ابراز تمایل ژاپن برای مذاکره با کره شمالی، آزمایشی برای تاب آوری متحدان

تهران- ایرنا -خبرگزاری ژاپنی کیودو می نویسد ابراز تمایل و آمادگی نخست وزیر ژاپن برای ورود به مذاکرات سطوح بالا با کره شمالی باید متعادل پیش رود تا به متحدان این کشور یعنی آمریکا و کره جنوبی اطمینان خاطر دهد که ائتلاف آنان را تضعیف نخواهد کرد، از دیگر سو این موضوع آزمایشی بزرگ برای تاب آوری متحدان ژاپن در برابر این تصمیم فومیو کشیدا است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از کیودو، پیونگ یانگ صراحتا و فوری پیشنهاد فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن را برای ورود دو کشور به سطحی از مذاکرات در رده های بالا را رد نکرده است. باوجود این برخی کارشناسان بر این باورند که دو کشور به پیشرفت چشمگیری در پشت صحنه دست نخواهند یافت. آنها همچنین هشدار دادند ممکن است کره شمالی از مذاکره با ژاپن به عنوان اهرم فشاری برای ایجاد شکاف میان متحدان سه گانه یعنی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی استفاده کند.

کره شمالی روز گذشته با حضور فرستاده ویژه برای شرکت در جلسه وزیران کارگروه امنیت آسیا-اقیانوسیه در جاکارتا که ژاپن نیز در آن شرکت کرده بود دست به نمایشی نادر در مرحله دیپلماتیک زد. اما از آنچا که انتظار می رفت هیچ ارتباط آشکاری میان دو طرف برقرار نشد.

فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن انتظار دارد ارتباطی مستقیم با کره شمالی از جمله نشستی با کیم جونگ اون رهبر این کشور برقرار کند که منجر به حل و فصل مسائل دراز مدت حل نشده میان دو کشور از زمان آدم ربایی شهروندان ژاپنی در سال های دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شود.

کارشناسان کره ای معتقدند برای کره شمالی ورود به دیپلماسی به ویژه با سرکار بودنِ دولت محافظه کار یون سوک یئول در سئول عقبگردی برای تمامی تلاش هایش در توسعه ظرفیت های هسته ای و موشکی خواهد بود. از سوی دیگر تلاش برای مذاکرات سریع با پیونگ یانگ ممکن است توانایی و قدرت اتحاد سه جانبه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا را برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی برای توقف فعالیت های هسته ای و موشکی اش به خطر بیندازد.

ابراز تمایل ژاپن برای مذاکره با کره شمالی، آزمایشی برای تاب آوری متحدان

در گردهمایی کارگروه منطقه ای آسه آن که بزرگترین کنفرانس سیاسی و امنیتی قاره آسیا و یکی از چندین رویداد نادر چندجانبه ای است که کره شمالی نیز در آن شرکت می کند یوشیماسا هایاشی وزیر امورخارجه ژاپن آزمایش های موشکی بالستیک روز چهارشنبه هفته گذشته کره شمالی را محکوم کرد. همزمان وزیر امورخارجه ژاپن بر راه حل فومیو کشیدا برای دیدار با رهبر کره شمالی بدون هیچ گونه شرطی را تاکید کرد و از این کشور خواست تا به " مذاکره اساسی " با کشورهای مورد نظر بازگردد.

کمتر از دو ماه قبل کشیدا به شکل غیرمنتظره ای از آمادگی ژاپن برای آغاز مذاکرات در سطوح عالی با کره شمالی برای ایجاد راهی در راستای ملاقات با رهبر کره شمالی خبر داد که موجب شد پاک سانگ گیل معاون وزیر امورخارجه کره شمالی در اظهارنظری که منتشر شد بگوید دلیلی برای ملاقات نکردن دو کشور وجود ندارد.

باوجود این تلاش های کشیدا برای برگزاری نشستی با رهبر کره شمالی در حالی که کره جنوبی و ژاپن تلاش های چشمگیری برای بهبود روابط دو کشور انجام دادند ممکن است برای دولت یون سوک یئول آزاردهنده باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha