پذیرش بیش از ظرفیت شناگر عامل آلودگی استخرهای همدان است

همدان- ایرنا- کارشناس گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته پذیرش بیش از ظرفیت شناگر در هر سانس در استخرهای همدان، یکی از عوامل مهم آلودگی میکروبی استخرها است.

مهدی خدابخشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان با مراجعه به استخرها، نسبت به انجام آزمایش هایی نظیر کُلر سنجی، بررسی کُلر باقی مانده در آب، میزان پی اچ آب، کدورت سنجی، بررسی سختی آب و وضعیت میکروبی اقدام می کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین مشکل مشاهده شده در استخرها، آلودگی میکروبی به ویژه در قسمت جکوزی به علت بالا بودن گرمای محیط است.

کارشناس گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط برخی شناگران، استفاده نکردن از کلاه و استفاده از لوازم آرایشی توسط بانوان را از دیگر علل آلودگی آب استخرها دانست.

خدابخشی یادآوری کرد: پارسال متولیان ۱۴ استخر شنا در همدان به علت رعایت نکردن اصول بهداشتی به مرجع قضایی معرفی شدند که هشت استخر پلمب و پس از رفع مشکل و بازدید مجدد کارشناسان، بازگشایی شد.

وی اظهار داشت: با شروع فصل تابستان، یکی از ورزش های مُفرح برای خلاصی از گرما و تجدید آرامش روحی استفاده از استخرهای شنا و پارک های آبی است البته استفاده از استخرهای شنا با وجود تمام مزیت ها، در صورت رعایت نکات بهداشتی می تواند برای شناگران خطر آفرین باشد.

کارشناس گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار استفاده شهروندان از استخرهای خلوت و مطمئن برای شنا، استفاده از وسایل شخصی شامل عینک، کلاه، مایو، گوشی، دماغی، حوله، قرار دادن پاها قبل از ورود به استخر به مدت ۱۵ تا۲۰ ثانیه (حداقل سه گام) در حوضچه کلر شد.

خدابخشی اضافه کرد: دوش گرفتن و شستشوی بدن با آب و صابون قبل و بعد از ورود به استخر، سونا و جکوزی بهترین و آسان ترین شیوه جلوگیری و کاهش آلودگی آب استخر است.

وی افزود: باید از تماس پوست چرب ناشی از مصرف لوازم آرایشی یا کرم های ضد آفتاب با آب استخر که حاوی کلر است پرهیز کرد چراکه باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.

کارشناس گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان پرهیز از شستن و خارج کردن ترشحات بینی و حلق در استخر، خالی کردن مثانه پیش از ورود به استخر، دوش گرفتن پس از خروج از استخر و شستشوی کامل سر و بدن با صابون و شامپو به منظور باقی نماندن کُلر بر روی پوست و موها را مورد تاکید قرار داد.

خدابخشی ادامه داد: به منظور حفظ ایمنی باید از دویدن در محیط استخر خودداری، در عمق متناسب با توانایی شنا کرد و از شوخی و بازی های خطرناک در محیط استخر اجتناب شود.

وی درباره اینکه چه مواقعی نباید از استخر استفاده کرد گفت: در صورت آلرژی شدید و بیماری آسم و سایر بیماری های تنفسی، بروز علائم عفونت چشمی از قبیل قرمزی، خارش، اشک ریزش، سوزش چشم، بیماریهای پوستی شامل عفونت های قارچی، زگیل، کچلی، اگزمای پوستی، تغییر رنگ و شکنندگی مو، خارش و خشکی پوست و وجود زخم های پوستی، عفونت گوش ،حلق و بینی و عفونت های روده ای نباید شنا کرد.

همدان دارای ۲۱ استخر فعال است که به صورت منظم و ماهانه نمونه برداری لازم از آنها صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha