رشد حدود ۲۰ برابری معلولان دریافت کننده مستمری فارس در دولت سیزدهم

شیراز-ایرنا-مدیرکل بهزیستی فارس از افزایش ۴۰ درصدی مستمری معلولان از هفته گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار معلول در استان مستمری دریافت می‌کنند و این در حالی که تا سال ۱۴۰۰ و پیش از فعالیت دولت سیزدهم حدود هزار نفر معلول مستمری دریافت می‌کردند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا هوشیار شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی بیان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی مستمری افراد دارای معلولیت واجد شرایط تنها به ۳۰ درصد جمعیت در فارس پرداخت می‌شد، اما امروز این پشت نوبت به صفر رسیده و همه معلولان واجد شرایط در استان مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه به وجود خانه‌های بهزیستی (خانه‌های نگهداری) اشاره کرد و گفت: ۳۵ خانه در استان داریم که از ابتدای تولد نوزادان بی سرپرست و بدسرپرست به ارایه خدمات تا ۱۸ سالگی می‌پردازند.

هوشیار افزود: در حال حاضر ۵۶۰ فرزند در این خانه‌ها و ۶۲۵ فرزند دیگر نیز در خانواده‌های زیرپوشش بهزیستی زندگی می‌کنند و ۵۵۰ خانواده نیز در صف فرزندخواندگی قرار دارند.

رشد حدود ۲۰ برابری معلولان دریافت کننده مستمری فارس در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه اکثر خانواده‌ها تمایل به پذیرش فرزند نوزاد و سالم و در نهایت زیر ۶ سال دارند، گفت: سال گذشته ۱۲۲ کودک به خانواده های متقاضی واگذار شدند و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۰ فرزند به خانواده ها واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی فارس اعلام کرد که خانواده‌هایی که تمایل به پذیرش کودکان با نیازهای ویژه دارند، کمتر از یک ماه واگذاری به آن‌ها انجام می‌شود.

هوشیار همچنین هزینه نگهداری هر فرزند را ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به صورت یارانه‌ای عنوان کرد و گفت: البته قیمت تمام شده نگهداری هر فرزند ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است و بیش از مبلغ یارانه را خیرین متقبل می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه فرزندخواندگی، فرزندانی هستند که به سن ۱۸ سال می‌رسند و هزینه‌های یارانه‌ای کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه به آخرین آمار جمع آوری کودکان کار و خیابانی هم اشاره کرد و گفت: چهار مرکز روزانه نگهداری کودکان کار و خیابانی در استان داریم که ۲ مرکز در شیراز و ۲ مرکز دیگر در شهرستان‌های لار و مردوشت فعالیت می‌کنند.

هوشیار با بیان اینکه کودکان کار و خیابان، توسط دفتر آسیب دیدگان شهرداری و مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی فارس جمع آوری و ابتدا به مرکز شبانه روزی تحویل داده می‌شوند، افزود: این کودکان بین ۲۱ روز تا یکسال در این مرکز نگهداری می‌شوند و در صورت مشکلات عدیده خانواده و عدم ارجاع به خانواده، بر اساس سن، کودک به یکی از مراکز روزانه بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته هزار و ۱۰۰ کودک کار در این مراکز نگهداری می شدند که حدود ۸۰ درصد از این کودکان اتباع بیگانه هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین به میزان مراجعه و تماس با اورژانس اجتماعی (خط ۱۲۳) اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار و ٨١٩ مورد تماس با این سامانه برقرار شده است که ۱۶ هزار و ۳۷۵ مورد تماس آن مرتبط بود.

به گفته هوشیار، بیشترین تماس‌ها به ترتیب مربوط به کودک آزاری، اقدام به خودکشی و همسر آزاری بوده است.

وی ادامه داد: ۱۲ مرکز جدید توانبخشی نیز در سال گذشته در استان اضافه شدند و در همین سال شاهد افزایش سه برابری توزیع ویلچر و سمعک در جامعه هدف بودیم؛ همچنین در سال گذشته هزار و ۸۰۰ سمعک توزیع شده و امسال نیز تا پایان مرداد به هزار و ۶۰۰ مورد می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی فارس در بخش دیگری شعار امسال این هفته را "برای مردم، برای به زیستن" اعلام کرد.

۲۵ تیرماه در تقویم رسمی کشور روز «بهزیستی و تامین اجتماعی» نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha