۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85170252
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جدال با گرمای بی‌سابقه برای پایداری جریان تولید گاز در پارس جنوبی

بوشهر- ایرنا - در گرمای بی‌سابقه و طاقت فرسای تابستان، تلاش خستگی ناپذیر کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه استان بوشهر برای پایداری جریان تولید گاز ادامه دارد.

به گزارش ایرنا درحالیکه دمای هوا در عسلویه این روزها به حد خرما پزان رسیده است بسیاری از کارکنان و تلاشگران خستگی ناپذیر در مجتمع گاز پارس جنوبی در نبرد با آفتاب سوزان و گرمای جانکاه تابستان در دل این مجتمع گازی در حال انجام تعمیرات اساسی هستند تا جریان تولید گاز از پالایشگاه های این مجتمع که بیش از ۷۵ درصد از گاز کشور را تامین می کند قطع نشود .

انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه های گازی یکی از اقدام های حیاتی در جلوگیری از قطع تولید گاز است که هرساله در فصل تابستان و بعد از پیک تولید گاز در کشور صورت می گیرد .

تمام فعالیت‌های مربوط به تعمیرات اساسی در پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی توسط مهندسان و کارگران زحمتکش این دیار و مرز و بوم صورت می گیرد که با غیرت و مردانگی رنج سختی ها در این گرمای طاقت فرسا و شرجی هوا را به جان می خرند تا در زمستان سرد و سوزان ، گاز گرما بخش خانه های مردم سراسر ایران شود.

بالندگی امروز مجتمع گاز پارس جنوبی مرهون تلاش های بی امان افرادی است که گرما، آفتاب سوزان و شرجی هوا هیچ گاه مانعی برای انجام این نشده است که آنان از رسالت خود در تامین گاز مورد نیاز مردم در کشور کوتاهی کنند.

همان‌گونه که در سال‌های قبل حماسه‌ها آفریدند و در سرمای بی‌سابقه سال گذشته نیز سنگ تمام گذاشتند.

اکنون می توان عنوان کرد که عشق و از خود گذشتگی این بار در صنعت نفت ایران از قلب عسلویه مجتمع گاز پارس جنوبی نمود پیدا کرده است و صنعت نفت به وجود چنین مهندسان ، متخصصان و کارگران به خود می بالد.

جدال با گرمای بی سابقه برای پایداری جریان تولید گاز در پارس جنوبی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیرماه و در آستانه ورود به دومین ماه گرم سال ، گرما در همه نقاط کشور به خصوص در استان‌های گرمسیری به اوج خود می‌رسد به نحوی که براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان بوشهر دمای هوا در روزهای پایان هفته گذشته در برخی از نقاط استان و به ویژه مناطق غیرساحلی به ۴۹ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با تداوم روند افزایشی دما در این استان، دمای هوا در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتسان به ۴۹ درجه سانتیگراد رسید.

پیام مساعدی افزود: در مدت یاد شده شهرهای اهرم، خورموج، دیلم و جم به ترتیب دمای ۴۸، ۴۷،۴۵ و ۴۴ درجه سانتیگراد تجربه کردند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: باتوجه به اینکه امروزه گاز طبیعی در زندگی ما نقشی مهم و منبعی تأثیرگذار در رشد اقتصادی کشور است، بر همین اساس جایگاه مجتمع گاز پارس جنوبی در اقتصاد، عزت و امنیت کشور، اثربخش است.

احمد باهوش با اشاره به پیشرفت مطلوب در انجام عملیات تعمیرات اساسی سال جاری اظهار کرد: عملیات تعمیرات اساسی سال جاری با تکیه بر توان متخصصان و کارکنان داخلی، همکاری با شرکت‌های ایرانی، فناور و دانش‌بنیان با دستاوردهای خوبی همراه بوده و طبق برنامه در حال انجام است.

وی افزود: تعمیرات اساسی سال جاری با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار گرم و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این مجموعه در سه پالایشگاه هشتم، یازدهم و دوازدهم با موفقیت پایان یافته و بیش از سه هزار و ۳۰۰ مورد کار مهم تعمیراتی در این سه پالایشگاه به ثبت رسیده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی عنوان کرد: پارسال، با تلاش جهادی متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه در تولید پایدار گاز عزت، اقتدار و سربلندی را برای کشور به ارمغان آوردند و این موضوع جایگاه و ارزش والای مجتمع گاز پارس جنوبی را در کشور نشان می‌دهد.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با تکیه برتوان جوانان ایرانی و دانش نوآورانه تعمیرات اساسی پالایشگاه سوم پارس جنوبی و با بهره‌گیری از روش‌های نوین و تجربیات گذشته، فرآورش حداکثری و با کیفیت موفقیت پایان یافت.

محمد شفیع موذنی اظهار کرد: این موفقیت با وجود گرمای طاقت فرسای تیرماه و با هدف تولید گاز پایدار اتفاق افتاده است.

وی افزود: تعمیرات اساسی پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی با رعایت اصول ایمنی و با تلاش و مشارکت تمام کارکنان پالایشگاه سوم و واحدهای پشتیبان کننده ستادی زودتر از برنامه مدون با موفقیت پایان یافت.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۲ پالایشگاه سوم پارس جنوبی در یک برنامه فشرده ۱۶ روزه با سهم هشت روزه هر فاز از تاریخ ۲۹ خردادماه آغاز و تا نیمه اول تیرماه ادامه یافت.

موذنی پیرامون شروع تعمیرات و برنامه مدون تعمیرات اساسی ردیف‌های گازی چهار و پنج گفت: تعمیرات فاز چهار که در نیمه اول بازه زمانی تعمیرات اساسی انجام شد با تعویض غربال مولکولی ردیف دوم گازی، تعمیرات سالانه کمپرسور واحد تثبیت میعانات، تعویض فیلترها و شست‌ و شوی برج جذب ردیف‌های اول و دوم انجام گرفت.

جدال با گرمای بی سابقه برای پایداری جریان تولید گاز در پارس جنوبی

وی یادآور شد: همچنین تعمیرات پیشگیرانه سیستم های حفاظت فرایندی در فاز چهار و تست و تعویض باطری‌های برق پشتیبان UPS ایستگاه‌های برق ۱۳ گانه پالایشگاه در بازه زمانی تعمیرات این فاز، انجام گرفت.

موذنی اظهار کرد: در نیمه دوم بازه تعمیرات اساسی ۱۴۰۲ پالایشگاه سوم، تعمیرات فاز پنجم آغاز شد که با پشتکار متخصصان و تلاش‌گران عرصه صنعت این پالایشگاه و با همت و بازوی پرتوان نیروهای سخت‌کوش مجتمع گاز پارس جنوبی، زودتر از برنامه مدون به اتمام رسید.

وی تعویض غربال مولکولی ردیف‌های گازی سوم و چهارم، تعمیرات سالانه کمپرسور واحد تثبیت میعانات، تعویض فیلترها و شست و شوی برج جذب ردیف‌های سوم و چهارم و همچنین تعمیرات پیشگیرانه سیستم‌های حفاظت فرایندی ESD و F&G را نیز از اقدامات انجام شده در فاز پنجم پالایشگاه سوم عنوان کرد.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی با یادآوری فشردگی و محدودیت زمانی همراه با گستردگی و تعدد فعالیت‌های تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۲ پالایشگاه سوم گفت: یکی از فعالیت‌های برجسته و بدیع تعمیرات اساسی امسال که بر اساس تحلیل مشاهدات خرابی بر روی کارت‌های کنترلی و برای اولین بار در سطح مجتمع از سوی همکاران سیستم برنامه‌ریزی پالایشگاه سوم انجام گرفت، بازسازی کارت‌های کنترلی سیستم کنترل فرایندی ESD وF&G، تمیزکاری و نصب مجدد آنها در چهار ایستگاه ابزاردقیق ردیف‌های گازی بود.

وی ادامه داد: تعویض کوپن‌های مسیر فرایندی در پایش میزان خوردگی و تعمیرات اساسی یکی از تانک‌های ذخیره میعانات گازی که از اواسط اردیبهشت ماه با برنامه ۷۰ روزه آغاز شده و مطابق برنامه زمانی در حال اجراست از دیگر اقدامات مهم انجام گرفته در این محدوده زمانی تعمیرات به شمار می‌رود.

مدیر پالایشگاه ۱۲ پارس جنوبی گفت: عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی با انجام ۹۸۰ کار تعمیراتی با توان، خلاقیت و اقدامات نوآورانه متخصصان و کارکنان داخلی با موفقیت پایان یافت.

مهدی گرامی‌شیرازی اظهار کرد: عملیات تعمیرات اساسی سال جاری پالایشگاه دوازدهم مجتمع پارس جنوبی از ۲۷ اردیبهشت ماه طبق برنامه‌ریزی آغاز و در بازه زمانی ۳۲ روز با موفقیت پایان یافت.

وی افزود: عملیات تعمیرات اساسی سال جاری پالایشگاه دوازدهم پارس جنوبی با تلاش شبانه‌روزی تمامی کارکنان و متخصصان و با انجام اقدامات شاخص و نوآورانه و بهره‌مندی از قطعات و تجهیزات باکیفیت سازندگان ایرانی و دانش‌بنیان‌ها طبق برنامه زمانبندی شده با مشارکت گروهی تمام تیم‌های عملیاتی با موفقیت به اتمام رسید.

مدیر پالایشگاه ۱۲ پارس جنوبی تصریح کرد: در عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه دوازدهم در زمینه آماده سازی برای شروع فصل زمستان سال جاری سرجمع ۹۸۰ مورد اقدامات اساسی و کلیدی تعمیراتی مطابق با برنامه در زمینه نوسازی و بازرسی دوره ای باهدف صیانت از تولید پایدار و ایمن نمودن تجهیزات اصلی انجام شد.

گرامی‌شیرازی ادامه داد: از اقدامات مثبت انجام شده قبل و حین اجرای تعمیرات اساسی می‌توان به برگزاری جلسه های مدیریتی هفتگی ۲ ماه قبل از شروع تعمیرات اساسی و همچنین آموزش نیروهای تعمیرات اساسی به میزان ۲ هزارو ۶۶۱ نفر ساعت از سوی واحد اچ اس ای پالایشگاه ، ایجاد گزارش‌های لحظه ای و به هنگام از روند اجرای برنامه در واحد برنامه ریزی تعمیرات و کمترین انحراف از برنامه (کمتراز %۷) اشاره کرد.

وی بیان کرد: رسیدن به نتیجه مطلوب، تولید زودهنگام و تزریق بموقع گاز به خط سراسری بدون هیچ گونه حادثه ناتوان کننده در این عملیات مرهون تلاش، همدلی و مشارکت گروهی تیم‌های بهره‌برداری، تعمیرات، ایمنی، بازرسی و همکاری تمامی واحدها بوده که می‌تواند بعنوان یک نقطه قوت در اهداف و برنامه های پالایشگاه قلمداد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha