۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85168137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر جهادکشاورزی از بزرگترین طرح آبیاری نوین تحت فشار کشور دیدن کرد

گرگان- ایرنا- وزیر جهادکشاورزی در سفر به گلستان از بزرگترین طرح آبیاری نوین تحت فشار کشور در زمینی به مساحت چهار هزار هکتاری در منطقه انبارالوم شهرستان آق‌قلا دیدن کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت عصر چهارشنبه در جریان بازدید از پروژه در دست اجرای آبیاری نوین تحت فشار در منطقه انبارالوم آق قلا، با تعدادی از کشاورزان ذی نفع این پروره به گفت و گو نشست.

کشاورزان ذی نفع اجرای پروژه ضمن قدردانی از حمایت دولت سیزدهم، خواستار تسریع در
در اجرای آن شدند.

طرح پوشش چهار هزار هکتاری آبیاری تحت فشار در منطقه «انبارالوم» در شهرستان آق قلا توسط قرارگاه خاتم الانبیا در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و به گفته مسوولان آن تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

براساس گزارش پیمانکار اجرای طرح تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار هزینه شده است.

مدیر تعاون روستایی گلستان در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: این سامانه نوین آبیاری تحت فشار برای پوشش چهار هزار هکتار زمین کشاورزی متعلق به ۶۷۰ بهره بردار ساکن ۶ روستای بخش «انبارالوم» شهرستان آق قلا به اجرا درآمده که این جمعیت بهره‌بردار در قالب ۲ شرکت تعاونی «وحدت» و «رسالت» سازماندهی شده است.

حجت الله صالح المومنین افزود: مصرف بهینه آب و صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب کشاورزی از ۱۶ به هشت میلیون متر مکعب ، استقرار مدیریت مشارکتی آب در قالب ۲۹ گروه، یکپارچگی کشت محصولات وافزایش بازدهی، اصلاح و بهبود الگوی کشت، ممانعت از مهاجرت روستاییان منطقه ، ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از جمله مزایای طرح است.

به گفته وی محل تامین آب موردنیاز اجرا طرح از سد وشمگیر است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۸۲ کیلومتر از ۱۴۶ کیلومتر اجرای طرح مزبور لوله گذاری شده است.

صالح المومنین بیان کرد: برای تکمیل این طرح برآورد فعلی چهار هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی ( جهادکشاورزی) و خودیاری کشاورزان منطقه است.

وی ادامه داد: پیگیری برای دریافت تسهیلات از سوی کشاورزان منطقه با همکاری بنیاد برکت وقرارگاه خاتم الانبیا از بانک عامل به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال به کارمزد چهار درصد به عنوان تامین سهم آورده این قشر در دست پیگیری است.

بازدید از کارخانه لبنیات صباح در آزادشهر، نخ ریسی پنبه در علی آبادکتول، گفت و گو با فعالان بخش کشاورزی و تشکل‌های کشاورزی و بازدید از پروژه پرورش میگو د گمیشان از برنامه‌های کاری وزیر جهادکشاورزی در سفر به گلستان است.

گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، وجود ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، پرورش یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین، وجود بیش از یک هزار واحد مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورش، وجود ۳۷۸ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت فرآوری سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی، از قطب‌های مهم تولیدمحصولات کشاورزی برای نقش آفرینی در پایداری امنیت غذایی کشور است.

اکنون مطابق داده های آماری جهادکشاورزی گلستان، این استان در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha