جلوگیری از اضافه برداشت چاه های کشاورزی در دستور کار شرکت آب منطقه ای کرمانشاه است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه؛ صیانت از آب‌ های زیر زمینی را از مهم ترین برنامه های وزارت نیرو براساس سند سازگاری با کم آبی دانست و گفت: کنترل و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های کشاورزی از مهم ترین این برنامه ها است که در دستور کار شرکت های آب منطقه‌ای استان ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «رسول فرهادی» روز پنجشنبه در نشست آمادگی برای شروع برنامه های مدیریت توامان آب و برق حوزه آبریز کرخه و حوزه آبریز مرزی غرب کشور؛که با حضور پنج استان کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان و کردستان در سرسرای شرکت آب منطقه ای کرمانشاه برگزار شد، به اهمیت نگاه و مدیریت یکپارچه شرکت های آب منطقه ای استان ها در اجرای این طرح تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این نشست ها در تمام استان ها براساس حوزه آبریز آنها برگزار می شود؛ هماهنگی و هم افزایی بین مدیران مجریان عملیاتی این طرح در شرکت های آب منطقه حوزه آبریز کرخه و حوزه غرب کشور را هدف اصلی تشکیل این نشست اعلام کرد.

جلوگیری از اضافه برداشت چاه های کشاورزی در دستور کار شرکت آب منطقه ای کرمانشاه است

فرهادی محور اصلی این نشست را تشریح مسایل در ارتباط با نحوه کنترل و جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه های کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: مقرر شده در این طرح با هم افزایی شرکت توزیع نیروی برق استان ها چاه های کشاورزی که ۷۰ درصد بیشتر از سهیمه آب ( مجوزشان) برق مصرف می کنند، شناسایی شوند.

وی گفت: ابتدا این طرح به مدت ۲ ماه به صورت آزمایشی در استان ها اجرا می شود.

فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب بسیار مهم تر از برخورد سلبی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود؛ با بیان اینکه کشاورزان یک قشر زحمت کش هستند که برای تامین معیشت خود شب و روز تلاش می کنند از مدیران و مجریان این طرح خواست با زبان بسیار ساده نه پیچیده براساس فرمول، شاخص علمی و ضریب ریاضی؛ درباره رعایت الگوی کشت و مدیریت مصرف آب با آنها صحبت کنند.

فرهادی در ادامه فرهنگ سازی و نهادینه کردن بهینه مصرف کردن آب در بخش کشاورزی را بسیار مهم تر از برخوردهای سلبی دانست و از مجریان این طرح خواست اولویت خود را فرهنگ سازی و توضیح مسائل با زبان ساده و قابل فهم قرار دهند.

وی در ادامه به نقش پر رنگ دستگاه های جهاد کشاورزی و شرکت های توزیع نیروی برق در اجرای طرح کنترل و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های کشاورزی اشاره کرد و گفت: پس از هم افزایی و همدلی بین مجریان طرح در شرکت های آب منطقه ای استان ها در قالب کارگروه های هماهنگی و هم افزایی با این دستگاه ها در مراحل بعد در دستور کار است.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت هزار و ۷۷۰ کیلومتر رودخانه و ۱۲ سد در حال بهره برداری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha