اعضای حقیقی شورای عالی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران منصوب شدند

تهران-ایرنا- «غلامعلی حداد عادل»، «علی‌اکبر موسوی موحدی» و «غلامحسین رحیمی شعرباف» با حکم رئیس دانشگاه تهران به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی پژوهشکده تاریخ علم منصوب شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در احکامی جداگانه غلامعلی حدادعادل استاد پیشکسوت گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، علی‌اکبر موسوی موحدی استاد ممتاز مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران و غلامحسین رحیمی شعرباف استاد دانشگاه تربیت مدرس را به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی پژوهشکده تاریخ علم منصوب کرد.

رئیس دانشگاه تهران در این احکام بر نقش اساسی مطالعات تاریخ علوم دوره اسلامی در ایجاد و تقویت حس هویت دینی و ملی و ضرورت ایفای سهم بایسته ایران اسلامی در شناساندن دستاوردهای علمی دانشمندان دوره اسلامی بویژه مفاخر بزرگ ایران اشاره کرده و بر اهتمام در زمینه کمک به رفع نیازهای پژوهشی و آموزشی کشور در زمینه تاریخ علوم بر اساس خط مشی دانشگاه بر محور جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی تاکید کرد.

اعضای حقیقی شورای عالی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران منصوب شدند
غلامعلی حداد عادل

اعضای حقیقی شورای عالی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران منصوب شدند
علی‌اکبر موسوی موحدی

اعضای حقیقی شورای عالی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران منصوب شدند
غلامحسین رحیمی شعرباف

به گزارش ایرنا، پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران (وابسته به دانشکده الهیات و معارف اسلامی) در سال ۱۳۷۵ بر اساس مجوز شماره ۲۲/۵۰۹۷ مورخ ۷۵/۰۹/۱۲ (جلسه ۷۵/۰۸/۰۵ شورای گسترش آموزش عالی) با کسب موافقت اصولی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری تأسیس شد و در سال ۱۳۷۸ بر اساس مجوز شماره ۲۲/۱۴۰۸ مورخ ۷۸/۰۳/۳۰ (جلسه ۷۸/۰۳/۰۱ شورای گسترش آموزش عالی) موفق به اخذ موافقت قطعی شد. اساسنامة پژوهشکده تاریخ علم در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه تهران (سی‌امین جلسه، مورخ ۸۶/۰۹/۰۵) به تصویب رسیده است.

هدف اصلی پژوهشکده «پژوهش و آموزش در زمینة تاریخ علوم در دوره اسلامی» است. چهار گروه پژوهشی ـ آموزشی تاریخ ریاضی، تاریخ نجوم، تاریخ پزشکی و داروسازی و تاریخ فیزیک و فناوری در جهان اسلام از گروه‌های مصوب پژوهشکده هستند. پژوهشکده همچنین از ۱۳۹۵ پژوهش در حوزه تاریخ علوم طبیعی ( کانی شناسی و گیاه شناسی و جانورشناسی) در جهان اسلام و تاریخ علم در ایران معاصر را آغاز کرده است.

پژوهشکده دارای شورای پژوهشی ـ آموزشی فعال است. اعضای شورای پژوهشکده از اعضای وابسته و اعضای هیات علمی پژوهشکده و رئیس پژوهشکده تشکیل شده است. پژوهشکده بر اساس تشکیلات سازمانی (مجوز شماره ۶۲/۴۳۹۸۹ مورخ ۸۳/۰۹/۰۴ معاونت طرح و برنامه دانشگاه تهران) اقدام به جذب پنج عضو هیات علمی کرده است که با حذف پست های پژوهشی در دانشگاه این اعضا عضو گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی شده‌اند.

پژوهشکده از سال ۱۳۸۲ با کسب مجوزهای لازم اقدام به نشر مجله تاریخ علم کرده و بر اساس مجوز شماره ۳/۲۵۹۵ مورخ ۸۷/۰۴/۰۵ (جلسه کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور مورخ ۸۷/۰۳/۲۹) مدیرکل محترم امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجوز علمی – پژوهشی را کسب کرده است. تاکنون ۲۹ شماره از این مجله منتشر شده است.

سرفصل دروس دورۀ کارشناسی ارشد تاریخ علم در جلسه مورخ ۸۲/۰۶/۱۱ شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران و در جلسه ۵۰۶ مورخ ۸۳/۰۲/۱۹ شورای گسترش آموزشی عالی، به تصویب رسید و بر همین اساس پژوهشکده از سال ۱۳۸۴ اقدام به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد کرده است. تاکنون حدود ۱۰۰ نفر از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند. با ممنوعیت آموزش در مراکز پژوهشی آموزش در پژوهشکده زیر نظر گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی قرار گرفته است. سرفصل دوره دکتری تاریخ علم دوره اسلامی در جلسه شماره ۹۳۲ شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۲به تصویب رسید. پژوهشکده بر این اساس با همکاری گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی در سال ۱۴۰۰ اقدام به جذب دانشجو دکتری خواهد کرد.

ساختمان پژوهشکده تاریخ علم واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha