آیین طشت‌گذاری در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: با نزدیک شدن به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و ماه محرم ، مراسم آیینی و تاریخی طشت‌گذاری به روال هر سال روز سه‌شنبه (۲۷ تیرماه) در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا ، حسن محمدی ادیب روز شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از دیرباز میزبان عزاداری مردم اردبیل بوده و هر سال با حضور دسته‌های عزاداری در این مجموعه مراسم تاریخی و آیینی طشت‌گذاری برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم عزاداری مردم دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی با تاکید بر آیین طشت‌گذاری به شماره ثبت ۱۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به عنوان یک مراسم آیینی مرتبط با عزاداری ماه محرم در سطح کشور شناخته شده است.

محمدی ادیب ادامه داد: این مراسم با حضور دسته عزاداری محله عالی قاپو در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد.

دیار دارالارشاد و دارالایمان اردبیل که محل زندگانی شیوخ، عرفا و فضلایی همچون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی بوده و در استقرار حکومت یکپارچه شیعی به همت صفویان نقش مهمی داشته است، ماه محرم را با آئین‌ها و برنامه‌های خاصی گرامی می‌دارد و شکوهمندی این برنامه‌ها به حدی است که اردبیل، به عنوان قطب عزاداری‌های ماه محرم، الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha