۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۹
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85169150
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پوتین: عضویت احتمالی اوکراین در ناتو تهدید امنیتی برای روسیه و کی‌یف است

تهران-ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت که عضویت احتمالی اوکراین در ناتو تهدیدی برای روسیه است و وضعیت امنیتی اوکراین را نیز بهبود نمی‌بخشد.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "اسپوتنیک", پوتین افزود: ما بارها در مورد عضویت اوکراین در ناتو صحبت کرده‌ایم، عضویت این کشور در ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه است. یکی از دلایل عملیات ویژه نظامی، تهدید ورود اوکراین به ناتو است. من اطمینان دارم که عضویت کی‌یف در این سازمان امنیت این کشور را افزایش نخواهد داد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که روسیه صادرات غلات دریای سیاه خارج خواهد شد مگر اینکه خواسته‌های این کشور برآورده شود.

پوتین در اظهارات خود به تلویزیون دولتی روسیه گفت که سازمان ملل تاکنون نتوانسته راه حل رضایت بخشی برای این موضوع ارائه دهد و وی دریافت نامه دبیرکل سازمان ملل را رد کرد.

این درحالی است که سازمان ملل از ارائه نامه به روسیه خبر داده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد پیشنهاداتش در نامه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره حفظ توافق غلات منجر به راه حلی مثبت شود.

دبیرکل سازمان ملل که به بلژیک سفر کرده است، روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه در نشستی خبری در پاسخ به این سوال که آیا روسیه به نامه وی پاسخ داده است و آیا توافق صادرات غلات دریای سیاه فراتر از هفدهم جولای تمدید خواهد شد گفت: ما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

گوترش توضیح داد: ما به دلایلی که مربوط به لزوم تضمین امنیت غذایی در جهان است، به ویژه تامین دسترسی کشورهای در حال توسعه به غذا و کودهای شیمیایی با قیمت مناسب، به تمدید این توافق متعهد هستیم. ما کاملا متعهد به اطمینان از گسترش طرح دریای سیاه و موفقیت صادرات مواد غذایی و کودهای روسیه هستیم.

توافق ابتکار دریای سیاه موسوم به توافق غلات (جولای) ژوئیه گذشته (تیر ۱۴۰۱) در استانبول به امضای ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین رسید. هدف این توافق از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین بود که به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شده بود.

این توافق از زمان اجرا تاکنون چندین بار تمدید شده است که آخرین بار در ۱۸ مِه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) و به مدت دو ماه بود.

به گزارش ایرنا، نشست دو روزه ناتو در ویلنیوس روز چهارشنبه با حمایت قاطع از اوکراین به پایان رسید زیرا اعضای ناتو بر روی یک بسته سه قسمتی به منظور نزدیک‌تر کردن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به توافق رسیدند و کشورهای گروه هفت نیز بیانیه مشترکی را در مورد تضمین‌های امنیتی برای کی‌یف امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha