۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85169868
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۵۸ کودک کار در خراسان شمالی شناسایی شد

۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبر: 85169868
۱۵۸ کودک کار در خراسان شمالی شناسایی شد

بجنورد-ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۱۵۸ کودک کار از ابتدای سالجاری تاکنون در استان شناسایی و برای آنان پرونده تشکیل شد.

حسین خلیل زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کودکان در سطح خیابان ها و معابر عمومی مشغول دست فروشی هستند و این سازمان حمایتی در مرحله اول سرپرستان این کودکان را شناسایی و با خانواده های آنان در خصوص کار کودکان صحبت می کند تا از این امر خودداری کنند.

وی افزود: در صورت تکرار این عمل، خانواده کودکان کار مجرم قلمداد می شوند و در مراجع قضایی باید پاسخگو باشند.

خلیل زاده یادآور شد: کودکان کاری که سرپرست خانواده نداشته باشند و یا بدسرپرست باشند به خانه های کودکان و نوجوانان در سطح استان سپرده خواهند شد.

به گفته وی؛ ۱۵ مرکز شامل یک شیرخوارگاه و ۱۴ خانه نگهداری کودکان سه تا ۱۸ سال در خراسان شمالی وجود دارد که حدود ۲۲۰ کودک و نوجوان را زیر پوشش دارد.

خلیل زاده، مداخله بهزیستی در شناسایی کودکان کار را جذب و هدایت آنان به مسیر تحصیل عنوان کرد و افزود: از مجموع این تعداد؛ تاکنون خانواده ۱۲۰ نفر شناسایی شده که بیشتر خانواده ها از زندگی نابسامانی برخوردار هستند که برای تامین معیشت، فرزندانشان را اجبار به دست فروشی و حتی تکدی گری می کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: با توجه به پایین بودن سطح درآمد برخی از خانواده‌ها از فرزندان خود به عنوان نیروی کار استفاده می کنند تا در سنین پایین با دست فروشی درآمدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شبکه های کار کودکان در این استان وجود ندارد گفت: تنها ۲ مورد شبکه فامیلی در این استان شناسایی شد که یک نفر تعدادی از کودکان را برای کار در سطح خیابان ها ساماندهی می کرد که شناسایی و برخورد لازم انجام شد.

خلیل زاده با بیان اینکه کودکان کار استان روزانه به طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان درآمد دارند، افزود: از شهروندان می خواهیم که از کودکان کار آدامس و یا هرچیزی دیگری را خریداری نکنند بلکه کمک های خیرخواهانه خود را برای ساماندهی و تحصیل این دانش آموزان به مراکز و موسسات خیریه اهدا کنند.

وی تصریح کرد: کمک های شهروندان به مراکز و موسسات خیریه در راستای آموزش کودکان کار هزینه خواهد شد.

خلیل زاده با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار تنها از عهده این سازمان حمایتی بر نمی آید، خاطر نشان کرد: در این خصوص همکاری سازمان و ارگان های مختلف ضروری است تا پس از شناسایی این کوکان وارد مدارس شوند و به معیشت خانواده ها نیز کمک شود.

وی افزود: این سازمان حمایتی برای جلوگیری از کار کودکان در برخی از موارد به خانواده های این افراد، تسهیلاتی اشتغالزایی نیز پرداخت می کند.

وی تصریح کرد: همچنین براساس تفاهم نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان، این کودکان می توانند در دوره های مهارت آموزشی شرکت کنند تا جدای از تحصیل، مهارت های فنی یاد بگیرند.

۱۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر از جمعیت استان یک میلیون نفری زیر پوشش این نهاد قرار دارند که نیازمند توجه حمایت های بیشتر در حوزه ها مختلف به ویژه مسکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha