سوء استفاده از قوانین بزرگترین دغدغه تامین اجتماعی گیلان است

رشت - ایرنا- سرپرست تامین اجتماعی گیلان بیان کرد: سوء‌ استفاده از قوانین یکی از بزرگترین دغدغه‌های این سازمان است که به مثابه دست کردن در جیب دیگران است.

به گزارش ایرنا،کیوان مرتضوی بمناسبت پاسداشت هفته تامین اجتماعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های آئین عبادی، سیاسی این هفته نمازجمعه رشت افزود: طلاق‌های سوری و بیکاری های تبانی شده نمونه‌هایی از موارد یاد شده است که امیدواریم با کمک افراد جامعه مرتفع شود زیرا منابع تامین اجتماعی از محل حق بیمه‌های پرداختی مردم است و هر گونه دست درازی در آن به مثابه دزدی تلقی می شود.
وی سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین و گسترده‌ترین مجموعه بیمه‌گر اجتماعی دانست که بیش از نیمی از جمعیت کشور و در گیلان نیز حدود ۵۲ درصد جمعیت استان، بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را زیر پوشش خود قرار داده است.
وی اظهار کرد: ماهیت این سازمان عمومی و غیردولتی است و از بودجه دولت بهره نمی برد و با همراهی و مشارکت بیمه شدگان و کارفرمایان تحت پوشش به ارائه تعهدات می پردازد؛ رویکرد اجتماعی و اقتصادی سازمان سبب شده که علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم بر معیشت بخش قابل توجهی از جامعه، از قبیل بازنشستگان ، گروه‌های مستمری بگیر و مقرری بگیران بیمه بیکاری در بسیاری از شاخص‌ها و مولفه‌های توسعه‌ای نیز نقش‌آفرین باشد.
سرپرست تامین اجتماعی گیلان گفت: ایجاد امنیت اجتماعی ، آرامش خاطر و از سویی بستر سازی برای استقرار عدالت اجتماعی باتکیه بر اصولی همچون بازتوزیع درآمدها از مصادیق آن است و امروز با افتخار اعلام می کنیم که شرایط بیمه شدگان تامین اجتماعی پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم با توسعه خدمات و افزایش کیفی و بیشتر شدن گروه‌های هدف بهبودیافته و این امر با مدیریت جهادی و هوشمندانه تحقق یافته است .
مرتضوی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی بدلیل گره خوردن با عرصه‌های کار، تولید اشتغال و صنعت هم بر اقتصاد تاثیر می گذارد و هم از آن تاثیر پذیر است و از این رو ماموریت‌ها و کارکردهای‌ آن سبب افزایش بهره وری، نیروی کار و امید به آینده شده و به مثابه چتری پوشش‌های مختلف تعهدات را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: تامین اجتماعی گیلان در حال حاضر بیش از ۴۷۴ هزار نفر بیمه شده اصلی را تحت پوشش دارد که ۵۶ درصد آنان را بیمه شدگان اجباری یعنی مشمولان قانون کار در انواع واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی کارخانجات و شرکت‌ها تشکیل داده است.
وی اضافه کرد: ۲۷ درصد از بیمه شدگان اصلی استان را بیمه شدگان خاص شامل حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه دار ،دانشجویان بیمه های اختیاری است که به میل و اراده خود برای برخورداری از انواع پوشش‌های بیمه‌ای و امنیت روانی برای سال‌های آتی خود اقدام به انعقاد قرارداد بیمه ای با سازمان می نماید که این آمار خود بیانگر فرهنگ بالای گیلانیان و بالا بودن ضریب نفوذ بیمه‌ای در استان و درک عمیق مخاطبان از اهمیت و تاثیر این بیمه برای آرامش خاطر است.
سرپرست تامین اجتماعی گیلان ادامه داد: در همین راستا و بدنبال احقاق سیاست‌های کلی تامین اجتماعی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحت پوشش قرار گرفتن تمامی افراد فاقد پوشش توسط سازمان اجرایی شد که ماحصل آن پیوستن ۴۸ هزار نفر از هم استانی‌ها برای گروه‌هایی همچون زنان خانه دار، دانشجویان کسبه و صاحبان حرف و افرادی که در سال های گذشته نزد سازمان سابقه داشته و در حال حاضر ارتباط بیمه ای ندارند این امکان را میسر نموده که با حداقل پرداختی ماهانه بتوانند از پوشش های مستمری و درمان بهره ببرند.
مرتضوی گفت:حدود ۲۷ هزار کارگر ساختمانی، ۶ هزار و ۵۰۰ قالیباف ،۲۷ هزار راننده از دیگر گروه های بزرگ تحت پوشش در استان گیلان است و در حال حاضر حدود ۶ هزار و ۷۰۰ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در سطح استان از این تعهد استفاده می کنند که رقم پرداختی آن به طور متوسط ماهانه در سال جاری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد:تعداد بازنشستگان تحت پوشش استان در حال حاضر بیش از ۱۱۴ هزار نفر است که در کنار ۷ هزار و ۲۰۰ نفر از کار افتاده، ۵۹ هزار نفر بازمانده جامعه مستمری بگیران تحت پوشش حدود ۱۸۰ هزار نفر بالغ می گردد.
نکته قابل توجه اینکه تامین اجتماعی گیلان در سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مستمری در قالب تعهدات بلند مدت به این قشر پرداخت کرده یعنی متوسط ماهانه هزار میلیارد تومان که این رقم در ابتدای سال جاری با اعمال افزایش میزان مستمری‌ها به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ماهانه افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha