۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85167560
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همدان از استان های پیشتاز کشور در بهسازی روستایی است

همدان- ایرنا- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: این استان در بهسازی روستایی پیشتاز کشور است به گونه ای که متوسط شروع بهسازی روستایی در سطح کشور ۵۵ درصد و در استان با پیگیری های مسئولان ۸۵ درصد است.

یونس شریفی مفید روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار اجرا می شود اظهار داشت: استان همدان دارای ۹۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار است.

وی افزود: طرح هادی در مرحله اول در ۸۷۰ روستای استان همدان آغاز شده و سال گذشته در ۵۲۰ روستای به اتمام رسیده است.

شریفی مفید ادامه داد: هزار و ۴۵ روستا در استان همدان وجود دارد که ۱۲۴ روستا زیر ۲۰ خانوار است و طرح هادی در تمامی روستاهای دارای سکنه استان اجرا می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: تاکنون تمامی روستاهای استان از سند طرح هادی و بهسازی روستایی و چشم انداز توسعه برخوردار شده اند.

شریفی مفید، فعالیت‌های عمران روستایی را یکی از مهمترین و اصلی ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امر عمران و آبادی روستاها برشمرد و گفت: این طرح در دولت سیزدهم با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تامین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی برای ارتقای شرایط زیست محیطی و بهبود چشم انداز آتی نقاط روستایی در استان انجام می‌شود.

طرح هادی در ۴۹۶ روستای همدان بازنگری شد

وی اظهار داشت: بازنگری طرح‌های هادی برای طرح روستاهایی است که ۱۰ سال از تهیه آنها گذشته و نیاز به بازنگری دارند که حدود ۴۹۶ روستا از این تعداد بازنگری انجام شده است و مشکلات پیش روی توسعه این روستاها به صورت کارشناسی رفع شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان همدان ادامه داد: ۵۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به بازنگری طرح های هادی روستایی اختصاص داده شد.

شریفی مفید گفت: با توسعه روستاها و ایجاد نیاز جدید برای تامین مسکن و معابر جدید، بازنگری طرح هادی در ۷۵ روستای دیگر در همدان در دست اقدام است که سه جلسه کارشناسی برای هر طرح و بحث های نقشه برداری انجام شده و در مراحل نهایی تصویب طرح ها است.

وی اظهار داشت: طرح‌های هادی روستایی در مهاجرت معکوس تاثیرگذار است زیرا با اجرای این طرح‌ها سیما و منظر روستایی و وضعیت بهداشتی این مکان‌ها دگرگون خواهد شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: اشتغال و توسعه روستایی باعث تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) می‌شود و این مهمترین رسالت ما در دولت مردمی سیزدهم است که به هم‌افزایی همه دستگاه‌ها نیاز دارد.

افزایش شاخص اجرایی طرح های هادی در دولت سیزدهم

شریفی مفید گفت: شاخص اجرایی طرح های هادی در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به سفر رئیس جمهور به استان همدان اعتبارات قابل قبولی مصوب شد و به خصوص این اعتبارات که پیشتر به صورت اسناد خزانه بود به سمت نقدی رفته و اکنون شرایط بهتری است.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان همدان در مرداد سال گذشته چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای سه نوع فعالیت در استان مصوب شد که تاکنون از محل سفر ۳۷۰ میلیارد ریال برای سال اول اختصاص داده شد و مابقی سال‌های آینده تخصیص می‌یابد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان ادامه داد: ۱۴۳ روستا برای اجرای طرح های هادی از محل اعتبارات سفر تامین اعتبار شد که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا آخر شهریور (سال مالی) جذب می‌شود.

شریفی مفید گفت: ۱۲۳ کیلومتر راه روستایی در سطح استان با ۱۲۰ هزار تن آسفالت به مساحت ۸۶۱ هزار متر مربع در اعتبارات ۱۴۰۱ اجرا شده که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال جاری نیز تاکنون اعتبارات به استان و کمیته های برنامه ریزی ابلاغ نشده است.

۹۲ درصد از خانه های روستایی همدان سنددار شدند

وی اظهار داشت: ۱۶۵ هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد که از این تعداد اسناد ۱۵۴ هزار واحد صادر شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از املاک روستایی استان به واسطه تشکیل پرونده بنیاد مسکن و همکاری اداره ثبت استان سنددار شدند گفت: در پی امضای تفاهم‌نامه مشترک میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دولت سیزدهم شناسایی تمامی اراضی روستایی و روند صدور سند تک برگی تسریع شد.

شریفی مفید اظهار داشت: صدور سند برای واحدهای روستایی همواره موجب محرومیت زدایی، افزایش ارزش املاک در مناطق روستایی، بهره گیری از سرمایه های راکد موجود در روستاها برای فعالیت‌های حقوقی و اقتصادی شده و در نهایت ارتقای توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: صدور سند مالکیت در روستاها مزایای دریافت تسهیلات، ضمانت بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی ملک را به همراه دارد و این شرایط میل و رغبت مردم برای سنددار کردن املاک را افزایش می دهد.

هزار و ۴۵ روستا در استان همدان وجود دارد که ۱۲۴ روستا زیر ۲۰ خانوار و ۹۲۱ روستا بالای ۲۰ خانوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha