مراجعه یکهزار و ۴۷۲ نفر به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان به خاطر نزاع بود

سمنان- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: یکهزار و ۴۷۲ نفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی استان در بهار امسال مراجعه کردند.

مهدی نوروزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طبق گزارش‌ها، نزاع و درگیری در استان سمنان طی سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: از مجموع مراجعه کنندگان نزاع در سه ماه نخست امسال ۹۲۶ آقا و۵۴۶ خانم بودند. این در حال است که یکهزار و ۳۴۰ نفر بهار سال گذشته به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان سمنان مراجعه کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان تصریح کرد: ۸۶۷ آقا و ۴۷۳ خانم در مراکز پزشکی قانونی استان برای بررسی آسیب‌های ناشی از نزاع معاینه شدند.

وی توصیه کرد: ظاهر خون آلود تاثیری در صدور نظریه کارشناسی به وسیله پزشکی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است، معاینه دقیق‌تر ضایعات نیازمند تمیزبودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است.

نوروزی تصریح کرد: برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع به وسیله سازمان پزشکی قانونی، ارائه معرفی‌نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.

وی تاکید کرد: افراد برای رسیدن به حق خود باید به مراجع قضایی مراجعه کنند و نزاع نه تنها رفع‌کننده مشکلات نیست، بلکه به افزایش آسیب و بزهکاری‌های اجتماعی دامن می‌زند و جز ایجاد مشکلات اجتماعی و حقوقی برای افراد خاطی و در بعضی از موارد قصاص و محکومیت مالی ثمری برای این بزهکاری متصور نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: سوءتفاهم و ناتوانی در کنترل خشم عامل اصلی ایجاد نزاع و درگیری است و مدیریت و کنترل خشم، خویشتن‌داری، آموزش مهارت های زندگی با رویکرد گفت و گو و صبوری در مقابل سوء تفاهم و مشکلات، راهبرد اساسی برای کاهش نزاع در جامعه است.

به گزارش ایرنا، صدمات ایجاد شده در نزاع(شامل آثار ضرب و جرح) مشمول دیه یا ارش است.

در دیه که مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است.

اَرش نیز دیه غیرمقدر است و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت خسارت دیده و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند.

بنابراین در مواردی که برای صدمه وارده دیه مقدر وجود نداشته باشد، کارشناس پزشکی قانونی بر اساس نوع جراحت و کیفیت آن و تأثیر بر سلامت فرد خسارت دیده و ایجاد یا عدم ایجاد نقص عضوی و تأثیر در کارایی عضو یا اندام، اقدام به تعیین ارش می کنند که میزان ارش نسبت به دیه کامل انسان تعیین می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha