۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85168096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مطالعاتی تحول زمین‌شناسی دریایی و مخاطرات طبیعی گیلان کلیدخورد

رشت - ایرنا - طرح مطالعات تحول زمین‌شناسی دریایی و منشاءیابی مخاطرات طبیعی گیلان با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی طی آئینی از امروز با حضور استاندار این خطه و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گیلان کلید خورد.

به گزارش ایرنا، استاندار گیلان عصر چهارشنبه در آیین آغاز این طرح در سالن اجتماعات استانداری گیلان گفت: مطالعات زمین شناسی و اجرای این طرح برای استان بسیار حائز اهمیت می‌باشد بویژه در گیلان که هنوز اقتصاد دریا محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب به طور کامل شکوفا نشده است.

اسدالله عباسی با اشاره به اکتشافات انجام شده در حوزه نفت و گاز دریای خزر گفت: باید این استخراج‌ها به لحاظ مسائل زیست محیطی و یا روند رسوب‌گذاری در اعماق دریای خزر و آلودگی‌های محیط زیستی بستر دریا مورد بررسی زمین‌شناسانه قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم پایش مخاطرات طبیعی در استان گیلان اظهار کرد: در جغرافیای این استان که برخوردار از دریا، ساحل، جلگه، کوهپایه، کوهستان، جنگل و مناطق خشک و کویری است در برخی مناطق با رانش زمین روبرو هستیم و به ناچار برخی از روستاها (۱۲ روستا) تغییر مکان یافته است.

وی تصریح کرد: پس لرزه ها و زمین لرزه‌های حادث شده در این استان بیانگر قرارگیری این خطه بر روی گسل زلزله است، مطالعات زمین شناسی می تواند مناطق با ریسک بالا را مشخص کرده ضمن آنکه این مطالعات بر روند سرمایه‌گذاری اصولی و در جای مناسب در استان تاثیر گذار باشد.

وی عنوان کرد: مساله دیگر کم‌آب شدن چشمه‌ها و ذخایر آبی است و روستائیان با صرف میلیاردها تومان اعتبار انتقال آب را انجام داده‌اند و اکنون این چشمه ها کم‌آب شده اند و نیاز است بدانیم که این چشمه‌ها چه مقدار منابع آبی پایدار دارد و ضعیت این ذخایر چگونه است.

استاندار گیلان تصریح کرد: در بخش آبخیزداری نیز با نوسانات منابع آبی، کاهش و افزایش آب و حتی در بستر دریا روبرو هستیم. اگر روسیه لایروبی ۱۵ نقطه از رود ولگا که در حال انجام است به پایان برساند، که در این صورت باید بدانیم در صورت لایروبی این رودخانه در سواحل با پیشروی آب دریای خزر روبرو خواهیم بود و وضعیت تالاب‌ها و ۹ هزار هکتار آب‌بندانهای استان به چه صورت خواهد بود؟

عباسی ادامه داد: این مطالعات به ما کمک خواهد کرد بتوانیم از همه زوایای علمی، اطلاعات پایه را به طور کامل استخراج کرده و تصمیم گیری درست داشته باشم.

وی اضافه کرد: انجام مطالعات ژئو فیزیک هوایی در این طرح شاید بتواند به ما در شناسایی ذخایر ارزشمند معدنی در استان کمک کند. گیلان با فقر معدن روبرو است و این مطالعات باید به ما در اکتشاف معدن کمک کند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و کشت های نوین گلخانه ای را پیاده کرده و توسعه می دهیم، این مطالعات می تواند به ما برای تولیدات برنج، چای، مرکبات و زیتون و بسیاری از موارد دیگر در شناخت خاک مرغوب و یا پیشگیری از فرسایش خاکی کمک کرده بتوانیم آن‌را حفظ کنیم و در جذب سرمایه گذار هم کمک خواهد کرد.

وی چشم انداز آینده گیلان را بسیار روشن و امید بخش دانست و افزود: این مطالعات می تواند در انجام پروژه راه آهن رشت-آستارا که به اوراسیا، قفقاز و آسیای میانه متصل می شود نیز کمک موثری کند تا در آینده با اطمینان و امنیت خاطر بیشتر در سرمایه گذاری و توسعه در همه بخش ها بتوانیم قدم‌های محکمی برداریم.

مطالعات زمین شناسی دریایی در پنج هزار پهنه از سواحل استان گیلان انجام می شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم در این مراسم با بیان اینکه مطالعات زمین شناسی دریایی در پنج هزار پهنه از سواحل استان گیلان انجام می شود، گفت: در این طرح، اکتشاف از منابع معدنی داخل آب که دسترسی مردم عامی به آن کمتر است، اجرایی می شود.

علیرضا شهیدی هدف از اجرای این طرح را توسعه مناطق کم‌برخوردار در راستای رونق بخش معدن و زیرساخت‌های عمرانی کشور، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی و متخصص، تولید اطلاعات زیرساختی کاربردی متناسب با سیاست‌های آمایش سرزمین در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نوین نسل دوم، اکتشاف سیستماتیک و هدفمند ذخایر معدنی، افزایش پوشش برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در راستای تکمیل اطلاعات عمقی علوم زمین و کشف ذخایر جدید معدنی و نیز ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت و معدن و افزایش بازدهی و بهره‌وری آنها عنوان کرد.

وی گفت: نقشه‌هایی که در خشکی و دریا تهیه می شود آلاینده های زیست محیطی موجود را مشخص می کند و در پروژه های عمرانی کاربرد بسیاری دارد. این نقشه‌ها می تواند در جانمایی شهرها، بنادر و حاشیه سواحل اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار دهد. در حوزه ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک نیز این نقشه ها بسیار اثر گذار خواهند بود.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه رژیم حقوقی دریای کاسپین هنوز نهایی نشده است این اطلاعات می تواند نشان دهنده آن باشد که در چه عمق و طولی از دریا در محدوده سرزمینی ما مواد معدنی وارد دریا می شود که در سیاست گذاری های آینده از آن بهره ببریم.

وی به کاربرد این نقشه ها در بخش گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: این نقشه ها می تواند جاذبه های زیر دریا را شناسایی کند و در جذب توریست اثر گذار باشد.

شهیدی گفت: در دریای خزر ۸۱ عنوان پروژه، خلیج فارس ۲۰۴ پروژه و در دریای عمان ۸۴ پروژه در این رابطه تعریف شده است که در استان گیلان در شهرهای آستارا، چوبر، هشتپر، رضوانشهر در سه لایه نقشه های ژئوشیمی رسوبی، آلاینده های زیست محیطی ونقشه های ژئومورفولوژی سواحل و نقشه های رسوب شناسی ۲۷ عنوان پروژه در وسعت پنج هزار و ۶۲۵ کیلومتر مربع تهیه می شود.

وی با بیان اینکه در دنیا ۴۳ مخاطره طبیعی وجود دارد که در کشور ما ۳۴ مورد آن اتفاق می افتد و در این میان گیلان فقط با مساله فرونشست زمین مواجه نیست و سایر مخاطرات در آن حادث می شود که به همین منظور در کنار این طرح یک طرح دیگر از استان گیلان آغاز شده است که طرح مخاطرات می باشد که با توجه به وجود مخاطرات طبیعی درگیلان این خطه انتخاب شده تا نخستین بار این پروژه در آن اجرا شود.

وی ضرورت اجرای طرح تحول مخاطرات زمین‌شناختی را شناسایی مسیر انتشار آلودگی‌های موجود در آب و خاک مناطق شهری و مراکز جمعیتی، اجرا و طراحی اصولی در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، جانمایی‌های شهری و ایمن‌سازی آن‌ها، شناخت آبخوان‌ها به منظور پایش پدیده فرونشست، آمایش مخاطرات طبیعی، گوناگونی آن‌ها و مطالعه ریسک و خطر آسیب‌پذیری ضرورت اجرای طرح تحول مخاطرات زمین‌شناختی، شناسایی مسیر انتشار آلودگی‌های موجود در آب و خاک مناطق ومراکز جمعیتی، اجرا و طراحی اصولی در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، جانمایی‌های شهری و ایمن‌سازی آن‌ها، شناخت آبخوان‌ها، آمایش مخاطرات طبیعی، گوناگونی آن‌ها و مطالعه ریسک و خطر آسیب‌پذیری اعلام کرد.

شهیدی یکی از نقشه های بسیار کاربردی در این طرح را نقشه های خطر فرسایش واحدهای سنگی اعلام کرد و افزود: سرعت فرسایش خاک در کشورما از استاندار جهانی بیشتر است و این امر موجب می شود زمین های حاصلخیز خود را از دست دهیم که در اقتصاد استان و بخش کشاورزی اثر مستقیم دارد که در این میان این موضوع در نقشه های تهیه شده در این استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انجام فعالیتهای معدنی در استان نیازمند مطالعات پایه و زمین شناسی است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه معادن و صنایع وابسته به آن سرچشمه و زیربنای توسعه و آبادانی کشور است گفت: انجام فعالیتهای معدنی از اکتشاف تا بهره برداری نیازمند مطالعات پایه و زیربنایی زمین شناسی و شناخت فنی مخاطرات در پهنه های معدنی است.

تیمور پورحیدری تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری را ۴۷ مورداعلام و عنوان کرد:: در این استان منابع معدنی غیر از شن، ماسه و مصالح معمول مانند مس چولی، خاک نسوز، میکا، آهک، مارن و حتی طلا وجود دارد و نیامند مطالعات زمین شناختی فنی ومهندسی دقیق می باشد.

وی تصریح کرد: ایران از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم‌نظیری برخوردار است که بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است حال آنکه با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان؛ هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را در خود دارد و برای دستیابی به این ذخایر غنی مطالعات فنی متخصصین زمین شناسی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی گفت: باید برروی پهنه های اکتشافی امید بخش استان کار مطالعاتی انجام شود تا ایمیدرو و تهیه و تولید مواد معدنی برای سرمایه گذاری در این بخش اقدام کنند، در حوزه کانسارهای فلزی و کانی های غیرفلزی نیز باید مطالعه صورت گیرد تا به مرحله صدور پروانه اکتشاف و طرح تفصیلی برسند.

پورحیدری بر لزوم مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای تشخیص عناصر معدنی با ارزش قابل استخراج برای استان نیز تاکید کرد و افزود: باتوجه به مخاطرات طبیعی که استان گیلان با آن مواجه است به پیوست زمین شناسی در این بخش همچنین در حوزه تالاب انزلی که از عناصر ارزشمند معدنی برخوردار است باید اقدامات پدافندی صورت گیرد.

وی گفت: در استان گیلان اولویت بر احیائ معادن راکد و متروک است تا مردم منطقه بتوانند از مزایای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال آن بهره مند شوند لذا در این راستا از سال گذشته با احصاء و بررسی وضعیت معادن گیلان اقدام به برگزاری مزایده معادن راکد کردیم که تعداد ۷۱ معدن به منظور راه اندازی به برندگان دارای صلاحیت فنی و مالی واگذار شد.

پورحیدری تاکید کرد: هم اکنون بیش از ۲۲۰ واحد صنایع معدنی نیز در سراسر گیلان وجود داد که نسبت به فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده فعالیت می کنند و زمینه اشتغال افزون بر هفت هزار نفر را فراهم کرده اند. به نظر می رسد با تغییر سیستم مدیریت معادن و واگذاری کار به بخش خصوصی دارای اهلیت و صلاحیت، بتوان در کوتاه مدت وضعیت اقتصادی بسیاری از معادن را اصلاح کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha