موضوعات مطرح شده در گذشته برای توسعه گردشگری دریایی کشور شعاری بود

نوشهر- ایرنا- رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: در حوزه گردشگری دریایی کشور در گذشته در عمل اتفاق خاصی رخ نداده و بیشتر موضوعات مطرح شده شعاری بود.

به گزارش ایرنا، فرید جواهر زاده روز پنجشنبه در آیین رونمایی از پوستر چهارمین کنفرانس اکوتوریسم، بیوتوریسم و حفاظت از تنوع زیستی در دانشگاه دریایی نوشهر اظهار امیدواری کرد که بعداز اخذ مجوز های لازم و با انتشار فراخوان علمی و همراهی و هم نظری متخصصان، علاقه مندان و صاحب نظران اندیشه و فکر بتوانیم در پایان این کنفرانس شاهد دستاورد های علمی و جهت دهی به برنامه های حوزه بیوتوریسم و به ویژه گردشگری دریایی باشیم.

وی از برگزاری این کنفرانس در آذر ماه سال جاری خبر داد و افزود : بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این رویداد در قالب کنفرانس های سالانه انجمن علمی طبیعت گردی ایران وبا تمرکز بر حوزه تخصصی بیوتوریسم، اکوتوریسم و تنوع زیستی برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران از واکاوی هرساله موضوعات مورد نظر در حوزه اکوتوریسم ایران توسط این انجمن گفت که با هم اندیشی متخصصین، استادان و صاحب نظران این حوزه محور های این کنفرانس مورد بررسی دقیق علمی قرار می گیرد.

جواهرزاده خاطرنشا کرد: : توجه به مفاد برنامه هفتم توسعه کشور که این روز ها در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار دارد به موضوع گردشگری دریایی برای نخستین بار در برنامه های کلان کشور توجه شده و از آنجا که حوزه گردشگری دریایی عرصه ای بسیار مهم و تاثیرگذار در زمینه های اقتصادی و معیشت جوامع محلی است میتواند مورد اقبال استان های ساحلی ایران نیز باشد.

وی از نیازمندی حوزه اکوتوریسم و گردشگری به توجه دقیق علمی و موشکافانه در برنامه ریزی های کلان اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد : باید با همراهی و استفاده از نظرات دانشگاهیان و متخصصین امر توجه به این حوزه که در سال های اخیر مورد غفلت واقع شده در دستور کار قرار بگیرد و این رویداد می تواند سرآغازی برای هم افزایی بین متخصصین و دانشگاهیان و دست اندرکاران حوزه مهارتی در گردشگری کشور باشد.

موضوعات مطرح شده در گذشته برای توسعه گردشگری دریایی کشور شعاری بود

جواهرزاده با اشاره به این که در این کنفرانس به بحث منابع طبیعی و محیط زیست در منطقه شمال کشورنیز توجه ویژه شده اظهار امیدواری کرد در این همایش به دستاوردهای متناسبی دست یافت.

وی توجه ویژه این کنفرانس به مقوله جنگل های هیرکانی را یادآورد شد و گفت: یکی از محورهای ویژه این کنفرانس توجه به جنگل های هیرکانی است که باید آن را فاخر ترین اثر طبیعی زیست بوم کشور تلقی کنیم.

مهرداد خزایی پول مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر به موضوعاتی چون جنگل های هیرکانی و دریای کاسپین اشاره کرد و از برگزاری این کنفرانس علمی در روزهای یکم و دوم آذر ماه سال جاری در شهرستان نوشهر خبر داد.

وی به اهمیت جنگل های هیرکانی و قدمت ۵۰ میلیون ساله آن اشاره و تاکید کرد که این نوع جنگل ها از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردارند و همچنین دریای کاسپین به دلیل نزدیکی به جنگل های هیرکانی و وجود رشته کوه البرز باعث ایجاد یک اقلیم خاص و منحصر به فرد در شمال کشور شده است که همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران و طبیعتگردان است.

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای چهارمین دوره این کنفرانس علمی در شهرستان نوشهر دریچه ای تازه با نگاه علمی به جنگلهای هیرکانی و دریای کاسپین گشوده شودتا بتوانیم این منابع طبیعی را برای نسل های آتی باقی بگذاریم.

موضوعات مطرح شده در گذشته برای توسعه گردشگری دریایی کشور شعاری بود

برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۷۳ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

گردشگری دریایی یکی از آرزوهای اهالی و گردشگران دریادوست خطه شمال به ویژه غرب استان مازندران بوده است که به گفته کارشناسان برای تحقق این مهم نیازمند تامین زیرساخت های آن است که یکی از راهبردهای دولت سیزدهم در واقع استفاده از اقتصاد دریا محور است که برای این مهم برنامه ریزی های لازم انجام شده است. گ

البته بسیاری از فعالان حوزه گردشگری معتقدند که صنعت گردشگری در شمال ایران نیازمند تهیه نقشه راه گردشگری است که این مهم در حوزه گردشگری دریایی نیز باید مورد توجه جدی برنامه ریزی امر قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha