چهار اثر تاریخی و فرهنگی یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

یزد- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی استان یزد از ثبت چهار اثر تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این آتار در شهرستان‌های مروست و اشکذر به ثبت رسیدند.

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید شاکری شمسی افزود: خانه خواجه زاده مروستی با شماره ۳۳۸۶۲ در شهرستان مروست، خانه حقیر به شماره ۳۳۸۳۴، خانه حیدری به شماره ۳۳۸۳۵ و خانه امینی با شماره ۳۳۸۶۳ از شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۹۸۶ اثر فرهنگی و تاریخی استان یزد در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این میان ۱۷۰۶ اثر در حوزه غیرمنقول و ۷۹ اثر در حوزه منقول و ۱۴۳ اثر در حوزه ناملموس و ۵۸ اثر در حوزه طبیعی بوده است.
شاکری تأکید کرد: مطالعه و بررسی آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به‌منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی – فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی از وظایف مهم ماست که با ثبت و معرفی هر چه‌بهتر آن‌ها، گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای این مواریث ارزشمند برداشته می‌شود.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha