قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

بندرعباس - ایرنا - اینکه درآمد حاصل از قاچاق سوخت به جیب چه کسانی سرازیر می‌شود را تقریبا همه می‌دانند (عده‌ معدودی که بیشترشان در خارج از کشور زندگی اَشرافی دارند) این‌ها برخی جوانانِ جنوب کشور را با پول بَرده خود کرده و آنها را به کام مرگ می‌فرستند و نتیجه ناامن شدن جاده‌ها را در داغدار شدن خانواده‌هایی می‌بینیم که هیچ ارتباطی با این پدیده، ندارند.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و همجواری با خلیج‌فارس از سالیان بسیار دور حیات خلوتی برای تاراج «سوخت» سرمایه ملی کشورمان به شمار می‌رفته و از آنجا که کارخانه‌ها و صنایع زیادی برای مشغول شدن جوانان نبود، دولت‌ها نیز برای امرار معاش مرزنشینان در این زمینه مماشات می‌کردند.

اما اکنون که صنایع بزرگی مانند پالایشگاه‌ها، شرکت‌های فولادی و ده‌ها صنعت اشتغال‌آفرین در این منطقه فعال و دولت سیزدهم نیز مشوق‌های زیادی از جمله تسهیلات ارزان قیمت و بسته‌های سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی مهیا کرده است دیگر تداوم روند پیشین در حوزه امرار و معاش از طریق سوخت‌بری، موضوعیت ندارد.

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

همواره خبرهایی در خصوص حوادث ناشی از قاچاق سوخت با تیترها و عناوینی همچون «پنج نفر در انفجار خودروهای حامل سوخت قاچاق در جاده میناب جان باختند»، «خودروهای قاچاق سوخت بازهم در میناب حادثه آفریدند»، «تصادف مرگبار در میناب ۶ کشته و ۲ مصدوم بر جا گذاشت» و «تصادف خودروی حامل قاچاق در جاده میناب هشت عضو یک خانواده را به کام مرگ برد و طایفه ای را داغدار کرد» به گونه‌ای در رسانه‌های فارسی زبان منتشر می‌شود که انگار همه مردم هرمزگان به قاچاق سوخت مشغول هستند درحالی که خوب می‌دانیم اینچنین نیست.

حافظان امنیت این استان در راستای حمایت از قربانیان قاچاق سوخت، شهدای عزیزی را تقدیم کرده‌اند و به برکت خون سرخ این شهدا، بزودی سایه سیاه مافیای قاچاقِ سوخت از سر مردم زحمتکش هرمزگان برداشته خواهد شد.

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

بیاییم گذری کوتاه بر تبعات این تجارت نامیمون داشته باشیم؛ ۱۹ آذرماه سال ۱۳۹۹ «سید مصطفی اعلم‌کمالی، مجید پرهون و محمود پودات، مصطفی سلیمانی و مرتضی ذاکری پنج آموزگار مینابی دبستان پسرانه حارث بندر کرگان شهرستان میناب در مسیر ۱۵ کیلومتری جاده میناب بر اثر انحراف به چپ یک وانت نیسان حامل قاچاق سوخت درگذشتند» و پنجم بهمن سال ۱۴۰۰ نیز تصادف یک نیسان حامل سوخت قاچاق با یک دستگاه خودرو پراید در محور میناب به جاسک، جان راننده نیسان را گرفت.

پنج ماه بعد در پنجمین روز از شهریور ۱۴۰۱ نیز پنج نفر در حادثه انفجار و آتش گرفتن چهار دستگاه خودروی حامل سوخت قاچاق در جاده بندرعباس - میناب جان باختند و طبق نظر اورژانس بیمارستان شهید محمدی، شدت انفجار و آتش به حدی بود که هر پنج نفر قبل از رسیدن اورژانس در شعله‌های آتش زنده‌زنده جان دادند.

یا خبر دلخراش‌تر دیگری که ۲۵ اردیبهشت ماه امسال مردم این استان به ویژه میناب و سیریک با شنیدن آن داغ دلشان شعله‌ور شد و زبانه کشید؛ تصادف خودروی حامل قاچاق در جاده میناب هشت کشته بر جا گذاشت، هفت نفر از جانباختگان سرنشین پژو اعضای یک خانواده بودند و راننده نیسان نیز یکی دیگر از قربانیان بود.

«فراموش نکنیم همان کشورها و مستکبرانی که ۴۴ سال ما و کشورمان را در محاصره اقتصادی قرار داده اند، امروز به دنبال بدست آوردن منابع نفتی ما از طریق قاچاق هستند و این نشانه وقاحت و نامردی دنیای استکبار است، البته با وجود دولت انقلابی و نیروهای مسلح کشورمان، این مستکبران به درماندگی افتاده‌اند»

رویکرد دولت

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

«تاکید دولت سیزدهم نسبت به احیای بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی راکد و اجرای بیش از ۴۷۰ طرح عمرانی و اقتصادی جدید در هرمزگان نیز در همین راستا بوده تا همه جوانان بومی این منطقه بتوانند در حوزه های مختلف مشغول به کار شوند، ایجاد اشتغال پایدار در این پهنه از کشورمان همواره مورد تاکید استاندار هرمزگان است و باز هم در همین راستا ۶ هنرستان جوار صنایع احداث و راه‌اندازی ۱۱ هنرستان دیگر در همجواری صنایع در دستور کار است تا جوانان، براساس نیاز صنایع موجود در استان، آموزش‌های لازم را ببینند و مشغول کار شوند. این موضوع یکی از اقدامات اساسی و ریشه‌ای در حل چالش بیکاری هرمزگان به شمار می‌رود که دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن دارد. مسلما وقتی مهارت‌ها بر اساس نیاز صنایع باشد، هیچ خانواده‌ای اجازه نمی‌دهد فرزندش بجای یک شغل آبرومند به دنبال فعالیت‌های غیرقانونی همچون قاچاق سوخت برود»

اعتراض مردم و مسافران این دیار نسبت به ناامنی جاده‌ها کار را به جایی رساند که چندی قبل، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در خطبه‌های نماز جمعه بندرعباس گفت: قاچاق سوخت مبحث مهمی است که باید مد نظر مسئولان برای برخورد و تقابل باشد، اما نباید عده‌ای که قاچاق نمی‌کنند و افراد عادی هستند گرفتار این موضوع شوند از این رو نیاز است دولت به فکر ساماندهی وضع فعلی باشد.

«در همین خصوص و برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی بنزین، چهار جایگاه برای عرضه بنزین با کارت سوخت آزاد مشخص شد»

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده تصریح کرد: دولت برای تولید بنزین هزینه زیادی می‌پردازد و آن را با قیمتی پایین در اختیار مردم قرار می‌دهد، نباید کاری کرد که این بنزین که با مشقت زیادی تولید می‌شود به آسانی به کشورهای دیگر قاچاق شود.

به گفته وی؛ قاچاق سوخت به سود دلالان و قاچاقچیان است، چرا که سوخت را تا حدود ۴۰ هزار تومان هم می‌فروشند و به ثروت می‌رسند، اما در بازدیدی از که از پمپ بنزین‌ها داشتم باید تدبیری در نظر گرفت که مردم عادی گرفتار مبارزه با قاچاق سوخت نشوند.

همچنین شهریورماه پارسال نیز رییس کل دادگستری هرمزگان تاکید کرد: هرکسی از قاچاق سوخت به بهانه اشتغال‌ دفاع کند به مردم و جوانان هرمزگان خیانت کرده است، قاچاق سوخت چالشی جدی بوده و حجم قاچاق در این استان روزانه حدود ۲ تا پنج میلیون لیتر است که حدود ۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

گردش مالی قاچاقچیان سوخت، روزانه ۵۰ میلیون تومان است

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

رییس کل دادگستری هرمزگان میانگین درآمد و گردش مالی روزانه قاچاقچیان را حدود ۵۰ میلیون تومان در استان اعلام کرد و افزود: یک قاچاقچی که با نیسان گازوئیل جابه‌جا می‌کند در هر سرویس بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد دارد که در هر روز فقط با ۲ سرویس قاچاق، حدود ۵۰ میلیون تومان به دست می‌آورد که چند برابر حقوق ماهانه یک مدیر عالی رتبه است.

لنج‌های متخلف روزانه ۱.۵ میلیارد تومان درآمد دارند

قهرمانی اضافه کرد: لنج‌های متخلف نیز روزانه یک و نیم میلیارد تومان از قاچاق سوخت درآمد دارند.

وی گفت: امروزه همین افراد با این درآمد، شغلشان را با شهردار شدن و مدیرعاملی شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌های بزرگ کشور هم عوض نمی‌کنند.

قاچاق سوخت و ترک تحصیل برخی دانش‌آموزان

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

دادستان بندرعباس نیز پنجشنبه ۲۲ تیرماه نیز در جریان برگزاری دومین نشست فعالان اقتصادی با مسئولان قضایی در اتاق بازرگانی بندرعباس به موضوع قاچاق سوخت اشاره و بیان کرد: سود بالای قاچاق سوخت باعث شده برخی دانش‌آموزان تحصیل را رهاکرده و به سمت قاچاق سوخت بروند.

علیرضا احمدی‌منش گفت: این موضوع باعث می‌شود که در آینده علاوه بر اینکه برای اداره استان به لحاظ تامین نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده با مشکل مواجه شویم با تداوم روند فعلی از صادرکننده سوخت به واردکننده آن نیز تبدیل خواهیم شد.

درآمد قاچاق سوخت پول حرام است؛ خانواده‌ها اجازه ندهند لقمه حرام قاچاق سوخت در سفره شان وارد شوداین مقام قضایی با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر مصرف بنزین در استان کاهش یافته است؛ درآمد قاچاق سوخت را پول حرام دانست و از خانواده‌ها خواست اجازه ندهند لقمه حرام قاچاق سوخت در سفره شان وارد شود.

این روزها در کنار اخبار ریز و درشت کشفیات و برخورد با قاچاقچیان سوخت (فرمانده انتظامی استان هرمزگان نیز در جدیدترین آمارهای کشفیات سوخت اعلام کرد: مرزبانان هرمزگانی در حین گشت‌زنی در محور ساحلی شهرستان میناب با قاچاقچیان سوخت برخورد کردند؛ مرزبانان پس از بررسی مناطق، چهار محفظه پلاستیکی معروف به مشک ماری، حاوی ۳۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل، به ارزش ۹۰ میلیارد ریال کشف کردند)، کارشناسان و مسوولان انتظامی و مرزبانی نسبت به آسیب‌های جدی این پدیده هشدار می‌دهند.

رونق کسب و کارهای کاذب، ناامنی ترافیکی، تجمل‌گرایی و رفاه طلبی، شکاف درآمدی، مخاطرات زیست محیطی، تخریب اعتماد نهادی، تضعیف فرهنگ کار و تلاش، فساد مالی و کلاهبرداری، قانون‌گریزی و افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله فساد و طلاق در جامعه بخشی از آسیب‌های جدی است که این روزها مسوولان انتظامی در مجالس مختلف به خانواده‌ها هشدار می‌دهند.

«اگر کسی بتواند با قلم و زبان و اقدام خود جلوی کشته شدن یک نفر را بگیرد ولی سکوت کند در خون‌های ریخته شده شریک است»

سید مرتضی اولادعلی معاون اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان که در بخش‌های مختلف مرزبانی کشور خدمت کرده است با بیان اینکه تلفات جاده‌ای یکی از بزرگترین آثار قاچاق سوخت در استان هرمزگان است، گفت: سال گذشته ۱۲۰ نفر در جاده‌های این استان توسط قاچاقچیان سوخت کشته شدند و از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۵ نفر از نوزاد سه ماهه گرفته تا پیرمرد ۸۰ ساله در جاده‌‍‌های این استان در آتش سوخته و جانشان را از دست داده‌اند.

معاون اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان با بیان این جمله که؛ چرا برخی افرادی که رسانه و تریبون دار هستند برای مردم بیان نمی کنند، ضمن قدردانی از امام جمعه بندرعباس که بارها در تریبون نمازجمعه به موضوع قاچاق سوخت پرداخته و رییس کل داددگستری و استاندار که پیگیر این موضوع هستند، گفت: بقیه افراد کجا هستند! مسئولانی که پشت مبحث معیشت مردم پنهان می‌شوند، واقعیت ها را به مردم بگویید، مسئولانی که می‌بینید این همه انسان در جاده‌های استان کشته شدند چرا سکوت کرده‌اید؛ ۱۲۰ انسان از بین رفته است چرا برخی از آقایان خودشان را به بی‌خیالی زده‌اند.

فیلم / صحبت‌های معاون اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان

در روزهای اخیر و به دنبال مطالبات مردمی با توجه به وقوع حوادث دلخراش جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان هرمزگان که تردد بی‌ضابطه خودروهای قاچاقچیان سوخت به جان باختن و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان منجر شده است، با تصویب شورای تأمین استان هرمزگان، طرح ضربتی پاکسازی مناطق آلوده به قاچاق سوخت با حضور مسئولان قضایی و به صورت مشترک توسط یگان‌های فراجا و دریابانی با پشتیبانی اطلاعاتی اجرا شد؛ طرحی که به دنبال آن ضمن برملا شدن دروغ رسانه‌های معاند مبنی بر تخریب منازل مردم در روستای کلاهی هرمزگان از سوی ماموران مرزبانی و انتظامی استان، باعث شد، متهمان علاوه بر محکومیت به حبس‌های طولانی به اتهام قاچاق سازمان یافته به ده‌ها میلیارد تومان جزای نقدی نیز محکوم شوند.

قاچاق سوخت؛ رَد خون در ارتفاع صفر + فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha