ناتو و ژاپن برای زمینه‌های جدید همکاری برنامه‌ریزی می کنند

تهران- ایرنا - فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن امروز چهارشنبه با ناتو طرح های را درباره همکاری در زمینه های مهم و جدید در سالهای پیشِ رو با توجه به افزایش تلاش های چین و روسیه برای همکاری با یکدیگر بررسی و برنامه ریزی می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از کیودو، قرار است در روز دوم اجلاس ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به توافقی برای تلاش های مشترک ذیل برنامه ای جدید در زمینه های وسیعی از امنیت دریایی تا مسائل فضایی و سایبری و ضداطلاعاتی دست پیدا کنند.

کشیدا و همتایان استرالیایی، نیوزیلندی و کره جنوبی برای شرکت در اجلاس دو روزه ناتو که در لیتوانی از دیروز برگزار شده دعوت شده بودند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که با حمله روسیه به اوکراین تجدید قوا کرد با تکرار سخنان استولتنبرگ که می گوید مسائل امنیتی اساسی و مهم دیگر منطقه ای نیست بلکه جهانی است درحال گسترش دسترسی جغرافیایی خود در جهان است.

فومیو کشیدا که به عنوان مقام سیاسی ژاپنی برای نخستین بار در اجلاس ناتو در ژوئن ۲۰۲۲ در اسپانیا شرکت کرده است، از روزهای نخست جنگ اوکرین گفته بود امنیت منطقه هند-اقیانوسیه از اروپا جدایی ناپذیر است.

برنامه شراکت "تیلورد" به تقویت و گسترش همکاری در مواجه شدن با چالش های جدید و سنتی امنیتی خواهد انجامید.

پس از دیدار امروز دبیرکل ناتو با نخست وزیر ژاپن، وی میزبان جلسه سران با چهار کشور آسیایی که به عنوان متحدان ناتو در منطقه هند-اقیانوسیه شناخته می شوند خواهد بود. این جلسه با حضور سوئد که در حال عضویت به عنوان سی و دومین عضو سازمان پیمان آنلانتیک شمالی است و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

مقامات آگاه که خواستند نامشان فاش نشود گفتند در این جلسه درباره ایده بازگشایی دفتر رابط ناتو در توکیو برای تسهیل همکاری با ناتو باوجود اینکه پیشنهادی از سوی ناتو بود گفت و گو نخواهد شد، چرا که برخی کشورها از جمله فرانسه با این موضوع اعلام مخالفت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha