۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85168624
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی

۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبر: 85168624
سعید وحیدی
زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- افزودن ۳۶ تخت درمانی، نصب دومین دستگاه شتاب دهنده خطی بیماران سرطانی، تخصیص ۱۳ دستگاه دیالیز و ۲ دستگاه ام آری و سی تی اسکن بخشی از اقدامات دولت برای زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی است.

به گزارش ایرنا، تجهیزات پزشکی بی تردید نقش موثری در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران دارند تا جایی که بدون وجود این گونه تجهیزات، امر حیاتی سلامت، درمان و تشخیص در سطح بسیار ابتدایی و به صورت کاملا نارسایی انجام می‌شود و در واقع داشتن تجهیزات درمانی جدید، موفقیت بخش درمان را در ارایه خدمات صحیح و سریع به بیماران سرپایی و بستری تضمین می‌کند.

دولت نیز با آگاهی از نقش این تجهیزات درمانی در ارتقای سلامت با نگاهی عدالت محور، حوزه درمان استان‌های کم برخوردار را مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات درمانی کرده است.

تجهیزاتی که خراسان شمالی به عنوان یکی از استان‌های کم برخوردار سال‌ها از کمبود و فرسودگی آن رنج می‌برد، به گونه‌ای که بیماران کلیوی همواره در صف انتظار دیالیز بودند و بیماران سرطانی به دلیل نبود تجهیزات برای درمان راهی پایتخت و کلانشهرها می‌شدند.

خوشبختانه طی عملکرد ۲ ساله دولت بسیاری از تجهیزات درمانی مورد نیاز تامین و با رویکرد توزیع عادلانه، خدمات سلامت در دسترس مردم این استان قرار گرفته است تا اهالی شمالشرق کشور نیز طعم عدالت درمانی را بچشند.

زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی

افزودن ۳۶ تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می‌گوید: با نگاه عدالت محور دولت طی ۲ سال اخیر ۳۶ تخت روانپزشکی و مراقبت ویژه با تجهیزات کمک تنفسی به ظرفیت درمانی استان افزوده شد.

دکتر عبدالله کبریایی می افزاید: از این تعداد؛ ۱۹ تخت مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های امام رضا(ع)، امام علی(ع) و امام حسن(ع) بجنورد و بیمارستان آیت الله هاشمی رفسجانی شیروان و ۱۷ تخت نیز مربوط به بخش اعصاب و روان در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد است.

وی ادامه می‌دهد: بیمارستان امام رضا(ع) بخش‌های مختلفی همچون اعصاب و روان دارد که تاکنون به آن کمتر توجه شده، در حالی که این بخش نیازمند توجه بیشتری است.

کبریایی یادآور می شود: خراسان شمالی پیش از این در مجموع یکهزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی داشت.

زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی

اختصاص ۱۳ دستگاه دیالیز به مراکز درمانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می‌گوید: ۱۳ دستگاه دیالیز به ارزش ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مراکز درمانی استان اختصاص یافت.

دکتر جواد شاهین‌فر می افزاید: از این تعداد؛ سه دستگاه برای راه‌اندازی مرکز دیالیز در شهرستان راز و جرگلان و سایر دستگاه‌ها نیز برای توسعه مراکز دیالیز شیروان، جاجرم و بیمارستان امام علی(ع) بجنورد اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه عدالت در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی است، تأکید می‌کند: پیگیری‌های لازم همچنان برای رفع کمبودهای درمانی استان بویژه مناطق محروم در حال انجام است.

تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج در استان شناسایی و در سامانه اختصاصی این دانشگاه برای بهره‌مندی از خدمات صندوق بیماران خاص ثبت شده که از این تعداد ۲۷۹ بیمار دیالیزی است.

شاهین فر با اشاره به خرید ۲ دستگاه دیزل ژنراتور برای بیمارستان پورسینای شهرستان مانه و سملقان می‌گوید: ارزش ریالی این دستگاه ها ۴۶ میلیارد ریال است که با اضافه شدن این تجهیزات جدید تعداد دیزل ژنراتورها به ۱۸ عدد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی یادآور می شود: دستگاه‌های دیزل ژنراتور به‌منظور تامین برق اضطراری بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجود چنین دستگاه‌هایی در بیمارستان‌ها بسیار حیاتی است، چرا که این دستگاه‌ها در صورت قطع شدن برق بیمارستان، برق مورد نیاز و اضطراری را تامین می‌کنند.

زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی

مجهز شدن به دومین شتاب‌دهنده درمان بیماران سرطانی

شاهین فر در ادامه می‌گوید: اخیرا یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی پیشرفته برای درمان بیماران سرطانی استان با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار وارد خراسان شمالی شد.

وی بیان می‌کند: پیش از این تنها یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی در خراسان شمالی وجود داشت که پاسخگوی درمان بیماران خاص سرطانی نیازمند پرتودرمانی و با وزن بالا نبود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می افزاید: این دستگاه شتاب‌دهنده جزو پیشرفته ترین دستگاه ها است که برای درمان بیماران سرطانی در بیمارستان امام علی(ع) بجنورد راه اندازی شده است.

شاهین فر ادامه می دهد: اینک حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی در خراسان شمالی وجود دارد که راه‌اندازی این دستگاه گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات و دردهای بیماران سرطانی استان است.

زدودن غبار فرسودگی از تجهیزات درمانی خراسان‌شمالی

اختصاص ۲ دستگاه «ام آر آی» و «سی تی اسکن»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه می‌گوید: ۲ دستگاه تصویر برداری ام آر آی و سی تی اسکن از محل اعتبارات بانک جهانی به مراکز درمانی استان اختصاص یافت.

کبریایی می‌افزاید: این دستگاه‌های پیشرفته به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال در بیمارستان‌های امام حسن(ع) بجنورد و بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شیروان راه اندازی خواهد شد.

وی می‌گوید: این دستگاه‌ها محصول شرکت‌های فیلیپس و زیمنس از پیشرفته‌ترین دستگاه موجود در کشور است که قابلیت حمل بیمار در وزن‌های بالا را دارد و با ورود این تجهیزات به بیمارستان‌های استان چالش تصویر برداری بیماران وزن بالا مرتفع می‌شود.

کبریایی از آماده شدن زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی برای نصب این تجهیزات خبر داد و خاطرنشان می کند: زیرساخت‌های نصب این تجهیزات سرمایه‌ای در بیمارستان‌ها با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال آماده‌سازی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان می‌کند: پس از آماده‌سازی فضای فیزیکی جهت نصب و به محض ورود این تجهیزات به استان شاهد نصب و بهره‌برداری از آن‌ها خواهیم بود.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون هفت هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha