کارشناس سوئدی سیاست های ناتو را تخطی از قوانین بین المللی خواند

تهران- ایرنا - کارشناس سوئدی در مصاحبه با رسانه چینی گفت سیاست های ناتو تخطی بزرگی در برابر منشور خود و قوانین بین المللی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شینهوآ، یان اوبرگ مدیر سوئدی بنیاد مطالعاتی فراملیتی برای صلح و آینده در مصاحبه اخیرش گفت بند ۵ پیمان ۱۹۴۹ ناتو که درباره دفاع مشترک درمیان اعضای اروپایی آمده است در ذات خود مشخصا دفاعی است اما متحدان این پیمان روزانه از مفاد پیمان خودشان تخطی و آنرا با گسترش جهانی نقض کی کنند.

اجلاس دو روزه ناتو از روز گذشته در لیتوانی آغاز شده است و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در آغاز این اجلاس گفت متحدان به تقویت بازدارندگی و دفاعی خود ادامه می دهند و حتی اهداف جاه طلبانه تر دفاعی را مطرح کرد.

کارشناس سوئدی در ادامه سخنانش افزود این ائتلاف تحریک کننده که اصلا دفاعی نیست و از پیمان خود را از سال ۱۹۹۹ هنگامی که برای نخستین بار قوانین بین المللی را در عملیات یوگوسلاوی نقض کرد تخطی می کند.

به علاوه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سازمانی اروپایی است و تمامی اعضا باید از کشورهای اروپا باشند، با وجود این هنگامی که ناتو به دنبال گسترش خود است اعضای جدید می توانند خارج از خاک اروپا باشند. ناتو دسته بندی جدیدی اختراع کرده که در هیچ کجای این پیمان دیده نمی شود. اکنون ناتو ۳۹ شریک و برنامه ای هم برای افتتاح دفتری در توکیو دارد.

این کارشناس سوئدی مخالفت جدی خود با افتتاح دفتر ناتو در توکیو را اعلام کرد و اضافه کرد اجلاس ویلنیوس ثابت کرد هیچ نشانه ای از اینکه ناتو هیچ درسی گرفته باشد و یا درباره بیانیه های روسیه پیرامون نگرانی های ۳۰ ساله بازنگری کرده باشد وجود ندارد.

وی همچنین یادآوری کرد اتحاد جماهیر شوروی به رهبری میخائیل گورباچف در زمان خود تعهد کرده بود ناتو در صورتی که آلمان را عضو کامل خود بداند حتی ذره ای در خاک آن گسترش نداشته باشد.

این کارشناس سوندی در پایان خاطرنشان کرد لازم است کمیسیونی بین الملل به شکلی فوری تاسیس شود تا تحقیقاتی درباره اینکه ناتو از نظر قانونی تا چه اندازه می تواند از پیمان ۱۹۴۹ منحرف شود آغاز کند و برنامه آینده برای عضویت اوکراین در این سازمان را تاریک و مخوف توصیف کرد و گفت راه های زیادی وجود دارد تا امنیت اوکراین خارج از ناتو تامین شود اما ناتو برای تضعیف روسیه حاضر است چنین اقدامی انجام دهد.

در نهایت وی نتیجه گیری کرد اگر ناتو در این بازی پیروز شود و رهبری خطرناک ترین و پیش بینی نشدنی ترین امنیت منطقه ای از زمان جنگ سرد را بدست آورد، سایر کشورهای جهان احتمالا به سوی لحظات آخرزمانی نزدیک می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha