روز یکشنبه گفته بود اوکراین هنوز آماده عضویت در ناتو نیست و کسب صلاحیت عضویت در آن به زمان نیاز دارد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت که عضویت اوکراین در ناتو در "آینده نزدیک" محتمل نیست، زیرا این اتفاق، ائتلاف ناتو را در جنگ با روسیه قرار می‌دهد.

کشورهای عضو ناتو در نشست سران این سازمان نظامی در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی توافق کردند که در آینده، اوکراین یکی از اعضای این سازمان شود ولی از ارائه جدول زمانی برای این الحاق خودداری کردند.

در حالی که اعضای ناتو هیچ اشاره‌ای به شرایط لازم برای عضویت اوکراین نکردند در این نشست تاکید شد که ناتو به اوکراین کمک خواهد کرد تا قابلیت‌های نظامی و امنیتی خود را بهبود بخشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز از اینکه ناتو مسیر مشخصی برای پیوستن کی‌یف به این ائتلاف نظامی مشخص نکرد، انتقاد کرد؛ اقدامی که با واکنش‌های متفاوتی در میان غربی‌ها مواجه شد.

زلنسکی روز گذشته در توئیتی نوشت: به نظر می‌رسد که هیچ آمادگی برای دعوت اوکراین به ناتو و یا عضویت این کشور وجود ندارد. این بدان معنی است که پنجره فرصت برای چانه‌زنی مذاکرات با روسیه در مورد عضویت اوکراین باز می‌ماند. این مساله به معنای انگیزه‌ای برای روسیه است تا ترور را ادامه دهد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو وعده داد که اوکراین پس از برآورده کردن تمام شرایط پیش‌نیاز به این ائتلاف ملحق خواهد شد.

دمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه روز گذشته گفت که ناتو ممکن است هرگز عضویت اوکراین را نپذیرد اما می‌ترسد که این مساله را با صدای بلند اعلام کند.

پیشتر روزنامه گاردین نوشته بود که اوکراین به دنبال شفافیت بیشتری درباره زمان و چگونگی پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو بعد از پایان جنگ اوکراین بوده و بر این باور است که تدابیر حفاظتی نظامی ائتلاف غرب، تنها راهی است که می‌تواند تهدیدها علیه این کشور را از سوی کشور همسایه‌اش رفع کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha