۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۹
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85169763
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

میزان مصرف سرانه محصولات کشاورزی گیلان در کشور بازنگری شود

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: میزان سرانه مصرف محصولات راهبردی گیلان همچون برنج و چای باید بازنگری شود و بر اساس آن با توجه به میزان تولید داخل و محاسبه مابه التفاوت آن با مصرف برای حوزه واردات برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی جمعه شب در جلسه شورای کشاورزی گیلان در رشت اظهار کرد: تولید سال گذشته برنج علیرغم مشکلات با آبیاری خوب حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: وضعیت بازار برنج سال گذشته تا آذر ماه مناسب بود اما پس از آن وضعیت قیمت و فروش برنج با مشکل مواجه شد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برنجی که در گیلان تولید می شود از لحاظ مرغوبیت با سایر استانها متفاوت است اما هنوز مقداری از برنج سال گذشته به فروش نرفته که در این بخش منتظر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا این مشکل برطرف شود.

استاندار گیلان در ادامه به کشت چای اشاره و اضافه کرد: سال گذشته ۲۷ هزار تن چای در گیلان استحصال شد و انتظار داریم که در بخش چای نیز توازن در بازار برقرار شود.

عباسی بیان کرد: میزان تولید و همچنین میزان نیاز چای باید مشخص شود تا واردات در این بخش بر اساس نیاز کشور انجام شود.

وی در خاتمه اظهار کرد: تا ۲ هفته آینده جلسه ای در وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد تا اقدامات سفر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان جمع بندی و مورد بررسی قرار گیرد.

۳۶ درصد اشتغال گیلان در اختیار بخش کشاورزی

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این جلسه اظهار کرد: ۷۹ نوع محصول در گیلان تولید می شود که ۲۹ نوع محصول ظرفیت سرمایه گذاری دارد و ۳۶ درصد اشتغال در گیلان در حوزه کشاورزی است.

صالح محمدی افزود: در تولید برنج و چای گیلان رتبه اول را در کشور دارد و در تولید فندق، زیتون، گل گاو زبان، پیله ابریشم، زراعت چوب، تولید خاویار و آبزی پروری نیز جزو استان های برتر هستیم.

وی ادامه داد: ارتباطات خوبی که جمهوری اسلامی با کشورهای اوراسیا دارد، فرصت مناسبی است که سرمایه گذاری مناسبی در بخش کشاورزی در گیلان انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خاتمه بیان کرد: از محل تسهیلات کشاورزی نیز در سال گذشته ۲ هزار و ۸۹۰ طرح داشتیم که یک هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شد.

در جلسه شورای کشاورزی گیلان، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی، برخی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان جهاد کشاورزی این استان حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha