موسس حوزه علمیه ابوطالب(ع): فقها در مورد شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند

تهران - ایرنا - تولیت حوزه علمیه ابوطالب(ع) با بیان اینکه مربیان سرود باید بر روی موسیقی و سرود بومی برنامه‌ریزی کنند، از فقها خواست درباره شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند تا تکلیف دست‌اندرکاران این حوزه به لحاظ فقهی مشخص شود.

به گزارش ایرنا از حوزه هنری، آیین افتتاح نخستین «اردوی مهارتی ویژه مربیان گروه‌های سرود و علاقه‌مندان به مربیگری» مجموعه سینوا روز جمعه ۲۳ تیر ماه با حضور حدود یکصد مربی مرد و زن از سراسر کشور که از میان بیش از ۳۵۰ مربی گزینش شدند، به همت حوزه هنری کودک و نوجوان در اردوگاه شهیدمحمد منتظری شهرستان شهریار برگزار شد.

این اردو به مدت سه روز با هدف ارتقای سطح کیفی سرود و با تاکید جدی بر وجوه تربیتی، تقویت مربیان و اعضای گروه‌های سرود و ارتباط‌گیری و شبکه‌سازی میان فعالان این حوزه ادامه خواهد داشت. هنر عضوگیری، صداسازی، تحلیل شعر و ترانه، سرود، نمایش، اجرا، حرکت و رهبری اجرای گروه از سرفصل‌های این اردوی آموزشی مهارتی است.

وظیفه هنر تزکیه نفس و تهذیب جامعه است
حجت الاسلام و المسلمین مجید سینایی موسس و مدرس مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب (ع) و مربی پیشکسوت سرود و قرآن در مراسم افتتاحیه این اردوی مهارتی اظهارداشت: سرود را باید به عنوان عنصری در جهت تزکیه و تهذیب جامعه به منظور رسیدن به سعادت و کمال دانست.

وی گفت: بعضی‌ها، سرود را هنری برای درآمدزایی می‌دانند و هنر را فدای پول می‌کنند؛ عده‌ای نیز هنر را برای هنر می‌خواهند اما گروه سوم، گروهی هستند که رسالت اصلی هنر را در جهت تزکیه و تهذیب جامعه به منظور رسیدن به سعادت و کمال انسانی می‌دانند و ما باید تلاش کنیم در ردیف گروه سوم باشیم.

سینایی افزود: ابوعلی سینا می‌گوید که «گاهی ممکن است سخن حقی را بیان کنیم اما به دل ننشیند اما اگر همان سخن را با موسیقی زیبا بیان کنیم حتما به جان خواهد نشست»؛ این سخن از ابوعلی سینا، نشانه‌ای از تاثیرگذاری موسیقی در جامعه است.

مدرس حوزه علمیه ابوطالب (ع) با بیان اینکه محتوای موسیقی از خود موسیقی مهمتر است، از سرود و موسیقی به عنوان یک فضای ناب تربیتی یاد کرد و خطاب به مربیان گفت: شما در گروه موسیقی یک کار گروهی را تجربه می‌کنید و هیچ گروه هنری، هارمونی عدالت، مهربانی، دوستی و مساوات را در خود ندارد.

به گفته وی، مربیان سرود باید بر روی موسیقی و سرود بومی برنامه‌ریزی داشته باشند چرا که تقلید کارهای فرنگی حتی برای خارجیان هم مورد پسند نیست.

سینایی افزود: اگرچه بهره‌گیری از ابزار موسیقی مهم است اما هر چه گروه‌های سرود دارای ابزار موسیقی کمتری باشند و با خلاقیت بتوانند نواها را با دهان خود اجرا کنند بهتر و از شبهات فقهی نیز به دور خواهند بود.

فقها در مورد شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند
این مدرس حوزه علمیه همچنین از فقها خواست در خصوص شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند تا تکلیف دست‌اندرکاران موسیقی به لحاظ فقهی مشخص شود.

وی، سرودهای انقلابی در اوایل انقلاب اسلامی را سرشار از محتواهای انقلابی دانست و پیشنهاد کرد مربیان به سمت و سوی تولید سرودهای پرمحتوا و آموزنده همچون «سلام فرمانده» بروند.

سینایی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب با این مضمون که «بدترین منکر نا امید کردن جوانان از انقلاب و کشور است» از حاضران خواست بر روی تولید سرودهای امیدبخش تمرکز بیشتری داشته باشند.

مدرس حوزه علمیه ابوطالب (ع) با بیان اینکه سرود، محملی برای انتقال ارزش‌هاست، ابراز امیدواری کرد که اردوهای مهارتی، درهای تازه‌تری را بر روی مربیان در تولید سرودهای فراگیر و پرمحتوا بگشایند.

موسس حوزه علمیه ابوطالب(ع): فقها در مورد شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند

چگونگی راه‌اندازی سینوا
در ادامه نیز بعد از پخش چند سرود، حامد اسماعیلی مدیرعامل سینوا با ارائه تصاویر و آمارهایی مربوط به این مرکز اظهارداشت: مرکز سینوا از سال ۱۳۹۷ به منظور دسترسی و تجمیع سرودها در کشور و با ایده‌های کلان و ملی راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: فعالیت سینوا را در فضای خصوصی با حدود ۴۰ نفر همکار آغاز کردیم و در تلاش هستیم تا صداهای متکثر را به وحدت برسانیم و بسیار خرسندیم که امروز حامی خوبی همچون حوزه هنری کودک و نوجوان در کنار ما قرار دارد.

اسماعیلی با اشاره به پلتفرم انتشار و آرشیو گفت: هم اکنون یکهزار و ۴۰۰ اثر صوتی – تصویری که غالبا داخلی هستند در این پلتفرم موجود است. در این پلتفرم، مخاطبان می‌توانند شاهد نسخه‌های بی‌کلام آثار سرودها هم باشند.

وی از ۳۰۰ اثر در صف انتشار در مرکز سینوا خبر داد و افزود: هیئت تحریریه سینوا برای مناسبت‌های مختلف؛ آثاری را گلچین و با معیارهای مخاطب‌پسند ارائه خواهد داد.

آموزش و توانمندسازی ایده‌ها، سینوا گپ، واحد تولیدات سینوا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی یک روزه و چند روزه در تهران و شهرستان‌ها، پلتفرم اجرا و رویداد، تحریریه تخصصی سرود و جمع‌خوانی و تهیه پادکست از دیگر ویژگی‌های مرکز سینواست که اسماعیلی به آن اشاره کرد.

مدیرعامل سینوا با یادی از زنده یاد حامد جلالی عضو هیئت مدیره این مرکز که به دلیل کرونا دار فانی را وداع گفت، از وی به عنوان فردی تاثیرگذار در عرصه موسیقی و سرود یاد کرد و گفت: وقتی این فرد جانش را از دست داد، برخی از رسانه‌های معاند ابراز خوشحالی کردند!

اردوهای آموزشی، موجب وحدت نظر در حوزه موسیقی و سرود می‌شود
مهدی درستکار کارشناس موسیقی ایرانی و یکی از مدرسان اردوی مهارتی سینوا، برگزاری این نوع اردوها را برای ارتقای دانش مربیان و افزوده شدن بار علمی و هنری سرودها بسیار تاثیرگذار دانست و این دوره‌های آموزشی را موجب وحدت نظر در حوزه موسیقی و سرود عنوان کرد.

وی، یکی از ضعف‌های گروه‌های سرود را بی‌توجهی به گروه‌های کُر یاد کرد و گفت: گروه کُر یک کار تخصصی است و نباید به آن همچون یک گروه صحنه پُرکن نگاه کرد.

درستکار اظهارداشت: وضعیت موسیقی کشور به صورت سلسله‌وار در گروه‌های موسیقی و سرود کشور تاثیرگذار است و اگر موسیقی ملی، عملکرد ضعیفی داشته باشد، بی‌شک نمود عینی آن در گروه‌های سرود شهرستان‌ها نیز قابل مشاهده است، بنابراین باید تلاش کنیم تا از ضعف گروه‌های سرود جلوگیری کنیم و برگزاری این اردوها می‌تواند به بار علمی و غنای موسیقی این گروه‌ها کمک کند.

موسس حوزه علمیه ابوطالب(ع): فقها در مورد شرعیات موسیقی اظهار نظر کنند

تاثیر مثبت اردوهای مهارتی در ارتقای کیفیت اشعار و موسیقی
حسین علی بیگی معاون پرورشی دبیرستان‌های شاهرود نیز گفت: من معمولا در کلاس‌های آموزشی حضور پیدا می‌کنم و برگزاری چنین اردوهای مهارتی با توجه به حضور اساتید با تجربه، تاثیرات مثبتی در ارتقای کیفیت اشعار و موسیقی گروه‌های سرود دانش‌آموزی خواهد داشت.

وی که سابقه ۳۳ سال خدمت در آموزش و پرورش دارد و طی این سال‌ها، مربی گروه‌های متعدد سرود دانش‌آموزی بوده است، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این اردو و مرکز سینوا اظهارداشت: جای اردوهای مهارتی برای مربیان گروه موسیقی و سرود در کشور خالی است.

سرود «سلام فرمانده» دشمنان را به وحشت انداخت
آرام یوسفی معاون پرورشی دبیرستان‌های شهرستان رشت نیز گفت: هنگامی که مربیان و معاونان پرورشی آموزش و پرورش با حضور در اردوهای مهارتی سرود، به صورت تخصصی با این مقوله آشنا می‌شوند، بُنیه علمی و هنری اجراهای گروه‌های سرود دانش‌آموزی هم قوی‌تری خواهد شد.

وی افزود: انتقال علوم موسیقی از طریق این مربیان به استان‌ها و شهرستان‌ها به چرخه آموزش موسیقی و سرود کمک خواهد کرد و سبب فرهنگسازی گروه‌های موسیقی و سرود می‌شود.

یوسفی با اشاره به اهمیت سرود «سلام فرمانده» اظهارداشت: سرود «سلام فرمانده» یکی از سرودهای بسیار تاثیرگذار بود که جنبه بین‌المللی هم پیدا کرد و توانست علاوه بر اینکه در میان دهه نودی‌ها انسجام ایجاد کند، مفاهیم انقلابی را نیز فرهنگسازی کند. این در حالی است که این سرود به قدری تاثیرگذار بود که دشمنان انقلاب اسلامی از آن به وحشت افتادند، امیدوارم که شاهد تولید آثار بیشتری همچون سلام فرمانده باشیم.

وی گفت: حوزه سرود به ما کمک می‌کند تا سخنان خودمان و به ویژه سخنان تربیتی و پرورشی را بیان کنیم و این ضربه بزرگی به تهاجم فرهنگی کشور خواهد بود.

یوسفی که بیش از این هم در اردوهای مختلف آموزشی حضور داشته است؛ حضور در اردوهای آموزشی را برای مربیان و معاونان پرورشی بسیار سودمند دانست و افزود: در این اردوها، نکات خوبی آموزش داده می‌شود و من می‌توانم انتقال‌دهنده این آموزش‌ها به دانش‌آموزان باشم.

این معاون پرورشی با اشاره به علاقه‌مندی خود به سرودهای انقلابی اظهارداشت: خوشبختانه نگاه سینوا به حوزه سرود، یک کار تخصصی و علمی است که سبب ارتقای کیفی اشعار و اجراها شده و امیدوارم این اردوهای تخصصی و آموزشی از سوی سینوا ادامه داشته باشد.

مرکز سینوا مبتکر پلتفرم «انتشار و آرشیو آثار سرود و جمع‌خوانی» است و نخستین پویش سرود کشور توسط مرکز سینوا بر روی تیتراژ فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» طراحی و در سال ۱۳۹۸ اجرا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha