۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۵
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85170566
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

«گِل‌کار» جواهرده پس از ۴۵ سال احیا شد

نوشهر- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از احیای آیین "گل‌کار "جواهرده رامسر پس از ۴۵ سال خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مازندران، صادق برزگر گفت: آیین "گل‌کار" مسجد آدینه روستای جواهرده پس از یک وقفه ۴۵ ساله به همت شورا و دهیاری این روستا و با مشارکت اهالی روستا، احیا و برگزار شد.

وی با بیان این که احیای آیین سنتی و تاریخی جواهرده رونق اقتصاد گردشگری را به ارمغان می‌آورد، افزود: با توجه به قدمت بیش از پنج هزار ساله آیین گل‌کار روستای جواهرده، مردم روستا با شور و نشاط در این مراسم شرکت می‌کنند.

برزگر ادامه داد: در این جشن به صورت نمادین بدنه کاه‌گلی چند بنای آرامگاهی انجام و بخشی از برنامه نیز به معرفی این آیین و بازی‌های محلی اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران احیای این آیین‌ها را برای گردشگری حایز اهمیت دانست و افزود: اقدامات داوطلبانه روستاییان خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و تلاش داریم اینگونه آیین‌ها را در همه روستاهای شهرستان توسعه دهیم.

احیای «گِل‌کار» جواهرده پس از ۴۵ سال

وی با اشاره به اینکه این آیین ریشه در اعتقادات مذهبی و آیینی مردم روستای تاریخی جواهرده دارد، گفت: همه مردم با علاقه در این مراسم شرکت کردند.
برزگر ادامه داد: حفاظت از نمای داخلی و بیرونی خانه‌ها، مساجد و آرامگاه‌ها با کمک این جشنواره‌ها بازآفرینی و ارزش‌های بافت تاریخی نیز احیاء می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران شرکت در کار داوطلبانه را یکی از روش‌های جذب گردشگران و استقبال از این جشنواره‌ها برشمرد.

استان مازندران دارای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده میراثی است که ۲ اثر یعنی باغ عباس آباد و همچنین جنگل های هیرکانی به عنوان آثار جهانی در سازمان یونسکو ثبت شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha