۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85170046
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

اهداء خون در گیلان افزایش یافت

۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبر: 85170046
اهداء خون در گیلان افزایش یافت

رشت - ایرنا - مدیر پزشکی انتقال خون گیلان از افزایش اهداء خون در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال در استان خبر داد.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سه ماه گذشته، ۲۶ هزار و ۸۲۸ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان گیلان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۶ نفر موفق به اهداء خون شدند.

وی خاطر نشان کرد: مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون استان گیلان طی سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۶۷ درصد و مجموع خونگیری نیز ۳۷. ۰ درصد افزایش یافته است.

ایزدی‌پور خاطر نشان کرد: از مجموع اهداکنندگان خون طی سه ماه بهار امسال، ۲۲ هزار و ۲۶۶ نفر مرد و ۷۴۰ نفر زن بودند که با توجه به این آمارها به مشارکت بیشتر بانوان برای اهدای خون نیاز است.

اهدای خون از اقدامات انساندوستانه‌ای است که در نجات بیماران نیازمند به این مایع حیاتی نقش مهمی دارد؛ براساس آمارها بانوان گیلان نقش کم‌رنگی در این کار نوعدوستانه و سهمی ناچیز از حلقه اهدای خون دارند، مهربانی‌هایی که در نتیجه باورهای اشتباه برای مشارکت در این کارخداپسندانه از دست می‌رود.

بیشتر بخوانید: سهم ناچیز بانوان گیلان در اهدای خون؛ مهربانی‌هایی که از دست می‌رود

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان بیان کرد: از مجموع اهداکنندگان خون طی این مدت، ۱۳ هزار و ۱۶۲ نفر اهداکننده مستمر، ۳ هزار و ۳۱۱ نفر اهداکننده بار نخست و ۶ هزار و ۵۳۳ نفر اهداکننده باسابقه هستند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های نخست کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

پایگاه های انتقال خون در رشت، بندرانزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، فومن، لنگرود و رودسر فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha